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Relationship of Periodontitis and Cardiovascular Risk in Patients With Rheumatoid Arthritis

22. Juli 2020 aktualisiert von: Shaimaa Salah, Assiut University

Relationship of Periodontitis to Subclinical Atherosclerosis and Long Term Cardiovascular Risk in Patients With Rheumatoid Arthritis

Rheumatoid arthritis (RA) is one of the most common autoimmune inflammatory arthritis affecting 0.5 to 1% population worldwide characterized by synovitis, increased inflammatory markers and progressive bone and cartilage erosion. RA is associated with an increased cardiovascular morbidity and mortality compared with the general population.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Detaillierte Beschreibung

Although inflammation has been shown to contribute substantially to the development of cardiovascular diseases (CVDs) in patients with RA, there is also a high prevalence of traditional CVD-risk factors among these patients.

The elevated risk has been shown to be attributable to combination of both traditional risk factors hypertension, smoking, dyslipidemia and obesity and RA-specific factors rheumatoid factor (RF) positivity, rheumatoid factor (RF) positivity and Disease Activity Score including 28 joints (DAS28).

Periodontitis, a chronic inflammatory disease characterized by loss of the periodontal ligament and alveolar bone, is a major cause of tooth loss.

Periodontal diseases are highly prevalent and can affect up to 90% of the world population with varying degree of disease severity. The prevalence of periodontitis is higher in RA population compared to the healthy individuals.

Studies have reported increased periodontal tissue breakdown in RA patients, certain clinical and pathological similarities exist between both diseases. Pathogenic processes in RA, which is characterized by synovial inflammation and progressive destruction of cartilage and bone, are similar to those in periodontitis.

Periodontitis also has been linked to other diseases known to be associated (higher) with RA as diabetes, CVD, metabolic syndrome, some types of cancer.

Periodontitis is one of the major modifiable risk factor of CVD. Both periodontitis and CVD share common risk factors as smoking, diabetes mellitus, age, socioeconomic status, stress and obesity, which could result in confounding any association between them.

Studies revealed that periodontal treatment improves endothelial function and there was a longitudinal study evaluating the impact of periodontal treatment on c-IMT in people with mild/moderate periodontitis. 6 and 12 months following periodontal treatment, a statistically significant reduction in c-IMT compared to baseline measurements was reported. These associations emphasize the importance of oral health as a common under-recognized factor increasing CV risk.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

100

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Assiut, Ägypten
        • Assiut university hospitals

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • The study participants' will be diagnosed according to 2010 ACR/ EULAR classification criteria of rheumatoid arthritis

Exclusion Criteria:

  • Participants with history of CVD event (myocardial infarction, coronary artery disease/reperfusion therapy, stroke, transient ischemic attack) in past or any patient experiencing cardiovascular revascularization surgery or the onset of cerebrovascular disorder within past 6 months or those with serious liver disease or renal disease will be excluded, as well.

Patients with overlap diseases will be excluded

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Sonstiges
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Rheumatoid Arthritis with Periodontitis
Rheumatoid Arthritis patients with Periodontitis diagnosed after oral examination then treated with Periodontal treatment
oral hygiene instructions, periodontal debridement and removal of other etiologic factors
Kein Eingriff: Rheumatoid without Periodontitis
Rheumatoid Arthritis patients without Periodontitis diagnosed after oral examination with. No interventions

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Framingham risk score Low (<10%), Moderate (11-19%) and high risk (>20).
Zeitfenster: 30 minute
Examine if there is association between periodontitis with cardiovascular disease risk in patients with RA
30 minute

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Salah, Assiut University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. April 2019

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Mai 2021

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. September 2021

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

28. März 2018

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

21. April 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

24. April 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

24. Juli 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

22. Juli 2020

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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