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Evaluation of a Simple Clinical Test to Detect the Risk of Falling in Patients With BPCO and Research for Predictive Factors of Fall Risk. (Equil-BPCO)

12. August 2019 aktualisiert von: University Hospital, Clermont-Ferrand

Evaluation of a Simple Clinical Test to Detect the Risk of Falling in Patients With Chronic Obstructive Pulmonary Disease and Research for Predictive Factors of Fall Risk.

The risk of falling in increased in patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease. To date, a screening test (the Berg Balance scale, BBS) is used to evaluate this risk but it spends 20 to 30 minutes to complete.

The aim of our study is to evaluate the sensitivity of a more straightforward test (Timed Up and Go, TUG)) to assess the fall risk. The TUG is routinely used in elderly to screen for frailty.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

We will recruit COPD patients in stable condition (free of exacerbation of the disease for a month), 40 without chronic respiratory failure and 40 with home oxygen therapy.

The patients will be proposed to perform the following tests and to fill in questionnaires:

- Questionnaires: Elderly Falls Screening Test to quantify the falls in the last year, Hospital Anxiety and Depression Scale, Activities-specific Balance Confidence scale.

Tests:

  • Berg Balance Scale measuring balance in 14 different functional tasks (abnormal cut-off value <56)
  • Timed Up and Go evaluating the time to rise from a chair, walk 3 meters, turn around, walk back to the chair and sit down (abnormal cut-off value >12 seconds).
  • 6 minute walk test evaluating endurance to submaximal exercise.
  • Isokinetic maximal force of the quadriceps at 60°/s
  • Balance control: posturography consisting in measuring variations when standing on a force platform.
  • Body composition assessment through Dual Xray Absorptiometry (DXA), to measure body muscle mass and more specifically appendicular muscle mass index as a criteria of sarcopenia, and bone mineral density.
  • Blood analysis: a blood sample will be withdrawn to measure calcium, phosphorus, vitamin D, albumin transthyretin, cell count, C reactive protein.

Analysis of the results:

We will calculate the sensitivity of the TUG test (abnormal test) to detect fall risk as assessed by an abnormal BBS score.

Moreover, in fallers, we will search for predictive factors. More specifically, we will look for the role of a decreased quadriceps force, a reduced muscle mass, a poor tolerance of exercise, the presence of hypoxia (severity of the disease).

Perspectives:

When validated as a screening test for the risk of falling in COPD patients, the TUG test could be used routinely by physiotherapists as a more simple and faster test and will enable to prevent falls through initiation of a balance control training program.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

50

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Auvergne
      • Clermont-Ferrand, Auvergne, Frankreich, 63003
        • CHU de Clermont-Ferrand

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

We will recruit COPD patients in stable condition (free of exacerbation of the disease for a month), 40 without chronic respiratory failure and 40 with home oxygen therapy.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • COPD confirmed by pulmonary function tests
  • Long term oxygen therapy since at least 3 months in the LOT+ subgroup

Exclusion Criteria:

  • Exacerbation of COPD necessitating an hospitalization or an oral corticosteroid treatment, in the last 4 weeks
  • Pulmonary rehabilitation in the last 3 months
  • Any neurological disease affecting balance control.
  • Inability to perform a walk test

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
COPD patients without chronic respiratory failure

We will recruit COPD patients in stable condition (free of exacerbation of the disease for a month), 40 without chronic respiratory failure and 40 with home oxygen therapy.

The patients will be proposed to perform the following tests and to fill in questionnaires

It's a functional test evaluating the time to rise from a chair, walk 3 meters, turn around, walk back to the chair and sit down (abnormal cut-off value >12 seconds).
COPD patients with home oxygen therapy

We will recruit COPD patients in stable condition (free of exacerbation of the disease for a month), 40 without chronic respiratory failure and 40 with home oxygen therapy.

The patients will be proposed to perform the following tests and to fill in questionnaires

It's a functional test evaluating the time to rise from a chair, walk 3 meters, turn around, walk back to the chair and sit down (abnormal cut-off value >12 seconds).

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Comparison of the Timed Up and Go test and the Berg Balance scale
Zeitfenster: at day 1
Comparison of the consistency of abnormal value of the Timed Up and Go test and the Berg Balance scale
at day 1

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Sensitivity of the TUG test and the BBS
Zeitfenster: at day 1
to detect fall as assessed by the Elderly Falls Screening Test.
at day 1
Difference in BBS score
Zeitfenster: at day 1
between COPD patients without and with chronic respiratory failure (LOT+/- subgroups).
at day 1
Identify predictive factors of fall risk
Zeitfenster: at day 1
walk distance, quadriceps force, muscle mass, balance control.
at day 1

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Mitarbeiter

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

2. Januar 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

27. Oktober 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

27. Oktober 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. Mai 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

11. Mai 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

15. Mai 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

13. August 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

12. August 2019

Zuletzt verifiziert

1. August 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • CHU-332
  • 2016-A01188-43 (Andere Kennung: 2016-A01188-43)

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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