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Efficacy of Digital CBT-I Intervention During Pregnancy

26. April 2021 aktualisiert von: Valeria Bacaro, University of Rome G. Marconi

Efficacy of Digital Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia (CBT-I) Intervention During Pregnancy in Prevention of Post-partum Depression: a Randomized Clinical Trial

This randomized controlled trial aims to evaluate the efficacy of Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia in pregnant women. Particularly, this study aim to explore the effect of this intervention in ameliorating insomnia symptoms and in preventing post-partum depression disorder. The experimental intervention is a digital CBT-I and the control intervention group is an assertive communication training. Both interventions include a screening phase and will be delivered in a digital way and will be composed of 5 sessions. Furthermore, both interventions protocol include a baseline, half time and follow up assessments.

Studienübersicht

Status

Noch keine Rekrutierung

Bedingungen

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

114

Phase

  • Unzutreffend

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

19 Jahre bis 40 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Healthy pregnancy
  • Women that not consume nicotine or alcool
  • BMI < 30
  • Women who complains of insomnia or bad sleep quality

Exclusion Criteria:

  • BMI> 30
  • Complicated pregnancy
  • Women who consume nicotine or alcool

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: CBT-I group
Five sessions composed of: psychoeducation on sleep change during pregnancy and postpartum; sleep hygiene principles; stimulus control technique, sleep restriction technique (f this technique will be too difficult for the participants to be apply, a replacement and less disabling technique will be applied: sleep compression); psychoeducation on the child's sleep at birth and on the change in the sleep-wake cycle in the early stages of the child's life; cognitive control technique; cognitive reconstruction technique and de-catastrophization; relapses prevention.
Strategies and techniques of Cognitive behavioral therapy for insomnia adapted for pregnant women: stimulus control; sleep hygiene; sleep restriction; cognitive control etc.
Aktiver Komparator: Assertive communication training
Five sessions composed of: psychoeducation and explanation of the importance of emotional and cognitive factors for good sleep. Psychoeducation about the concept of assertiveness, explanation of the passive, aggressive and assertive style; explanation and exercises regarding self-esteem and positive self-image; explanation of the development of sleep of the child in the first years of life; explanation and exercises on the phase of the management of feedback and requests; conflict management; relapses prevention.
Intervention based on improving assertive communication and regulating emotions.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Depression
Zeitfenster: Follow up: 2 weeks post partum
Depression symptomatology (Edinburgh Postnatal Depression Scale - EPDS). Scoring: < 8: depression not likely; 9-11: depression possible; 12-13:Fairly high possibility of depression; > 14 probable depression
Follow up: 2 weeks post partum
Depression
Zeitfenster: Follow up: 3 months post partum
Depression symptomatology (Edinburgh Postnatal Depression Scale - EPDS). Scoring: < 8: depression not likely; 9-11: depression possible; 12-13:Fairly high possibility of depression; > 14 probable depression
Follow up: 3 months post partum
Depression
Zeitfenster: Follow up: 6 months post partum
Depression symptomatology (Edinburgh Postnatal Depression Scale - EPDS). Scoring: < 8: depression not likely; 9-11: depression possible; 12-13:Fairly high possibility of depression; > 14 probable depression
Follow up: 6 months post partum
Anxiety
Zeitfenster: Follow up: 2 weeks post partum
Anxiety symptomatology (State-trait anxiety inventory - STAI-Y). Higher scores mean a worse outcome.
Follow up: 2 weeks post partum
Anxiety
Zeitfenster: Follow up: 3 months post partum
Anxiety symptomatology (State-trait anxiety inventory - STAI-Y). Higher scores mean a worse outcome.
Follow up: 3 months post partum
Anxiety
Zeitfenster: Follow up: 6 months post partum
Anxiety symptomatology (State-trait anxiety inventory - STAI-Y). Higher scores mean a worse outcome.
Follow up: 6 months post partum

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Sleep pattern (sleep onset latency; total sleep time; wake after sleep onset; sleep efficiency)
Zeitfenster: Post intervention: after 5 weeks from the start of intervention
sleep pattern derived from sleep diaries
Post intervention: after 5 weeks from the start of intervention
insomnia symptoms
Zeitfenster: Post intervention: after 5 weeks from the start of intervention
Insomnia severity index scores (ISI). Scoring: 0-7 = No clinically significant insomnia 8-14 = Subthreshold insomnia 15-21 = Clinical insomnia (moderate severity) 22-28 = Clinical insomnia (severe)
Post intervention: after 5 weeks from the start of intervention
Emotion regulation
Zeitfenster: Post intervention: after 5 weeks from the start of intervention
Emotion Regulation Questionnaire (ERQ) - Higher scores mean better outcome.
Post intervention: after 5 weeks from the start of intervention

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Voraussichtlich)

1. Mai 2021

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

31. Dezember 2021

Studienabschluss (Voraussichtlich)

31. Dezember 2021

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

6. April 2020

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

14. April 2020

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

17. April 2020

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

27. April 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

26. April 2021

Zuletzt verifiziert

1. April 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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