Denne side blev automatisk oversat, og nøjagtigheden af ​​oversættelsen er ikke garanteret. Der henvises til engelsk version for en kildetekst.

Undersøgelsen af ​​effekt på blodlipidparametre med valnødtilsætning af diæt

9. oktober 2020 opdateret af: Fatih Cesur, Ege University

Introduktion Der er en stærk sammenhæng mellem spisevaner og sygdomme i det kardiovaskulære system. Det er kendt, at indtagelse af valnød har positive effekter på hjerte-kar-sygdomme. Imidlertid diskuteres dets virkning på lille tæt LDL (sdLDL). Derfor deltog du i denne undersøgelse virkningerne af valnødforbrug på serumlipidværdierne, især sdLDL-værdier for raske frivillige.

Metoder Frivillige, der deltog i denne undersøgelse, blev tilbudt 30 gram valnødder om dagen i 21 dage. Valnødder blev indtaget på tom mave eller med morgenmad hver morgen i 21 dage. Blodværdierne for forsøgspersoner blev målt i begyndelsen og slutningen af ​​undersøgelsen. Serumet blev opnået fra det udtagne blod, og blodlipid/hæmoglobinparametre blev målt på rutinemæssigt blodprøve. Fødevareforbrugsregistre og undersøgelser blev taget fra enkeltpersoner.

Studieoversigt

Undersøgelsestype

Interventionel

Tilmelding (Faktiske)

30

Fase

  • Ikke anvendelig

Deltagelseskriterier

Forskere leder efter personer, der passer til en bestemt beskrivelse, kaldet berettigelseskriterier. Nogle eksempler på disse kriterier er en persons generelle helbredstilstand eller tidligere behandlinger.

Berettigelseskriterier

Aldre berettiget til at studere

18 år til 35 år (Voksen)

Tager imod sunde frivillige

Ja

Køn, der er berettiget til at studere

Alle

Beskrivelse

Inklusionskriterier:

  • Indtag ikke produkter som nødder og valnødder (hyppigheden af ​​indtagelse bør ikke være mere end en gang om ugen)
  • Har ingen allergi over for fødevarer som nødder og valnødder
  • Tag ikke stoffer på daglig og kontinuerlig basis

Ekskluderingskriterier:

  • Fedme
  • Diabetes mellitus
  • Alkoholiske og kroniske sygdomme såsom nyrer
  • Skjoldbruskkirtel
  • Hepatitis
  • Kræft osv.

Studieplan

Dette afsnit indeholder detaljer om studieplanen, herunder hvordan undersøgelsen er designet, og hvad undersøgelsen måler.

Hvordan er undersøgelsen tilrettelagt?

Design detaljer

  • Primært formål: Grundvidenskab
  • Tildeling: N/A
  • Interventionel model: Enkelt gruppeopgave
  • Maskning: Ingen (Åben etiket)

Våben og indgreb

Deltagergruppe / Arm
Intervention / Behandling
Eksperimentel: Valnøddeforbrug af sunde frivillige
Deltagerne blev bedt om at indtage 30 g valnødder dagligt i 21 dage. Enkeltpersoner har indtaget valnødder på tom mave om morgenen eller med morgenmad.

Hvad måler undersøgelsen?

Primære resultatmål

Resultatmål
Foranstaltningsbeskrivelse
Tidsramme
Blod fra deltagerne blev indsamlet før og ved afslutningen af ​​undersøgelsen. Senere i denne undersøgelse blev sdLDL-niveauer af blod taget fra deltagere målt ved hjælp af Elisa-metoden.
Tidsramme: Inden for forskningsafslutning i gennemsnit 2 uger
Man kan sige, at forbruget af valnød reducerer risikoen for CAD. Hos 30 % af patienterne, der tager kolesterolsænkende medicin, kan kolesterolparametrene falde til de ønskede niveauer, og der kan stadig forekomme alvorlige vaskulære læsioner. Også personer med normale LDL-værdier kan have hjerte-kar-sygdomme. Resultater tyder på, at forekomsten af ​​CAD hos disse individer er højere på grund af sdLDL-positivitet. sdLDL passerer lettere gennem endotelbarrieren og udsættes for oxidation mere end LDL, som er større og lavere i tæthed. Derfor er det aterogen.
Inden for forskningsafslutning i gennemsnit 2 uger
Blod fra deltagerne blev indsamlet før og ved afslutningen af ​​undersøgelsen. Senere blev serumlipiderne i blodet taget fra deltagerne, der indtog valnødder, målt på hospitalet.
Tidsramme: Den første dag af forskningen og slutdagen (3 uger senere) blev analyseret.
Man kan sige, at forbruget af valnød reducerer risikoen for CAD. Det faktum, at valnødder indeholder fedtsyrer, kan påvises som en årsag til deres gavnlige effekt på blodlipidniveauet. Vi kan tilskrive dette, at valnødder indeholder høje niveauer af umættede og lave niveauer af mættede fedtsyrer. I forskellige undersøgelser er den valnødberigede kost blevet rapporteret at reducere TC, LDL og TG
Den første dag af forskningen og slutdagen (3 uger senere) blev analyseret.

Samarbejdspartnere og efterforskere

Det er her, du vil finde personer og organisationer, der er involveret i denne undersøgelse.

Sponsor

Samarbejdspartnere

Publikationer og nyttige links

Den person, der er ansvarlig for at indtaste oplysninger om undersøgelsen, leverer frivilligt disse publikationer. Disse kan handle om alt relateret til undersøgelsen.

Generelle publikationer

Datoer for undersøgelser

Disse datoer sporer fremskridtene for indsendelser af undersøgelsesrekord og resumeresultater til ClinicalTrials.gov. Studieregistreringer og rapporterede resultater gennemgås af National Library of Medicine (NLM) for at sikre, at de opfylder specifikke kvalitetskontrolstandarder, før de offentliggøres på den offentlige hjemmeside.

Studer store datoer

Studiestart (Faktiske)

12. december 2014

Primær færdiggørelse (Faktiske)

10. marts 2015

Studieafslutning (Faktiske)

24. april 2015

Datoer for studieregistrering

Først indsendt

22. september 2020

Først indsendt, der opfyldte QC-kriterier

6. oktober 2020

Først opslået (Faktiske)

12. oktober 2020

Opdateringer af undersøgelsesjournaler

Sidste opdatering sendt (Faktiske)

14. oktober 2020

Sidste opdatering indsendt, der opfyldte kvalitetskontrolkriterier

9. oktober 2020

Sidst verificeret

1. oktober 2020

Mere information

Begreber relateret til denne undersøgelse

Andre undersøgelses-id-numre

  • 227-63

Plan for individuelle deltagerdata (IPD)

Planlægger du at dele individuelle deltagerdata (IPD)?

INGEN

Lægemiddel- og udstyrsoplysninger, undersøgelsesdokumenter

Studerer et amerikansk FDA-reguleret lægemiddelprodukt

Ingen

Studerer et amerikansk FDA-reguleret enhedsprodukt

Ingen

Disse oplysninger blev hentet direkte fra webstedet clinicaltrials.gov uden ændringer. Hvis du har nogen anmodninger om at ændre, fjerne eller opdatere dine undersøgelsesoplysninger, bedes du kontakte register@clinicaltrials.gov. Så snart en ændring er implementeret på clinicaltrials.gov, vil denne også blive opdateret automatisk på vores hjemmeside .

Kliniske forsøg med Kardiovaskulær risikofaktor

Abonner