- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01631370
The Effects of Renal Denervation on Insulin Sensitivity
1. Mai 2018 aktualisiert von: Ulla Kampmann Opstrup, University of Aarhus
The Effects of Renal Sympathetic Denervation on Insulin Sensitivity in Patients With Resistant Essential Hypertension
Renal sympathetic nerves contribute to development of hypertension.
Sympathetic overactivity also induces insulin resistance and it could therefore be assumed that a renal denervation might improve insulin sensitivity.
Studies have shown that glucose metabolism is improved in patients with treatment resistant essential hypertension both 1 and 3 months after renal denervation compared to a control group with treatment resistant essential hypertension.
Fasting glucose, insulin and C-peptide decreased significantly as did insulin resistance assessed by HOMA-IR.
The investigators wish to investigate the effect of renal denervation on insulin sensitivity using the gold standard - the hyperinsulinemic euglycemic clamp and to investigate the degree of insulin resistance in muscle, liver and adipose tissue.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
8
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
-
Aarhus, Dänemark, 8000
- Medical Research Laboratories, Aarhus University Hospital
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
30 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Systolic daytime ambulatory BP at least 145 mmHg and compliance to a minimum of 3 antihypertensive drugs, including a diuretic
Exclusion Criteria:
- Diabetes
- Pregnancy
- Non compliance
- Heart Failure (NYHA 3-4)
- LV ejection fraction < 50 %
- Renal insufficiency (eGFR<30)
- Unstable coronary heart disease
- Coronary intervention within 6 months
- Myocardial infarction within 6 months
- Claudication
- Orthostatic syncope within 6 months
- Secondary Hypertension
- Permanent atrial fibrillation
- Significant Heart Valve Disease
- Clinically Significant abnormal electrolytes, haemoglobin, Liver enzymes, TSH
- Second and third degree heart block
- Macroscopic haematuria
- Proximal significant coronary stenosis
- Renal artery anatomy not suitable for renal artery ablation (Stenosis, small diameter < 4 mm, length < 2 cm, multiple renal arteries, severe calcifications)
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: Renal denervation
The patients will be examined prior to renal denervation and 6 months after.
Thus the patients are their own controls.
|
The patients are examined prior to and 6 months after renal denervation.
On the day of examination the patients will have blood samples taken and the hyperinsulinemic euglycemic clamp and muscle and adipose tissue biopsies will be performed.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Insulin sensitivity expressed as an M-value
Zeitfenster: 4 hours
|
To assess insulin sensitivity the hyperinsulinemic euglycemic clamp is used.
The patients are given 0.8 mU/kg/min insulin as an infusion for 2 hours and the blood glucose is clamped at 5 mmol/l.
For assessment of endogenous glucose production (EGP) during the glucose clamps, a tracer (3-3 H glucose) is added to the glucose infusion.
The patients will be examined by the hyperinsulinemic euglycemic clamp prior to the renal denervation and 6 months after.
|
4 hours
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Insulin signaling
Zeitfenster: 6 months
|
Two biopsies from the lateral vastus muscle and two biopsies from the abdominal subcutaneous adipose tissue are obtained under local anesthesia.
Biopsies are taken at baseline and during the clamp.
Protein expression involved in the insulin signalling cascade is assessed using standard western blotting techniques.
|
6 months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Per Løgstrup, MD Dr Sci, Department of Endocrinology and Internal Medicine, Aarhus University Hospital
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Juni 2012
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
30. März 2015
Studienabschluss (Tatsächlich)
3. März 2016
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
25. Juni 2012
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
27. Juni 2012
Zuerst gepostet (Schätzen)
29. Juni 2012
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
2. Mai 2018
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
1. Mai 2018
Zuletzt verifiziert
1. April 2015
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- UKOM20110071
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