- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01357499
Lower Leg Remote Ischemic Preconditioning in Elective Percutaneous Coronary Intervention (PCI) (REMOTE)
Effects of Lower Leg Remote Ischemic Preconditioning in Combination With Electric Muscle Stimulation in Elective Coronary Artery Revascularisation
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
It has been demonstrated that protection from ischemia reperfusion can be achieved by brief periods of ischemia applied at a remote site during an injurious ischemic event (remote postconditioning). The purpose of this study is to investigate if the combination of brief periods of limb ischemia in combination with electric muscle stimulation at the same site could exceed the preconditioning effect of limb ischemia alone.
Therefore the investigators thought to perform 2 different forms of remote ischaemic preconditioning in patients undergoing elective coronary angioplasty.
In the first patient group a blood pressure cuff will be applied at the lower leg. Ischemia will be induced by inflating the cuff to a pressure of 200 mmHg for 5 minutes. Afterwards reperfusion will be allowed for further 5 minutes. This cycle will be repeated 3 times.
In a second patient group electric muscle stimulation at the same site (HiToP 191) will be performed additionally throughout the whole preconditioning cycle.
After preconditioning, the percutaneous coronary intervention (PCI) will be performed by 3 PCI-ballon inflations, each lasting for 2 minutes. Between the inflations coronary reperfusion will be allowed for 5 minutes.
The Effects of preconditioning will be evaluated by analysing the ST-deviation, caused by angioplasty in an intracoronary (derived by PCI wire) and surface ecg.
Also the maximum of chest pain during the 3 inflation cycles and troponin levels 24 h after PCI will be evaluated.
Studientyp
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
MVP
-
Greifswald, MVP, Deutschland, 17489
- Ernst Moritz Arndt Universität Greifswald
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- planned PCI of one of the main coronary artery (artery diameter distal of the stenotic area at least 2,5 mm)
- patient age 18 years or older
- stable angina pectoris symptoms
Exclusion Criteria:
- presence of collateral vessels
- electrocardiographic bundle branch blocks
- multiple coronary stenosis
- occlusion of a coronary artery
- renal insufficiency (GFR (MDRD) < 50 ml/min/1,73 m2)
- presence of coronary bypass grafts
- history or presence of myocardial infarction.
- echocardiographic signs of left ventricular hypertrophy (septal and/or posterior wall diameter greater than 14 mm)
- some sort of medications (adenosine, morphine and derivates, immunosuppressive agents, oral antibiotics, theophyllin, alpha receptor blockers)
- peripheral arterial disease
- exercise tests performed within 24 h before study start.
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
control group
A Blood pressure cuff and and the muscle stimulator pads will be applied to one lower leg but without inflating the cuff and without stimulating the muscle.
Now 25 minutes will have to pass by before beginning the coronary angioplasty.
|
|
|
intervention group 1
A Blood pressure cuff and and the muscle stimulator pads will be applied to one lower leg.
The blood pressure Cuff will be inflated with 200 mmHg for 5 minutes.
Next reperfusion will be allowed for 5 minutes.
This cycle will be repeated for 3 times.
There will be no electrical muscle stimulation in this group.
|
A Blood pressure cuff and and the muscle stimulator pads will be applied to one lower leg.
The blood pressure cuff will be inflated with 200 mmHg for 5 minutes.
Next reperfusion will be allowed for 5 minutes.
This cycle will be repeated for 3 times.
|
|
intervention group 2
A Blood pressure cuff and the muscle stimulator pads will be applied to one lower leg.
The blood pressure Cuff will be inflated with 200 mmHg for 5 minutes.
Next reperfusion will be allowed for 5 minutes.
This cycle will be repeated for 3 times.
In addition electrical muscle stimulation will be performed throughout the whole preconditioning cycle
|
A Blood pressure cuff and and the muscle stimulator pads will be applied to one lower leg.
The blood pressure Cuff will be inflated with 200 mmHg for 5 minutes.
Next reperfusion will be allowed for 5 minutes.
This cycle will be repeated for 3 times.
In addition electrical muscle stimulation will be performed throughout the whole preconditioning cycle.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
ST deviation
Zeitfenster: 120 seconds after angioplasty
|
Immediately after the preconditioning cycle the PCI ballon will be positioned in the coronary artery lesion and inflated for 2 minutes followed by 5 minutes of reperfusion. This cycle will be repeated for 3 times without any interruption. Intracoronary ECGs and 12 lead surface ecgs will be taken immediately before and at the end of each ballon inflation (two minutes after beginning the intracoronary ballon inflation). after taking the ecgs the ballon will be deflated. The st-deviations will be analysed. |
120 seconds after angioplasty
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
troponin I
Zeitfenster: 24 hours after PCI
|
Troponin levels will be evaluated 24 h after PCI
|
24 hours after PCI
|
|
chest pain (Maximum)
Zeitfenster: time period 2 minutes
|
the maximal chest pain occuring during each of the Pci balloon inflations will be documented as a number out of 10. 0 is determined as no pain and 10 is determined as the heaviest pain which the patient ever experienced.
