- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00140257
DECARD: Study of Escitalopram in the Prevention of Depression in Patients With Acute Coronary Syndrome
A Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Escitalopram in the Prevention of Depression in Patients With Acute Coronary Syndrome
Objective: To evaluate the efficacy of preventive treatment with a selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI) (escitalopram) in the first year after acute coronary syndromes (ACS).
Methods: 240 patients with acute coronary syndromes (ST-elevation myocardial infarction [STEMI]), non-STEMI or unstable angina) will be enrolled within 8 weeks after ACS and will be randomly assigned to treatment with escitalopram/placebo (5-20 mg) in 52 weeks. Primary outcome measures are the diagnosis of depression and HDS (Hamilton Depression Scale). Psychiatric measurements: SCAN (Schedules for Clinical Assessment in Neuropsychiatry), HDS, HAS (Hamilton Anxiety Rating Scale), Udvalg for Kliniske Undersogelser (UKU) Side Effect Rating Scale, ESSI (Enhancing Recovery in Coronary Heart Disease [ENRICHD] Social Support Instrument), SF-36 (Short Form-36 Health Survey), SCL-92 (Symptom Check List) and BDI (Beck´s Depression Inventory). Cardiological measurements are blood pressure, electrocardiography, echocardiography (left ventricular ejection fraction), heart rate variability and use of medicine.
Discussion: ACS patients with mental illness are usually only diagnosed to a very small extent during admission in a cardiologic department. These patients mainly remain untreated with an increased risk of somatic comorbidity and mortality. Therefore, it is in accordance with ethical principles to conduct a double blind, placebo-controlled study investigating the interface between anxiety, depression and ACS. Even in this blinded study, where one of the groups are treated with placebo, there will be a higher degree of treatment of depressive symptoms due to the low recognition of this problem.
Conclusion: The DECARD study is the first study evaluating the effect of prophylactic treatment of depression in patients with ACS. The study will show if prophylactic treatment will improve cardiac prognosis.
Studienübersicht
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Phase
- Phase 4
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
-
Copenhagen, Dänemark, 2400 NV
- Bispebjerg University Hospital
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- ACS
- Randomization within 8 weeks form index hospitalization for ACS
- Age > 18 years
- Not pregnant
- Signed informed consent
Exclusion Criteria:
- Current depression
- Use of antidepressants < 4 weeks
- Previous intolerance to SSRI
- Severe medical conditions
- Severe heart failure
- Alcohol or substance abuse
- Psychosis or dementia
- Current participation in other intervention trials
- Pregnancy and lactation
- Linguistic difficulties
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Verhütung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Doppelt
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
---|
Hamilton-Depressionsskala
|
International Classification of Diseases, Revision 10 (ICD-10) Mood Disorder Diagnosis
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
---|
Cardiac status
|
Medical comorbidity
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Ermittler
- Studienleiter: Morten Birket-Smith, MD, DMSci, Psychiatric Centre Bispebjerg, Bispebjerg University Hospital
Publikationen und hilfreiche Links
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
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- Psychische Störungen
- Myokardischämie
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- Herz-Kreislauf-Erkrankungen
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- Stimmungsschwankungen
- Depression
- Depression
- Akutes Koronar-Syndrom
- Physiologische Wirkungen von Arzneimitteln
- Neurotransmitter-Agenten
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Psychopharmaka
- Serotonin-Aufnahmehemmer
- Hemmer der Aufnahme von Neurotransmittern
- Membrantransportmodulatoren
- Serotonin-Agenten
- Antidepressiva
- Antidepressiva, zweite Generation
- Citalopram
Andere Studien-ID-Nummern
- KF 12-134/04
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