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Exercise-induced Improvements of Inflammatory Status in Patients With Rheumatoid Arthritis

28. Mai 2015 aktualisiert von: Norwegian University of Science and Technology

Exercise-induced Improvements of Inflammatory Status in Patients With Rheumatoid Arthritis - Improvements of Cardiovascular Risk Factors and Quality of Life

The primary aim of the study is to investigate if 10 weeks of high intensity interval training improve inflammatory status in patients with rheumatoid arthritis.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Rheumatoid arthritis (RA) is a chronic, systemic inflammatory disorder that may affect many tissues and organs, but principally attacks synovial joints. Although the cause of rheumatoid arthritis is unknown, autoimmunity plays a role in both the chronicity and progression, and RA is considered as a systemic autoimmune disease.

Due to chronic inflammatory status, RA-patients are at higher risk of developing cardiovascular disease (CVD) compared to the general population. Accumulating evidence indicates that regular physical activity has beneficial effects on RA. The mechanisms behind exercise-induce improvements are none the less unclear and more research is needed to better understand the beneficial effects of exercise training in this patient group.

Recently, promising results from gene expression studies of blood cells have revealed unexplored fields of biomarker discovery and gene expression profiling of disease. Due to easy accessible and minimally invasive sample collection, gene expression profiling of whole blood might turn out to be a promising tool in molecular diagnostics and clinical medicine. To our knowledge, whole-genome transcriptional changes have not previously been studied in RA-patients undergoing a high-intensity exercise program.

Hypothesis: Ten weeks of high intensity interval training improves the inflammatory status, quality of life, and known risk factors for cardiovascular diseases.

In addition to measure traditionally inflammatory markers in the blood, whole genome analysis will be made.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

18

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Trondheim, Norwegen, 7006
        • Norwegian University of Science and Technology, Faculty of medicine, Department of circulation and medical imaging,

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

20 Jahre bis 50 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Ability to exercise
  • written consent

Exclusion Criteria:

  • Inability to exercise
  • Known ischemic cardiovascular disease
  • Severe pulmonary disease
  • High activity level
  • Pregnancy
  • drug/alcohol abuse
  • Unstable RA
  • diagnosis before 2000

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Exercise then control

First 10 week of high intensity interval training, twice a week. The interval training session consists of 10 minutes warm up at 70 percent of maximal heart rate and continues with 4 times 4 minutes of high intensity intervals at 90 to 95 percent of maximal heart rate separated by 3 minutes of active brakes in between at 70 percent of maximal heart rate. Training will be performed by cycling. Training intensity will be supervised through the use of polar puls monitors and the BORG scale of subjective perceived exhaustion.

Second 10 weeks participants are instructed not to change their dietary patterns or physical activity levels during the study period.

Experimental: Control then exercise

First 10 weeks participants are instructed not to change their dietary patterns or physical activity levels, and to continue their habitually lifestyle.

Second 10 week of high intensity interval training, twice a week. The interval training session consists of 10 minutes warm up at 70 percent of maximal heart rate and continues with 4 times 4 minutes of high intensity intervals at 90 to 95 percent of maximal heart rate separated by 3 minutes of active brakes in between at 70 percent of maximal heart rate. Training will be performed by cycling. Training intensity will be supervised through the use of polar puls monitors and the BORG scale of subjective perceived exhaustion.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Inflammatory markers in blood
Zeitfenster: 10 weeks
C-reactive Protein (CRP), TNF-alfa, COMP, Pentraxin 3 using ELISA Whole-genome gene expression in blood cells using RNA(HumanHT-12 v4 Expression BeadChip)
10 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Endothelial function
Zeitfenster: 10 weeks
Flow mediated dilatation (FMD).
10 weeks
quality of life
Zeitfenster: 10 weeks
Questionnaire SF-36
10 weeks
HDL
Zeitfenster: 10 weeks
Standard biochemical analysis procedure at St.Olavs hospital
10 weeks
Total Cholesterol
Zeitfenster: 10 weeks
Standard biochemical analysis procedure at St.Olavs hospital
10 weeks
Blood glucose
Zeitfenster: 10 weeks
Standard biochemical analysis procedure at St.Olavs hospital
10 weeks
whole-genome gene expression in blood cells
Zeitfenster: 10 weeks
total RNA isolated from whole blood (Qiagen, Bioanalyzer, NanoDrop). Gene expression analysis on HumanHT-12 v4 Expression BeadChip.
10 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Dorthe Stensvold

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. März 2011

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2012

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

7. September 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

21. November 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

23. November 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

29. Mai 2015

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

28. Mai 2015

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2015

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Rheumatoide Arthritis

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