Denna sida har översatts automatiskt och översättningens korrekthet kan inte garanteras. Vänligen se engelsk version för en källtext.

Kardiometaboliska fördelar med omega-3 fleromättade fettsyror (TGIF)

16 februari 2018 uppdaterad av: David M Mutch, University of Guelph

EPA- och DHA-reglering av blodtriglycerider, vilande ämnesomsättning och blodmarkörer för kardiometabolisk hälsa.

Omega 3-fettsyror har visat sig ge ett antal kardiometaboliska fördelar i både friska och riskgrupper. Specifikt har den dagliga konsumtionen av fiskoljetillskott rapporterats minska triglyceridnivåerna i blodet och påverka glukoshomeostas och inflammation i hela kroppen. Dessutom finns ett antal kardiovaskulära effekter (dvs. sänkt blodtryck, minskad koagulation) har visat sig vara resultatet av omega-3-konsumtion, samt påverka energiförbrukningen (dvs. vilande ämnesomsättning). Målet med denna studie är att undersöka de kardiometaboliska och kardiovaskulära effekterna som är resultatet av långvarig konsumtion av omega-3-fettsyror.

Studieöversikt

Detaljerad beskrivning

Kardiovaskulär sjukdom (CVD) och typ 2-diabetes (T2D) är stora bidragsgivare till sjukvårdskostnaderna i Kanada. Ett kluster av kardiometabola riskfaktorer inklusive insulinresistens, dyslipidemi, högt blodtryck och bukfetma ökar risken för att utveckla de ovan nämnda sjukdomarna. Medan läkemedel kan hjälpa till att behandla eller bromsa utvecklingen av kardiometabola problem, är de inte alltid effektiva och kan i vissa fall ha negativa effekter på en patients hälsa. Som jämförelse är att ändra, modifiera eller förbättra kostvanor nu erkänt som ett säkert och effektivt sätt att hjälpa till att minska risken för att utveckla hjärt-kärlsjukdom, samt behandla hjärt-kärlsjukdom och T2D. Konsumtionen av omega-3-fettsyror (FA) rekommenderas starkt på grund av deras kända fördelar för hälsa och utveckling; Det finns dock en betydande variation i litteraturen när det gäller fördelarna med omega-3 FAs. Denna variation härrör från skillnader i studiedesign; skiljer sig åt i dosering, varaktighet av tillskott, studerad population, provstorlek, såväl som mängderna eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA) som används i kosttillskott. Den aktuella studien kommer att undersöka effekterna av EPA och DHA på markörer för kardiometabolisk och kardiovaskulär hälsa hos unga vuxna.

För att bedöma effektiviteten av EPA och DHA på markörer för kardiometabolisk hälsa, inklusive

  1. blodlipider, såsom triglycerider, totalkolesterol, högdensitetslipoprotein (HDL) och lågdensitetslipoprotein (LDL) nivåer
  2. markörer för inflammation, såsom högkänsligt C-reaktivt protein (hs-CRP) och andra cirkulerande cytokiner
  3. glukos och insulinnivåer i hela kroppen
  4. vilande ämnesomsättning
  5. blodtryck och muskelsympatisk nervaktivitet

Studietyp

Interventionell

Inskrivning (Faktisk)

90

Fas

  • Inte tillämpbar

Deltagandekriterier

Forskare letar efter personer som passar en viss beskrivning, så kallade behörighetskriterier. Några exempel på dessa kriterier är en persons allmänna hälsotillstånd eller tidigare behandlingar.

Urvalskriterier

Åldrar som är berättigade till studier

18 år till 30 år (Vuxen)

Tar emot friska volontärer

Ja

Kön som är behöriga för studier

Allt

Beskrivning

Inklusionskriterier:

  • Mellan åldrarna 18-30 år
  • Friska

Exklusions kriterier:

  • Yngre än 18 år
  • Äldre än 30 år
  • Allergisk mot fisk och/eller skaldjur eller gelatin
  • Hög konsumtion av omega-3-fetter (antingen fet fisk eller kosttillskott)
  • Kroniska eller smittsamma sjukdomar
  • Förväntad förändring i livsstil (flytta till ett nytt hus, påbörja en ny träningsrutin).
  • Obehag att ge blod
  • Användning av lipidkontrollerande medicin, inklusive kolesterolsänkande läkemedel (statiner), fettsyra/triglyceridförändrande (fibrater) eller något annat läkemedel som är känt för att ha lipidförändrande effekter, såsom ezetimib, kolesevelam, torcetrapib, avasimibe och implitapid
  • Kronisk användning av antiinflammatoriska läkemedel
  • Gravid, eller planerar att bli gravid under studien

Studieplan

Det här avsnittet ger detaljer om studieplanen, inklusive hur studien är utformad och vad studien mäter.