A specific timepoint has not been defined.
|
time period 2 minutes
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Markus Reinthaler, MD, Ernst Moritz Arndt University Greifswald
- Hauptermittler: Thorsten Reffelmann, MD, Ernst Moritz Arndt University Greifswald
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 1-reinthaler
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Ischämische Herzerkrankung
-
Region SkaneAnmeldung auf EinladungHerzinsuffizienz New York Heart Association (NYHA) Klasse II | Herzinsuffizienz New York Heart Association (NYHA) Klasse IIISchweden
-
Medical University of BialystokMedical University of Lodz; Poznan University of Medical Sciences; Nicolaus Copernicus... und andere MitarbeiterBeendetHerzinsuffizienz, systolisch | Herzinsuffizienz mit reduzierter Ejektionsfraktion | Herzinsuffizienz New York Heart Association Klasse IV | Herzinsuffizienz New York Heart Association Klasse IIIPolen
-
China National Center for Cardiovascular DiseasesChinese Academy of Medical Sciences, Fuwai HospitalAktiv, nicht rekrutierendLungenentzündung | Sepsis | Infektion | Driveline Heart-assisted Device Related InfectionChina
-
University of WashingtonAmerican Heart AssociationAbgeschlossenHerzinsuffizienz, kongestive | Mitochondriale Veränderung | Herzinsuffizienz New York Heart Association Klasse IVVereinigte Staaten
-
Abbott Medical DevicesThoratec CorporationAbgeschlossenDriveline Heart-assisted Device Related InfectionVereinigte Staaten
-
Portuguese Association of Interventional CardiologyMedtronicRekrutierungSchwere symptomatische Aortenstenose (definiert als New York Heart Association (NYHA) Klasse ≥ II)Portugal
-
University Hospital, GasthuisbergUnbekanntTransient Left Ventricular Ballooning SyndromeBelgien
-
Medical University of South CarolinaAmerican Heart AssociationAbgeschlossenSingle Ventricle Heart Disease nach Fontan-OperationVereinigte Staaten
-
NYU Langone HealthRekrutierungTako-Tsubo-Kardiomyopathie | Takotsubo-Kardiomyopathie | Broken-Heart-SyndromVereinigte Staaten
-
Mezzion Pharma Co. LtdNational Heart, Lung, and Blood Institute (NHLBI); Pediatric Heart NetworkAbgeschlossenSingle Ventricle Heart Disease nach Fontan-OperationVereinigte Staaten, Kanada
Klinische Studien zur blood pressure cuff
-
Tri-Service General HospitalAbgeschlossenBrustkrebs | Postoperative Halsschmerzen | Subglottische Atemwegsverletzung | Endotrachealtubus-ManschetteTaiwan
-
Cukurova UniversityAbgeschlossenPostoperative Halsschmerzen | Manschettendruck des Endotrachealtubus | Postoperative Atemwegs-KomplikationenTürkei (türkiye)
-
Hospital Universitario de CanariasAbgeschlossenMechanische Lüftung
-
D. Patrick WilliamsLake Erie College of Osteopathic MedicineZurückgezogenSchmerzen, SchulterVereinigte Staaten
-
Assiut UniversityAbgeschlossenAtemwegskomplikation der AnästhesieÄgypten
-
University Children's Hospital, ZurichAbgeschlossenNotwendigkeit eines Trachealtubusaustausches | Vorliegen eines Kehlkopfödems nach der ExtubationÖsterreich, Belgien, Tschechische Republik, Deutschland, Slowakei, Schweden, Schweiz, Vereinigtes Königreich
-
Fondazione per la Ricerca Ospedale MaggioreAbgeschlossenIntubation | KinderchirurgieItalien
-
University of JaénAbgeschlossen
-
University Hospital, LilleAbgeschlossenKritische Krankheit | Ventilator-assoziierte Pneumonie | Komplikation der mechanischen BeatmungFrankreich
-
Massachusetts General HospitalNational Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH)AbgeschlossenFibromyalgie | Akupunktur-Therapie | Arzt-Patient-BeziehungVereinigte Staaten