- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01502891
Making Decisions About Depression Medications (iADAPT)
30. Dezember 2015 aktualisiert von: Victor Montori
Translation of Comparative Effectiveness of Depression Medications Into Practice
The purpose of this study is to determine whether the Depression Medication Choice decision aid is effective in involving patients with depression in making deliberate choices when considering medication treatment.
Studienübersicht
Detaillierte Beschreibung
To determine the ability of decision aids to effectively translate a depression comparative effectiveness research (CER) review into practice, the investigators have developed a literacy-sensitive depression treatment decision aid, DEPRESSION MEDICATION CHOICE, which adapts the Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ)'s Effective Healthcare comparative effectiveness review and associated patient guide about antidepressant medicines to satisfy the needs of clinicians, patients, and other major stakeholders.
The investigators will conduct a randomized study to estimate the effect of the decision aid on patient knowledge, patient involvement in decision making and decision-making quality, and on three and six-month measures of medication adherence and mental health, when compared with usual care.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
301
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
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Minnesota
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Minneapolis, Minnesota, Vereinigte Staaten, 55415
- Hennepin County Medical Center
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Rochester, Minnesota, Vereinigte Staaten, 55905
- Mayo Clinic
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St. Paul, Minnesota, Vereinigte Staaten, 55117
- Entira Family Clinics (formerly known as Family Health Services Minnesota)
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Wisconsin
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LaCrosse, Wisconsin, Vereinigte Staaten, 54601
- Mayo Clinic Health System - Franciscan Healthcare
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Presumed diagnosis of depression (PHQ-9 of 10 or greater)
- As judged by clinician, need to initiate drug treatment for depression
- Identify primary care clinician as main depression provider
- Agree to be available for follow-up survey 6 months after treatment decision
Exclusion Criteria:
- Has prior diagnosis of bipolar disorder
- Has major communication barrier (severe hearing/vision impairment, dementia, cannot communicate with clinician in same language)
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Versorgungsforschung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Single
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Aktiver Komparator: Decision aid
DEPRESSION CHOICE decision aid is provided to clinician to share with patient
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The decision aid, Depression Medication Choice, uses plain language and is designed to enhance patient understanding and satisfy the International Patient Decision Aid Standards (IPDAS) requirements for a safe and unbiased decision aid.
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Kein Eingriff: Normale Pflege
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Quality of Decision Making
Zeitfenster: Immediately following each patient's index visit and before they leave the clinic on that day, typically within 10 minutes of completing the clinical encounter.
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A modified Decisional Conflict Scale will be used to ascertain decisional quality and satisfaction with decision making.
The OPTION scale will be used to assess patient involvement in decision-making by reviewing video recordings of primary care visits with inter-rater reliability.
Satisfaction with decision making will be assessed also by using two specific questions that require patients to assess the extent to which they would want for themselves and recommend to others similar decision support like what they received during the visit.
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Immediately following each patient's index visit and before they leave the clinic on that day, typically within 10 minutes of completing the clinical encounter.
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Knowledge Transfer
Zeitfenster: Immediately following each patient's index visit and before they leave the clinic on that day, typically within 10 minutes of completing the clinical encounter.
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Questions have been crafted to assess knowledge about depression treatment contained in the decision aid.
These questions use a response format "true/false/unsure," and are to be answered with full access to the decision aids since they are not a test of recall, but of 'use of information.'
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Immediately following each patient's index visit and before they leave the clinic on that day, typically within 10 minutes of completing the clinical encounter.
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Reach and Fidelity of Use of Decision Aids
Zeitfenster: At end of study (approximately 2 years)
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Reach will be estimated by the proportion of the eligible patients who received the intervention of the entire eligible population allocated to its use.
Fidelity will be determined using a checklist for each encounter to determine the proportion of visits in which more than >80% of decision aid items were delivered.
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At end of study (approximately 2 years)
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Medication Adherence to Antidepressants
Zeitfenster: Six months post-prescription
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Investigators will obtain pharmacy records to determine anti-depressant use, adherence, and persistence based on prescription refills.
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Six months post-prescription
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Depression Control
Zeitfenster: At six months post index visit
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Investigators will assess patients at baseline, 3 and 6 months using the Patient Health Questionnaire 9 (PHQ-9) to measure the extent to which their depressed symptoms changed over time.
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At six months post index visit
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Clinician Satisfaction with Decision Aids
Zeitfenster: Immediately following each patient's index visit and before they leave the clinic on that day, typically within 10 minutes of completing the clinical encounter.
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Investigators will survey clinicians at the end of each index visit with a standardized clinician satisfaction questionnaire.
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Immediately following each patient's index visit and before they leave the clinic on that day, typically within 10 minutes of completing the clinical encounter.
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Kunneman M, Branda ME, Ridgeway JL, Tiedje K, May CR, Linzer M, Inselman J, Buffington ALH, Coffey J, Boehm D, Deming J, Dick S, van Houten H, LeBlanc A, Liesinger J, Lima J, Nordeen J, Pencille L, Poplau S, Reed S, Vannelli A, Yost KJ, Ziegenfuss JY, Smith SA, Montori VM, Shah ND. Making sense of diabetes medication decisions: a mixed methods cluster randomized trial using a conversation aid intervention. Endocrine. 2022 Feb;75(2):377-391. doi: 10.1007/s12020-021-02861-4. Epub 2021 Sep 9. Erratum In: Endocrine. 2022 Nov 10;:
- LeBlanc A, Herrin J, Williams MD, Inselman JW, Branda ME, Shah ND, Heim EM, Dick SR, Linzer M, Boehm DH, Dall-Winther KM, Matthews MR, Yost KJ, Shepel KK, Montori VM. Shared Decision Making for Antidepressants in Primary Care: A Cluster Randomized Trial. JAMA Intern Med. 2015 Nov;175(11):1761-70. doi: 10.1001/jamainternmed.2015.5214.
- LeBlanc A, Bodde AE, Branda ME, Yost KJ, Herrin J, Williams MD, Shah ND, Houten HV, Ruud KL, Pencille LJ, Montori VM. Translating comparative effectiveness of depression medications into practice by comparing the depression medication choice decision aid to usual care: study protocol for a randomized controlled trial. Trials. 2013 May 7;14:127. doi: 10.1186/1745-6215-14-127.
Nützliche Links
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Dezember 2011
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Oktober 2013
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Oktober 2013
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
23. Dezember 2011
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
30. Dezember 2011
Zuerst gepostet (Schätzen)
2. Januar 2012
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
31. Dezember 2015
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
30. Dezember 2015
Zuletzt verifiziert
1. Dezember 2015
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 11-003507
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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