- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT03272126
Importance of Dosing Regimen for the Effect of Vitamin D Supplementation
23. Mai 2018 aktualisiert von: University of Tromso
Vitamin D is a hormone with effects not only on the skeleton, but on most tissues in the body.
Lack of vitamin D is associated with cardio-vascular disease (CVD), type 2 diabetes, cancer, infectious and immunological diseases, as well as risk factors for these diseases.
However, intervention studies with vitamin D have been inconclusive regarding diseases and risk factors.
This could be due to inclusion of subjects already vitamin D sufficient, and short and underpowered studies.
In addition, there are indications that the dosing regimens may be important, so that daily doses with vitamin D are more efficient than intermittent doses, which so far have been generally used.
This could be related to the concentration of circulating and thereby intracellular vitamin D concentrations, which probably is dependent on daily vitamin D doses.
This will be tested in the present study where 60 subjects will be randomized to vitamin D 160 000 once, vitamin D 4000 IU/day, or placebo for four weeks.
The primary endpoints will be effects on serum hepcidin and plasma cathelicidin after 4 weeks, with effects on serum PTH, RNA expression and microRNA in peripheral blood, telomerase activity in peripheral blood mononuclear cells and the ration between serum 1,25(OH)2D and 24,25(OH)2D as secondary endpoints.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
61
Phase
- Phase 3
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
-
Tromsø, Norwegen, 9038
- University Hospital of North Norway
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
20 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:- Males and females 20 - 70 years
- 20 kg/m2 > BMI < 35 kg/m2
- systolic BP < 175 mmHg, diastolic BP < 105 mmHg
- Serum 25(OH)D level < 50 nmol/L. Serum 25(OH)D < 50 nmol/L is considered as vitamin D deficiency, and accordingly, effects of vitamin D supplementation will be easier to detect than if the included subjects were vitamin D sufficient.
- Hgb, SR, CRP, creatinine < 130 umol/L in males, < 120 umol/L in females, calcium, FT4 and TSH within the normal reference range; ASAT < 90 mU/L ALAT < 140 U/L, HbA1c < 6.6 %
- The subjects must agree not to take any vitamin D supplementation, including cod liver oil or "mølje", use solarium or go on sunny vacation during the intervention period.
Exclusion Criteria:
- subjects allergic to peanuts
- subjects with primary hyperparathyroidism
- granulomatous diseases (sarcoidosis, tuberculosis, Wegner's granulomatosis)
- diabetes
- renal stones the last five years
- subjects seriously ill (or with chronic disease) and unfit for participation in the study (as judged by one of the study doctors)
- subjects using vitamin D supplements exceeding 800 IU per day or active vitamin D drugs (Rocaltrol or Etalpha)
- pregnancy
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Verhütung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Vervierfachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: vitamin D bolus
vitamin D 160 000 IU given as bolus
|
vitamin D given as bolus versus daily dosing
|
|
Experimental: vitamin D daily
vitamin D 4000 IU daily for 28 days
|
vitamin D given as bolus versus daily dosing
|
|
Placebo-Komparator: placebo
identical looking as vitamin d
|
identical looking as vitamin D
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Hepcidin change
Zeitfenster: 4 weeks
|
Difference between vitamin D given as a bolus 160 000IU vs 4000 IU regarding change in serum hepcidin
|
4 weeks
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Difference in serum PTH after 1 month
Zeitfenster: 4 weeks
|
Difference between vitamin D given as a bolus 160 000IU vs 4000 IU regarding change in serum PTH, cathelicidin, RNA expression and micro RNA in peripheral blood, telomerase activity and the ratio between 1,25(OH)2D and 24,25(OH)2D, after 1 month
|
4 weeks
|
|
Difference in micro RNA Expression after 1 month
Zeitfenster: 4 weeks
|
Difference between vitamin D given as a bolus 160 000IU vs 4000 IU
|
4 weeks
|
|
Difference in serum cathelicidin after 1 month
Zeitfenster: 4 weeks
|
Difference between vitamin D given as a bolus 160 000IU vs 4000 IU
|
4 weeks
|
|
Difference in RNA Expression after 1 month
Zeitfenster: 4 weeks
|
Difference between vitamin D given as a bolus 160 000IU vs 4000 IU
|
4 weeks
|
|
Difference in telomerase Activity after 1 month
Zeitfenster: 4 weeks
|
Difference between vitamin D given as a bolus 160 000IU vs 4000 IU
|
4 weeks
|
|
Difference in ratio between 1,24(OH)2D and 24,24(OH)2D after 1 month
Zeitfenster: 4 weeks
|
Difference between vitamin D given as a bolus 160 000IU vs 4000 IU
|
4 weeks
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: rolf jorde, MD PhD, UiT, Tromsø
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. Dezember 2017
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. April 2018
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Mai 2018
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
15. Juni 2017
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
1. September 2017
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
5. September 2017
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
24. Mai 2018
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
23. Mai 2018
Zuletzt verifiziert
1. September 2017
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Stoffwechselerkrankungen
- Ernährungsstörungen
- Erkrankungen des Bewegungsapparates
- Mangelkrankheiten
- Unterernährung
- Knochenerkrankungen
- Knochenerkrankungen, Stoffwechsel
- Störungen des Kalziumstoffwechsels
- Mangel an Vitamin D
- Rachitis
- Avitaminose
- Physiologische Wirkungen von Arzneimitteln
- Mikronährstoffe
- Vitamine
- Mittel zur Erhaltung der Knochendichte
- Vitamin-D
Andere Studien-ID-Nummern
- TromsøEndo-2017-1
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
Nein
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
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