Hur är studien utformad?

Designdetaljer

  • Primärt syfte: Behandling
  • Tilldelning: Randomiserad
  • Interventionsmodell: Parallellt uppdrag
  • Maskning: Dubbel

Vapen och interventioner

Deltagargrupp / Arm
Intervention / Behandling
Placebo-jämförare: Placebo olivolja
Placebotillskott med olivolja
Varje deltagare instruerades att konsumera kosttillskottet dagligen i 12 veckor.
Experimentell: Högt EPA-tillägg
Kosttillskott som ger upp till 3g omega-3 per dag, med ökat EPA
Varje deltagare instruerades att konsumera tilldelat kosttillskott på en daglig basis i 12 veckor.
Experimentell: Högt DHA-tillägg
Kosttillskott som ger upp till 3g per dag av Omega-3, med ökad DHA
Varje deltagare instruerades att konsumera tilldelat kosttillskott på en daglig basis i 12 veckor.

Vad mäter studien?

Primära resultatmått

Resultatmått
Åtgärdsbeskrivning
Tidsram
Omega-3 Index
Tidsram: ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor
Omega-3-index, bestämt genom att mäta omega-3-fetter i röda blodkroppar med hjälp av gaskromatografi
ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor

Sekundära resultatmått

Resultatmått
Åtgärdsbeskrivning
Tidsram
Triglycerider
Tidsram: ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor
Fastande serumtriglycerider (mmol/L)
ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor
Högkänsligt C-reaktivt protein (hs-CRP)
Tidsram: ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor
Hs-CRP-nivåer i blodet
ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor
Energiförbrukning
Tidsram: ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor
Vilande ämnesomsättning
ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor
Blodtryck
Tidsram: ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor
Både systoliskt och diastoliskt blodtryck kommer att bedömas
ÄNDRA från Baseline vid 12 veckor
Muskelsympatisk nervaktivitet (MSNA)
Tidsram: Ändring från Baseline vid 12 veckor
Fibulär nerv mikroneurografi
Ändring från Baseline vid 12 veckor

Samarbetspartners och utredare

Det är här du hittar personer och organisationer som är involverade i denna studie.

Utredare

  • Huvudutredare: David M Mutch, PhD, University of Guelph
  • Huvudutredare: Phillip Millar, PhD, University of Guelph
  • Huvudutredare: Lawrence Spriet, PhD, University of Guelph

Publikationer och användbara länkar

Den som ansvarar för att lägga in information om studien tillhandahåller frivilligt dessa publikationer. Dessa kan handla om allt som har med studien att göra.

Allmänna publikationer

Studieavstämningsdatum

Dessa datum spårar framstegen för inlämningar av studieposter och sammanfattande resultat till ClinicalTrials.gov. Studieposter och rapporterade resultat granskas av National Library of Medicine (NLM) för att säkerställa att de uppfyller specifika kvalitetskontrollstandarder innan de publiceras på den offentliga webbplatsen.

Studera stora datum

Studiestart (Faktisk)

5 januari 2017

Primärt slutförande (Faktisk)

26 maj 2017

Avslutad studie (Faktisk)

30 maj 2017

Studieregistreringsdatum

Först inskickad

12 december 2017

Först inskickad som uppfyllde QC-kriterierna

17 december 2017

Första postat (Faktisk)

19 december 2017

Uppdateringar av studier

Senaste uppdatering publicerad (Faktisk)

20 februari 2018

Senaste inskickade uppdateringen som uppfyllde QC-kriterierna

16 februari 2018

Senast verifierad

1 februari 2018

Mer information

Termer relaterade till denna studie

Ytterligare relevanta MeSH-villkor

Andra studie-ID-nummer

  • The Goodness In Fish Oil

Plan för individuella deltagardata (IPD)

Planerar du att dela individuella deltagardata (IPD)?

NEJ

Denna information hämtades direkt från webbplatsen clinicaltrials.gov utan några ändringar. Om du har några önskemål om att ändra, ta bort eller uppdatera dina studieuppgifter, vänligen kontakta register@clinicaltrials.gov. Så snart en ändring har implementerats på clinicaltrials.gov, kommer denna att uppdateras automatiskt även på vår webbplats .

Kliniska prövningar på Placebo olivolja

Prenumerera