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Comparison of ESWT and Single-Session 5% Dextrose Prolotherapy in Lateral Epicondylitis

27. Mai 2026 aktualisiert von: Merve Örücü Atar, Gaziler Physical Medicine and Rehabilitation Education and Research Hospital

Comparison of the Effectiveness of Extracorporeal Shock Wave Therapy and 5% Dextrose Prolotherapy in Patients With Lateral Epicondylitis: A Prospective Randomized Controlled Trial

Lateral epicondylitis is a common musculoskeletal disorder associated with pain and impaired upper extremity function. The aim of this study was to compare the effectiveness of extracorporeal shock wave therapy (ESWT) and single-session 5% dextrose prolotherapy (DPT) in patients with lateral epicondylitis and to evaluate the relative superiority of these treatment approaches during short- and mid-to-long-term follow-up. Ninety-six patients were allocated into three groups: conventional treatment alone, conventional treatment plus ESWT, and conventional treatment plus DPT. Pain, functional status, grip strength, and common extensor tendon thickness were evaluated during follow-up.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Lateral epicondylitis is a common musculoskeletal disorder associated with pain, reduced grip strength, and impaired upper extremity function. This study aimed to compare the effectiveness of extracorporeal shock wave therapy (ESWT) and single-session 5% dextrose prolotherapy (DPT) in patients with lateral epicondylitis and to evaluate their relative effectiveness during short- and mid-to-long-term follow-up.

Ninety-six patients were allocated into three groups: conventional treatment alone, conventional treatment plus ESWT, and conventional treatment plus DPT. Conventional treatment consisted of home exercise and splinting. ESWT was applied in 3 sessions (2000 pulses, 0.15 mJ/mm²), while the DPT group received a single ultrasound-guided 5% dextrose injection.

Primary outcomes included Visual Analog Scale pain scores for rest, night pain, resisted wrist extension, and grip pain. Secondary outcomes included QuickDASH, PRTEE, grip strength measured with a Jamar dynamometer, and ultrasonographic assessment of common extensor tendon thickness. Clinical assessments were performed at baseline, 1, 3, and 6 months.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

96

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Cankaya
      • Ankara, Cankaya, Türkei (türkiye)
        • SBU Ankara Physical Medicine and Rehabilitation Training and Research Hospital Ankara, Turkey

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Adults aged 18-75 years
  • Clinical and ultrasonographic diagnosis of lateral epicondylitis
  • Symptoms persisting for at least 3 months
  • Visual Analog Scale (VAS) score ≥4
  • Resistance to previous medical treatment
  • Ability to comply with study procedures and complete questionnaires

Exclusion Criteria:

  • Injection treatment for lateral epicondylitis within the previous 3 months
  • History of trauma within the previous 3 months
  • Cervical disc herniation
  • Median or ulnar tunnel neuropathy
  • Medial epicondylitis
  • Anticoagulant therapy use
  • Pregnancy or breastfeeding
  • Psychiatric disorders or cognitive impairment interfering with questionnaire -completion
  • Allergy to the treatment solution
  • History of upper extremity surgery or fracture
  • Rheumatoid arthritis
  • Connective tissue diseases such as dermatomyositis

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Conventional Treatment + ESWT
Three treatment sessions administered at weekly intervals using 2000 pulses per session at an energy flux density of 0.15 mJ/mm².
Splinting and home exercise program
3 sessions, weekly, 4Hz, 2000 pulses/session, 0.15 mJ/mm².
Aktiver Komparator: Conventional Treatment + Dextrose Prolotherapy
Single-session ultrasound-guided injection of 1 mL 5% dextrose.
Splinting and home exercise program
Single-session ultrasound-guided 1 mL 5% dextrose injection.
Aktiver Komparator: Conventional Treatment
Splinting and home exercise program.
Splinting and home exercise program

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
VAS Resisted Wrist Extension Pain
Zeitfenster: Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
Pain during resisted wrist extension assessed using the Visual Analog Scale (VAS).
Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
VAS Gripping Pain
Zeitfenster: Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
Pain intensity during gripping assessed using the Visual Analog Scale (VAS).
Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
VAS Resting Pain
Zeitfenster: Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
Resting pain assessed using the Visual Analog Scale (VAS).
Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
VAS Night Pain
Zeitfenster: Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
Night pain assessed using the Visual Analog Scale (VAS).
Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Quick-DASH Score
Zeitfenster: Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
Functional disability assessed using the Quick Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand questionnaire. The QuickDASH score ranges from 0 to 100, where 0 indicates no symptoms and normal upper extremity function, while 100 indicates the highest symptom severity and the poorest functional status.
Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
PRTEE Score
Zeitfenster: Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
Functional outcome assessed using the Patient-Rated Tennis Elbow Evaluation questionnaire. The PRTEE consists of 15 items divided into two subscales: pain (5 items) and function (10 items). The total score ranges from 0 to 100, with 0 indicating no pain and normal function, and 100 indicating the highest pain severity and the poorest functional status. Higher scores reflect greater pain intensity and functional impairment.
Baseline, 1 month, 3 months, and 6 months after treatment
Grip Strength
Zeitfenster: Baseline and 6 months
Grip strength measured using a Jamar dynamometer.
Baseline and 6 months
Common Extensor Tendon Thickness
Zeitfenster: Baseline and 6 months
Ultrasonographic measurement of common extensor tendon thickness.
Baseline and 6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Oktober 2023

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

29. August 2025

Studienabschluss (Tatsächlich)

29. August 2025

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

27. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

27. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

2. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

2. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

27. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Beschreibung des IPD-Plans

Individual participant data will not be publicly shared due to institutional and ethical restrictions regarding patient confidentiality.

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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