- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01085994
Procalcitonin Monitoring May Decrease Antibiotic Use in the Intensive Care Unit
6. Oktober 2010 aktualisiert von: University of Athens
Procalcitonin-guided Algorithms of Antibiotic Stewardship in the Intensive Care Unit: Systematic Review and Meta-analysis
Sepsis is common and is associated with significant mortality, morbidity and health-care costs.
Unfortunately, its diagnosis is not straightforward because its signs and symptoms are neither specific nor sensitive; in addition, microbiological cultures lack specificity, sensitivity and are plagued by high turn-around times.
Because the delay in the institution of antimicrobial therapy may be deleterious, broad-spectrum antibiotics are widely used in ICU-patients, even when they are not needed.
Procalcitonin may not be the long sought for bio-marker to establish the diagnosis of sepsis but may help decrease the duration of the administered antibiotic courses once they are started.
Studienübersicht
Detaillierte Beschreibung
Recently, a number of studies have shown the utility of procalcitonin (PCT) measurements in reducing the duration of antibiotic treatment in patients with respiratory tract infections presenting to the primary care setting or the emergency department.
However, it remains unclear if a similar strategy can be effectively and safely implemented in the critical care setting.
We attempt to address the controversy on this issue, by collecting, analyzing and interpreting the currently available relevant evidence.
To this end, a systematic review and meta-analysis of the randomized controlled trials reporting on the outcomes of critically ill septic patients managed with or without a procalcitonin-based algorithm will be performed.
Studientyp
Beobachtungs
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
-
Athens, Griechenland
- University of Athens - Medical School
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Kind
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Probenahmeverfahren
Wahrscheinlichkeitsstichprobe
Studienpopulation
We will systematically search PubMed, Scopus and the Cochrane Central Register of Controlled Trials to identify relevant randomized controlled trials by using the following search terms: procalcitonin AND ("critically ill" OR "intensive care" OR "critical care").
The reference lists of the initially retrieved articles will also be reviewed.
Abstracts of conference proceedings will not be sought because they commonly present data that differ from the full publications.
Finally, the corresponding authors of each one of the included studies will be contacted by e-mail for additional information and clarifications if needed.
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Randomized controlled trials (RCTs) that report on the outcomes of critically ill patients managed with a procalcitonin-guided algorithm versus routine practice.
- Participants of any age with proven or suspected sepsis will be considered. - As routine practice, the investigators will consider the institution and discontinuation of antibiotics by the attending physicians with the aid of clinical signs, symptoms, microbiological data, well established laboratory parameters (i.e., white blood cell count) and widely accepted guidelines but without the knowledge of PCT values. The investigators will set no limitations regarding the time, country or language of publications. The investigators will search for trials conducted in critically ill neonates and children.
Exclusion Criteria:
- The investigators will exclude studies that are not RCTs and studies performed outside the ICU, namely in the primary care setting, the emergency department or the clinic.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Procalcitonin-guided group
|
Literature search followed by systematic review and meta-analysis
|
|
Routine practice group
|
Literature search followed by systematic review and meta-analysis
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
|---|
|
Duration of antibiotic treatment for the first episode of infection
|
|
Total duration of antibiotic therapy
|
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Antibiotic-free days at 28 days after study enrollment
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
|---|
|
Dauer des Krankenhausaufenthalts
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Sterblichkeit im Krankenhaus
|
|
Aufenthaltsdauer auf der Intensivstation
|
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28-Tage-Mortalität
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Days free of mechanical ventilation at 28 days after study enrollment
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Rates of relapsed/persistent infection
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Rate of superinfection
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Financial cost of implementing a procalcitonin-based algorithm: purchase of the laboratory equipment/reagents, cost of the administered antibiotics, charges for hospital stay etc
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Petros Kopterides, MD, University of Athens Medical School
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Bouadma L, Luyt CE, Tubach F, Cracco C, Alvarez A, Schwebel C, Schortgen F, Lasocki S, Veber B, Dehoux M, Bernard M, Pasquet B, Regnier B, Brun-Buisson C, Chastre J, Wolff M; PRORATA trial group. Use of procalcitonin to reduce patients' exposure to antibiotics in intensive care units (PRORATA trial): a multicentre randomised controlled trial. Lancet. 2010 Feb 6;375(9713):463-74. doi: 10.1016/S0140-6736(09)61879-1. Epub 2010 Jan 25.
- Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG; PRISMA Group. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Ann Intern Med. 2009 Aug 18;151(4):264-9, W64. doi: 10.7326/0003-4819-151-4-200908180-00135. Epub 2009 Jul 20. No abstract available.
- Schuetz P, Christ-Crain M, Thomann R, Falconnier C, Wolbers M, Widmer I, Neidert S, Fricker T, Blum C, Schild U, Regez K, Schoenenberger R, Henzen C, Bregenzer T, Hoess C, Krause M, Bucher HC, Zimmerli W, Mueller B; ProHOSP Study Group. Effect of procalcitonin-based guidelines vs standard guidelines on antibiotic use in lower respiratory tract infections: the ProHOSP randomized controlled trial. JAMA. 2009 Sep 9;302(10):1059-66. doi: 10.1001/jama.2009.1297.
- Kopterides P, Siempos II, Tsangaris I, Tsantes A, Armaganidis A. Procalcitonin-guided algorithms of antibiotic therapy in the intensive care unit: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Crit Care Med. 2010 Nov;38(11):2229-41. doi: 10.1097/CCM.0b013e3181f17bf9.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Januar 2010
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
1. Februar 2010
Studienabschluss (Voraussichtlich)
1. März 2010
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
11. März 2010
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
11. März 2010
Zuerst gepostet (Schätzen)
12. März 2010
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
7. Oktober 2010
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
6. Oktober 2010
Zuletzt verifiziert
1. Januar 2010
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Andere Studien-ID-Nummern
- PCT-2010
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