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Intra-Articular Adelmidrol 2%/Hyaluronic Acid 1% With or Without m/umPEA, in Knee Pain Due to Joint Degeneration.

25. Juni 2026 aktualisiert von: Universita di Verona

Efficacy of Intra-articular Treatment With Adelmidrol 2% / Hyaluronic Acid 1%, With or Without m/umPEA, in Knee Pain Due to Joint Degeneration: a Bicentric, Prospective, Randomized Study.

Degenerative knee joint diseases are characterized by chronic pain, inflammation, and functional impairment. In these conditions, mast cell density in the synovial membrane is increased, resulting in an excessive release of biological mediators involved in key mechanisms of neuroinflammation and in hyaluronic acid depolymerisation. Adelmidrol acts as a preventive antioxidant due to its radical scavenging activity, thus protecting hyaluronic acid from oxidative degradation and reducing mast cell degranulation. Furthermore, a reduction in endogenous Palmitoylethanolamide (PEA) levels also contributes to joint neuroinflammation and disease progression; therefore, its exogenous supplementation may represent a valuable supportive strategy.

The objective of this clinical investigation is to compare the efficacy of intra-articular adelmidrol/hyaluronic acid treatment alone versus the same intra-articular treatment combined with oral micronized /ultramicronized PEA in patients with knee joint degeneration due to osteoarthritis or rheumatoid arthritis.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

80

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age ≥ 40 years
  • Male or female
  • Diagnosis of unilateral or bilateral knee joint degeneration due to osteoarthritis or rheumatoid arthritis, Kellgren-Lawrence grade II-III
  • Duration of knee pain ≥ 6 months
  • Baseline WOMAC score ≥ 20
  • Drug therapy stabilized for at least 3 months in the case of patients with rheumatoid arthritis
  • Naïve to palmitoylethanolamide treatment
  • Signed informed consent

Exclusion Criteria:

  • Severe progressive systemic diseases
  • Contraindications to intra-articular knee injections
  • Intra-articular knee injections within 3 months prior to enrollment
  • Knee surgery within 6 months prior to enrollment
  • Systemic treatment with chondroprotectors within 1 month prior to enrollment
  • Systemic corticosteroid treatment within 1 month prior to enrollment
  • Chronic Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs (NSAID) therapy
  • Pregnancy or breastfeeding
  • Known hypersensitivity to study treatments

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Group A (Hyadrol®)
Participants receive intra-articular injections of adelmidrol 2% / hyaluronic acid 1% (Hyadrol®) administered once weekly for three consecutive weeks.
Ultrasound-guided intra-articular knee injection, 2 mL per injection, administered once weekly for three weeks.
Andere Namen:
  • Hyadrol®
Experimental: Group B (Hyadrol® + m-/um-PEA)
Participants receive intra-articular injections of adelmidrol 2% / hyaluronic acid 1% (Hyadrol®) administered once weekly for three consecutive weeks, combined with oral micronized/ultramicronized palmitoylethanolamide (m-/um-PEA) (Normast® MPS), one sachet twice daily for 6 weeks, followed by 1 sachet daily for 8 weeks.
Ultrasound-guided intra-articular knee injection, 2 mL per injection, administered once weekly for three weeks.
Andere Namen:
  • Hyadrol®
Oral administration of m-/um-PEA, one sachet twice daily for 6 weeks, followed by 1 sachet daily for 8 weeks.
Andere Namen:
  • Normast® MPS

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in joint symptoms and function
Zeitfenster: Baseline (T0) and 1 month after treatment (T3)

Evaluation of degenerative joint disease symptoms and function assessed by Western Ontario and McMaster Universities (WOMAC) scale, a self-report questionnaire consisting of 24 questions divided in pain (5 items), joint stiffness (2 items) and functional limitations (17 items). Each question has 5 possible answers, evaluated on a Likert scale, from 0 (none) to 4 (extreme):

  • pain: score from 0 to 20;
  • joint stiffness: score from 0 to 8;
  • functional limitations: score from 0 to 68.

The sum of the individual scores results in an overall score from 0 to 96 (96 indicates severe disability).

Baseline (T0) and 1 month after treatment (T3)

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in WOMAC score
Zeitfenster: Baseline (T0), 1 week (T1), 2 weeks (T2), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)
Evaluation of degenerative joint disease symptoms and function assessed by Western Ontario and McMaster Universities (WOMAC) scale, a self-report questionnaire consisting of 24 questions divided in pain (5 items), joint stiffness (2 items) and functional limitations (17 items).
Baseline (T0), 1 week (T1), 2 weeks (T2), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)
Change in pain intensity
Zeitfenster: Baseline (T0), 1 week (T1), 2 weeks (T2), 1 month after treatment (T3), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)
Evaluation of pain intensity assessed by the Visual Analogue Scale (VAS) scored from 0 mm to 100 mm, where 0 indicates 'no pain' and 100 corresponds to 'the worst pain ever possible'. The higher the score, the more severe the pain.
Baseline (T0), 1 week (T1), 2 weeks (T2), 1 month after treatment (T3), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)
Change in patients' quality of life
Zeitfenster: Baseline (T0), 1 month after treatment (T3), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)
Quality of Life evaluated by the 12-Item Short Form Health Survey (SF-12). The SF-12 is a self-reported health questionnaire. The score produces two summary measures: a mental (MCS-12) and a physical component score (PCS-12). The PCS-12 score is derived from the subdimensions of general health, physical functioning, role physical, and bodily pain, while the MCS-12 score is derived from the subdimensions of social functioning, role emotional, mental health, and energy. Scores range from 0 to 100, with higher scores indicating better physical and mental health functioning.
Baseline (T0), 1 month after treatment (T3), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)
Incidence of Treatment-Related Adverse Events (Safety and Tolerability)
Zeitfenster: From first treatment administration up to 6 months after treatment
Treatment safety is assessed by monitoring the incidence and severity of adverse events immediately after injections and throughout the study.
From first treatment administration up to 6 months after treatment
Change in analgesic consumption
Zeitfenster: Baseline (T0), 1 week (T1), 2 weeks (T2), 1 month after treatment (T3), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)
Analgesic consumption is evaluated by the Cumulative Analgesic Consumption Score (CACS), an index that quantifies the overall use of analgesic medications, taking into account the type, dosage, and frequency of the different analgesics administered.
Baseline (T0), 1 week (T1), 2 weeks (T2), 1 month after treatment (T3), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)
Change of patients' self-assessed health status
Zeitfenster: 1 month after treatment (T3), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)
The patient's global health status is evaluated through the Likert Patient Global Impression of Change (PGIC) scored in 7 points (from 1, very much improved to 7, very much worse).
1 month after treatment (T3), 3 months after treatment (T4) and 6 months after treatment (T5)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Enrico Polati, Università di Verona, Dipartimento di Scienze Chirurgiche Odontostomatologiche e Materno-Infantili

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juni 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Juni 2027

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Juni 2027

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

25. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

2. Juli 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

2. Juli 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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