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Titration of Positive End-expiratory Pressure: Comparison Between Manual Thoracic or Abdominal Compression and Electrical Impedance Tomography (TICTAC)

Patients with acute respiratory distress syndrome are placed on mechanical ventilation, and the adjustment of ventilator parameters is an important step in their care, in particular positive expiratory pressure, applied at the end of breathing.

The goal of this study is to learn if continuous anterior chest compression works as well as electrical impedance tomography for positive expiratory pressure titration.

Researchers will compare the two methods for each patient, in a randomly determined order : continuous anterior chest compression and electrical impedance tomography.

Participants will :

  • have a pep titration with both techniques
  • be included in the study for 28 days

Studienübersicht

Status

Rekrutierung

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Personalizing the PEEP level is an important step in ventilator adjustment in ARDS patients.

The investigators have developed a simple, low-cost method to detect overdistension of the lung, consisting of applying manual compression to the anterior aspect of the patient's thorax, and observing whether the ventilator pressure increases or decreases.

The investigators hypothesize that with this simple method it is possible to determine the PEEP level which corresponds to that determined with EIT.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

30

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

      • Créteil, Frankreich, 94000
        • Rekrutierung
        • GHU Henri Mondor
        • Kontakt:
        • Hauptermittler:
          • Guillaume Carteaux, Pr
        • Unterermittler:
          • Pascal Labedade, Dr
      • Lyon, Frankreich, 69007

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age ≥ 18 years
  • Moderate to severe ARDS according to the Berlin criteria
  • Patient receiving sedation and continuous curarization
  • Free and informed consent from the patient or their loved one

Exclusion Criteria:

  • ECMO
  • Pneumothorax
  • Chest trauma in the last 3 months
  • Uncontrolled shock (noradrenaline > 5 mg/h)
  • Pregnant or breastfeeding woman
  • Protected adult within the meaning of the law
  • Lack of social security
  • Patient under AME

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Sonstiges
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Sonstiges: PEEP-Titrationen
Assessment of ideal PEEP using electrical impedance tomography will be performed. The evaluation of PEEP using the thorax compression maneuver method will be carried out. A blood sample (the "blood gases") will be taken at the ideal PEEP determined by electrical impedance tomography and at the ideal PEEP determined by the manual chest compression maneuver.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
PEPCTAC
Zeitfenster: Day 0
PEPCTAC (unit : cmH2O)
Day 0
PEPCAC
Zeitfenster: Day 0
PEPCAC (unit : cmH2O)
Day 0
PEPEIT
Zeitfenster: Day 0
PEPEIT (unit : cmH2O)
Day 0

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Percentage of collapse at PEPCTAC
Zeitfenster: Day 0
Percentage of collapse at PEPCTAC
Day 0
Percentage of collapse at PEPCAC
Zeitfenster: Day 0
Percentage of collapse PEPCAC
Day 0
Percentage of collapse at PEPEIT
Zeitfenster: Day 0
Percentage of collapse at PEPEIT
Day 0
Compare respiratory mechanics for PEPCTAC and PEPCAC and PEPEIT
Zeitfenster: Day 0
Respiratory mechanics at PEPCTAC and PEPCAC ans PEPEIT : peak and plateau pressure, driving pressure, respiratory system compliance, pulmonary and parietal compliance, respiratory system resistance, end-expiratory transpulmonary pressure, stress index at each PEEP level
Day 0
Compare PEPCTAC and other PEEP adjustment methods reported in the literature
Zeitfenster: Day 0
Comparison of the PEPCTAC level to the PEP level according to the maximum recruitment arm of the Express study (PEP level which is accompanied by a Pplat between 28 and 30 cm H2O), Comparison of the PEPCTAC level to the PEP level according to the PEP/FiO2 scales, Comparison of the PEPCTAC level to the minimum PEEP level to obtain a positive end-expiratory transpulmonary pressure
Day 0
Evaluate the effect of CTAC on plateau pressure based on levels of distension and collapse resulting from PEEP
Zeitfenster: Day 0
• Correlation between variation of plateau pressure with CTAC and percentage of distension linked to PEEP
Day 0
Evaluate the effect of CTAC on plateau pressure based on levels of collapse resulting from PEEP
Zeitfenster: Day 0
• Correlation between variation of plateau pressure with CTAC and percentage of collapsus linked to PEEP
Day 0
Evaluate the effect of CTAC on plateau pressure based on the distribution of ventilation between dependent and non-dependent zones resulting from PEEP
Zeitfenster: Day 0
Correlation between variation of plateau pressure with CTAC and percentage of anterior ventilation
Day 0
Evaluate the effects of CTAC on regional compliance according to the level of PEP
Zeitfenster: Day 0
Regional compliances (four areas of interest with antero-posterior distribution) of the respiratory and pulmonary system estimated using EIT, airway pressure and esophageal pressure
Day 0
Evaluate the effect of recruitability potential on the level of PEPCTAC and PEPEIT
Zeitfenster: Day 0
R/I ratio
Day 0
Evaluate the effect of airway opening pressure on the level of PEPCTAC and PEPEIT
Zeitfenster: Day 0
Evaluation of the airway opening pressure by performing a slow flow pressure-volume curve (quasi-static condition) from a PEEP set at zero cm H2O
Day 0
Evaluate the effects of PEEP on right ventricular function
Zeitfenster: Day 0
Right ventricular function assessed by echocardiography: mitral inflow, subaortic VTI, subpulmonary VTI, continuous-wave pulmonary Doppler and assessment of pulmonary regurgitation, continuous Doppler, TAPSE (tricuspid annular plane systolic excursion), tricuspid annular S-wave. Presence of acute cor pulmonale defined by an RV/LV ratio > 0.6 associated with paradoxical septal motion, PAPi (pulmonary artery pulsatility index). Septal and free-wall right ventricular strains.
Day 0
Evaluate the effect of PEEP on venous congestion
Zeitfenster: Day 0
Venous congestion assessed by ultrasound (VExUS score)
Day 0
Compare the percentages of distension between PEPCTAC and PEPCAC and PEPEIT
Zeitfenster: Day 0
Percentages of distension between PEPCTAC and PEPCAC and PEPEIT
Day 0

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

7. April 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

5. Mai 2027

Studienabschluss (Geschätzt)

5. Mai 2027

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

19. November 2024

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

3. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

3. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Schlüsselwörter

Andere Studien-ID-Nummern

  • TICTAC

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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