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Proton Beam Radiation Therapy and Chemotherapy in Treating Patients With Stage III Non-Small Cell Lung Cancer That Can Be Removed By Surgery

Feasibility and PhaseI/II Trial of Preoperative Proton Beam Radiotherapy With Concurrent Chemotherapy for Resectable Stage IIIA or Superior Sulcus NSCLC

RATIONALE: Specialized radiation therapy, such as proton beam radiation therapy, that delivers a high dose of radiation directly to the tumor may kill more tumor cells and cause less damage to normal tissue in patients with non-small cell lung cancer. Drugs used in chemotherapy, such as cisplatin and etoposide, work in different ways to stop the growth of tumor cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. Giving proton beam radiation therapy together with combination chemotherapy may kill more tumor cells.

PURPOSE: This phase I/II trial is studying the side effects and best dose of proton beam radiation therapy when given together with cisplatin and etoposide and to see how well it works in treating patients with stage III non-small cell lung cancer that can be removed by surgery.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

PRIMARY OBJECTIVES:

I. To assess feasibility. (Phase I) II. To determine dose-limiting toxicity and maximum tolerated dose. (Phase I) III. To determine the pathologic CR rate. (Phase II)

SECONDARY OBJECTIVES:

I. To assess late complications from irradiation using proton beam therapy in place of conventional photon beam therapy. (Phase II) II. To assess acute side effects from irradiation using proton beam therapy in place of conventional photon beam therapy. (Phase II) III. To compare the dose distribution to tumor and surrounding normal structures using DVH's (Dose Volume Histograms) generated from the proton plan used to treat the patient and the photon plan generated for comparison purposes. (Phase II) IV. To determine progression-free survival (Phase II) and late toxicity.

OUTLINE: This is a phase I, dose-escalation study of proton beam radiation therapy followed by a phase II study.

Patients undergo proton beam radiotherapy over 5.5-7.5 weeks. Patients receive concurrent chemotherapy comprising cisplatin IV on days 1, 8, 29, and 36 and etoposide IV on days 1-5 and days 29-33.Treatment continues in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Beginning 4-6 weeks after completion of chemoradiotherapy, patients may undergo surgical resection or additional chemoradiotherapy.

After completion of study treatment, patients are followed every 3 months for 2 years and then every 6 months for 3 years.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

34

Phase

  • Phase 2
  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Pennsylvania
      • Philadelphia, Pennsylvania, Vereinigte Staaten, 19104
        • Abramson Cancer Center of The University of Pennsylvania

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion

  • Histologically confirmed diagnosis of NSCLC
  • Stage IIIA or Potentially resectable superior sulcus tumors
  • No evidence of distant metastatic disease as documented by MRI of the brain and PET/CT
  • Patients must have a Karnofsky Performance Status of >= 60
  • Patients must be able to provide informed consent
  • WBC >= 4000/mm^3
  • Platelets >= 100,000 mm^3
  • Creatinine =< 1.2 mg/dl (urinary diversion is permitted to improve renal function)
  • Patients must have bilirubin =< 1.5 mg/dl
  • Women of child-bearing potential as long as she agrees to use a recognized method of birth control (e.g. oral contraceptive, IUD, condoms or other barrier methods etc.); hysterectomy or menopause must be clinically documented
  • Negative pregnancy test for women of child-bearing age

Exclusion

  • Prior or simultaneous malignancies within the past two years (other than cutaneous squamous or basal cell carcinoma, melanoma in situ or thyroid carcinoma) [For pts that will be on definitive treatment study, otherwise delete for umbrella recurrent protocol]
  • Pregnant women, women planning to become pregnant and women that are nursing
  • Actively being treated on any other research study

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Arm I

Patients undergo proton beam radiotherapy over 5.5-7.5 weeks. Patients receive concurrent chemotherapy comprising cisplatin IV on days 1, 8, 29, and 36 and etoposide IV on days 1-5 and days 29-33.Treatment continues in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Beginning 4-6 weeks after completion of chemoradiotherapy, patients may undergo surgical resection or additional chemoradiotherapy.

Gegeben IV
Andere Namen:
  • Demethyl Epipodophyllotoxin Ethylidinglucosid
  • EPEG
  • VP-16
  • VP-16-213
  • VePesid
  • Epipodophyllotoxin
Gegeben IV
Andere Namen:
  • CDDP
  • Neoplatin
  • DDP
  • CACP
  • CPDD
  • PDD

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number of Participants Deemed Feasible to Receive Intervention
Zeitfenster: 90 Days
Feasibility will be based on multiple radiation planning and treatment parameters. Study will be deemed feasible if all patients are deemed feasible.
90 Days
Dose-limiting Toxicity
Zeitfenster: 90 Days
DLT is defined as post-operative mortality (within 30 days of surgery) or any grade 3 or higher pneumonitis or any other grade 4 or higher toxicity which occurs during chemoradiation or within 90 days following the end of treatment, whichever is longer.
90 Days
Late Toxicity
Zeitfenster: 4.5 Years
Late toxicity is defined as any grade 3 or higher pneumonitis or any grade 4 or higher toxicity which occurs more than 90 days after surgery or completion of treatment.
4.5 Years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Pathologic CR Rate
Zeitfenster: 90 days
Pathologic CR rate is defined as the fraction of patients who undergo surgery and have no evidence of disease based on surgical pathology.
90 days

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Jacob Shabason, MD, Abramson Cancer Center of The University of Pennsylvania

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2010

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

24. Mai 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

23. Februar 2010

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

24. Februar 2010

Zuerst gepostet (Schätzen)

26. Februar 2010

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

17. Mai 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

23. April 2021

Zuletzt verifiziert

1. April 2021

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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