- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01136798
Impact of Exenatide on Sleep in Type 2 Diabetes
16. August 2018 aktualisiert von: University of Chicago
Impact of Exenatide on Sleep and Circadian Function in Type 2 Diabetes: A Pilot Study
The investigators propose a pilot study to test the novel hypothesis that Exenatide treatment in patients with type 2 diabetes results in improved sleep duration and quality and to explore the relationship between improvements in sleep and measures of metabolic and circadian function.
This project would be the first to probe the relationship between incretin hormone regulation, duration and intensity of sleep, glucose tolerance and circadian dysfunction in diabetic patients.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
18
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Illinois
-
Chicago, Illinois, Vereinigte Staaten, 60637
- University of Chicago
-
Chicago, Illinois, Vereinigte Staaten, 60637
- The University of Chicago
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Patients with a diagnosis of T2DM based on physician documentation according to established guidelines will be eligible.
Exclusion Criteria:
- Patients with unstable cardiac, neurological or psychiatric disease
- Women who are pregnant or report trying to get pregnant will be excluded.
- Patients treated for obstructive sleep apnea (OSA) will be excluded.
- Patients with established OSA will be included only if they have declined treatment of OSA.
- Patients with morbid obesity (BMI ≥ 40 gk/m2)
- Patients on insulin
- Patients already taking an incretin-based drug will not be included
- Patients with renal disease (creatinine clearance <30 ml/min), gastroparesis and history of pancreatitis will also be excluded based on known possible adverse medication side effects.
- Patients taking an insulin secretagogue will be excluded.
- Patients with Hemoglobin A1c values greater than or equal to 10 will be excluded.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Vervierfachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Placebo-Komparator: Usual T2 DM med regimen
Subjects will continue on Type 2 DM therapy but will add placebo injected subcutaneously twice daily to their regimen for a total of 6 weeks.
|
Exenatide or placebo medication administered subcutaneously 5 mcg twice daily for 2 weeks, followed by 10 mcg twice daily for 4 weeks
|
Experimental: Usual T2 DM med regimen plus Exenatide
Subjects will continue on Type 2 DM therapy but will add injectable exenatide to their regimen There will be twice daily treatment with subcutaneous injections of 5 µg of Exenatide for 2 weeks followed by 4 weeks of treatment with twice daily subcutaneous injections of 10 µg of Exenatide.
|
Exenatide or placebo medication administered subcutaneously 5 mcg twice daily for 2 weeks, followed by 10 mcg twice daily for 4 weeks
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Non-REM Slow Wave Sleep
Zeitfenster: baseline and after 6 weeks of treatment
|
Total minutes of non-REM sleep was measured
|
baseline and after 6 weeks of treatment
|
Total Amount of Slow Wave Activity
Zeitfenster: baseline and after 6 weeks of treatment
|
Total amount of slow wave activity during sleep derived from laboratory polysomnogram was measured
|
baseline and after 6 weeks of treatment
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Sleep Efficiency During Polysomnographic Recording
Zeitfenster: baseline and after 6 weeks of treatment
|
Sleep efficiency will be calculated as total sleep time over total recording time.
|
baseline and after 6 weeks of treatment
|
Minutes of Wake After Sleep Onset During Sleep Recording
Zeitfenster: baseline and after 6 weeks of treatment
|
total amount of time spent awake after sleep onset and before morning awakening will be calculated
|
baseline and after 6 weeks of treatment
|
Severity of Obstructive Sleep Apnea
Zeitfenster: baseline and after 6 weeks of treatment
|
The apnea-hypopnea index (AHI) will be calculated from polysomnographic recordings.
The minimum score for AHI is 0 (zero), corresponding to total absence of apnea or hypopnea.
There is no theoretical maximum score although scores above 100 are very rarely observed.
The lower the AHI value, the better.
Higher AHI values correspond to greater severity of sleep apnea, a worse outcome.
There are no subscales.
We use continuous AHI values to measure severity of obstructive sleep apnea.
|
baseline and after 6 weeks of treatment
|
Mean 24-h Blood Glucose Levels
Zeitfenster: baseline and after 6 weeks of treatment
|
Mean plasma levels of glucose will be calculated from samples collected across the 24-h cycle.
|
baseline and after 6 weeks of treatment
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Eve Van Cauter, PhD, University of Chicago
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. Juni 2010
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. September 2016
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. September 2016
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
13. April 2010
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
2. Juni 2010
Zuerst gepostet (Schätzen)
3. Juni 2010
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
12. September 2018
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
16. August 2018
Zuletzt verifiziert
1. August 2018
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
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- Schlafapnoe-Syndrome
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- Hypoglykämische Mittel
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- Hormone
- Hormone, Hormonersatzstoffe und Hormonantagonisten
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- Inkretine
- Exenatide
Andere Studien-ID-Nummern
- 09-291-B
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
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