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- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01289951
Pharmacokinetic Study of Raltegravir in Human Immunodeficiency Virus/Hepatitis C Virus (HIV/VHC) Coinfected Patients With Advanced (Child-Pugh C) Hepatic Cirrhosis (LIVERAL)
31. Januar 2013 aktualisiert von: Fundacion para la Investigacion Biomedica del Hospital Universitario Ramon y Cajal
Phase I, Open Label, Unicentric Study of Multiple-dose Pharmacokinetics of Raltegravir in Patients Infected With Human Immunodeficiency Virus and Hepatitis C Virus With and Without Advanced (Child-Pugh C) Hepatic Cirrhosis.
Raltegravir is the first integrase inhibitor used in humans.
It has been shown to be highly efficacious and well tolerated in phase III clinical trials in multidrug experienced human immunodeficiency virus(HIV)-infected patients, as well as initial therapy in untreated patients.
Pharmacokinetic studies in healthy adult subjects indicate that the major mechanism of clearance of the drug is glucuronidation mediated by UGT1A1, with a minor contribution of renal excretion of unchanged parent compound.
Unlike CYP-based metabolism, glucuronidation is generally found to be relatively unaffected by hepatic disease.
A single dose pharmacokinetic study of raltegravir in patients with mild to moderate hepatic insufficiency (Steigbigel et al. 2008) found no clinically important effect on the drug pharmacokinetic profile, with no dosage adjustment being necessary.
The liver safety and tolerability of boosted atazanavir (ATV/r) has been evaluated in human immunodeficiency virus and hepatitis C virus (HIV/HCV) coinfected patients with advanced liver disease (decompensated cirrhosis) (Hermida JM et al. 4th IAS: Sidney, 2007).
Similar to Raltegravir, ATV is also mainly metabolized by conjugation through UGT1A1.
There is an urgent need for potent and efficacious ARV drugs with a clean safety liver profile even in patients with severe liver disease.
The investigators hypothesized that pharmacokinetics will not be altered in HIV/HCV patients with advanced (Child-Pugh grade C) cirrhosis or in those with no histologic liver damage.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
10
Phase
- Phase 1
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
-
Madrid, Spanien, 28034
- Hospital Universitario Ramón y Cajal.
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Adults, clinically stable HIV/HCV coinfected patients on HAART with controlled viremia (<50 copies/ml) for at least 6 months. HAART will be based on a boosted protease inhibitor (lopinavir, fosamprenavir or darunavir). Hepatic Stability is defined by the absence of new events of descompensation (Child-Pugh score) in the previous six weeks with no data of progressive hepatic insufficiency.
- Liver biopsy performed during the previous year showing no liver damage (F0-F1 in the Metavir score) or by elastometry results ≤ 6 Kpa, to classify patients in group B.
- Liver cirrhosis guided by biopsy (F4 in the Metavir score) or elastometry: results ≥ 14 Kpa, to classify patients in group A.
- Body mass index (BMI) in the range of 19-35 kg/m2.
Exclusion Criteria:
- HBV surface antigen positive.
- Clinical demonstration of a new descompensation event in the previous 6 weeks.
- Alcohol abuse as an average daily consumption > 20g.
- Treatment with boosted atazanavir, saquinavir or indinavir.
- Concomitant treatment with phenytoin, phenobarbital and rifampinor other UGT1A1 inhibitors.
- Use of any investigational agents (other than ART on expanded access) within 90 days of randomization.
- Active or previous HCV treatment with Ribavirin and /or Peg-interferon if sustained virological response achieved.
- Women taking oral contraceptives
- Pregnancy and lactancy.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Nicht randomisiert
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: Patients with Child-Pugh C hepatic-cirrhosis.
VIH/VHC coinfected patients with advanced (Child-Pugh C) hepatic cirrhosis.
|
|
Aktiver Komparator: VIH/VHC coinfected patients without liver damage.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
The area under the curve (AUC0-12) calculated from plasma concentrations, the maximum concentration (Cmax) and the the minimum concentration (Cmin) of Raltegravir 400 mg/12 hours in the steady state for both arms.
Zeitfenster: On the fifth day of treatment with raltegravir
|
On the fifth day of treatment, patient will be hospitalized in the clinical trial unit in order to obtaine plasma concentrations previous to the administration of the corresponding dose (basal) and at the following times post-administration: 30min, 1h, 1h30min, 2h, 3h, 4h, 6h, 8h, and 12h.
With these measures, (AUC0-12), Cmax and Cmin will be calculated in order to describe the pharmacokinetic of Raltegravir 400 mgBID in the steady state in both arms
|
On the fifth day of treatment with raltegravir
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Change from baseline in hematology and biochemistry parameters at day 5 and 15, number of adverse events (serious and non serious) notified and number of patients who discontinue the study (drop-out rate).
Zeitfenster: On day 1, 5 and 15
|
Hematology and biochemistry parameters, adverse events notified during the study and drop-out rate will be recorded in order to evaluate the safety and tolerability of multiple doses of raltegravir in HIV/HCV coinfected patients, with no liver damage and with advanced cirrhosis.
|
On day 1, 5 and 15
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Mitarbeiter
Ermittler
- Hauptermittler: Santiago Moreno Guillen, MD, Hospital Universitario Ramón y Cajal. Madrid
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Dezember 2010
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Juni 2011
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Oktober 2011
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
1. Februar 2011
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
3. Februar 2011
Zuerst gepostet (Schätzen)
4. Februar 2011
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
1. Februar 2013
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
31. Januar 2013
Zuletzt verifiziert
1. Januar 2013
Mehr Informationen
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Schlüsselwörter
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Andere Studien-ID-Nummern
- LIVERAL
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