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A Study of The Effect of Aleglitazar on Insulin Sensitivity in Patients With Type 2 Diabetes Mellitus Who Are Inadequately Controlled With Metformin

1. November 2016 aktualisiert von: Hoffmann-La Roche

A Single Centre, Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Phase II Study to Assess the Efficacy of Aleglitazar on Insulin Sensitivity in Patients With Type 2 Diabetes Mellitus (T2D) Who Are Inadequately Controlled With Metformin Monotherapy

This single-center, randomized, double-blind, placebo-controlled study will evaluate the effect of aleglitazar on insulin sensitivity in patients with type 2 diabetes mellitus who are inadequately controlled on metformin monotherapy. Patients will be randomized to receive either aleglitazar 150 mcg or placebo orally daily for 16 weeks, in addition to their existing dose and regimen of metformin.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

57

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

30 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Adult patients, 30 to 70 years of age inclusive at screening
  • Type 2 diabetes mellitus patients treated with stable metformin therapy for at least 12 weeks prior to screening; metformin dose should not exceed the maximum dose specified in the label
  • HbA1c >/= 6.5% and </= 9% at screening and baseline
  • Fasting plasma glucose </= 13.3 mmol/L (</= 240 mg/dl) at screening and baseline
  • Body mass index (BMI) >/= 25 at screening; BMI >/= 27 for subjects with HbA1c < 7%
  • Stable weight +/- 5% for at least 12 weeks prior to screening

Exclusion Criteria:

  • Women who are pregnant, intending to become pregnant during the study period, currently lactating women, or women of child-bearing potential not using highly effective, medically approved birth control methods
  • Diagnosis or history of type 1 diabetes mellitus, diabetes resulting from pancreatic injury, or secondary forms of diabetes
  • Acute metabolic diabetic complications such as ketoacidosis or hyperosmolar coma within the past 6 months
  • Any previous treatment with a thiazolidinedione or with a dual peroxisome proliferator activated receptor (PPAR) agonist
  • Any body weight lowering or lipoprotein-modifying therapy (e.g. fibrates) within 12 weeks prior to screening with the exception of stable (>/= 1 month) statin therapy
  • History of bariatric surgery or currently undergoing evaluation for bariatric surgery
  • Prior intolerance to fibrate
  • Treatment with any anti-diabetic medication other than metformin in the last 12 weeks prior to screening and/or herbal/over-the-counter preparations that may affect glycemic control within 12 weeks prior to screening
  • Clinically apparent liver disease
  • Positive for hepatitis B, hepatitis C or HIV infection
  • Clinical evidence of anemia
  • Symptomatic congestive heart failure (New York Heart Association Class II-IV) at screening
  • Myocardial infarction, acute coronary syndrome, or transient ischemic attack/stroke within 6 months prior to screening
  • Known macular edema at screening or prior to screening visit
  • Uncontrolled hypertension despite stable (for at least 4 weeks) anti-hypertensive treatment
  • Diagnosed and/or treated malignancy (except for treated cases of basal cell skin cancer, in situ carcinoma of the cervix or in situ prostate cancer) within the past 5 years
  • Chronic oral or parenteral corticosteroid treatment (> 2 weeks) within 3 months prior to screening
  • History of active substance abuse (including alcohol) within the past 2 years or positive test result for drugs of abuse or alcohol prior to first dosing
  • Presence of any absolute or relative contraindication for the conduct of magnetic resonance imaging (MRI) investigation

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Placebo-Komparator: Placebo
patients will continue on their existing dose and regimen of metformin (but not more than the maximum dose specified in the label)
orally daily, 16 weeks
Experimental: Aleglitazar
150 mcg orally daily, 16 weeks
patients will continue on their existing dose and regimen of metformin (but not more than the maximum dose specified in the label)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Change in whole-body insulin sensitivity as assessed by M-value (Insulin-stimulated glucose disposal rate)
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Change in hepatic insulin sensitivity (basal index of hepatic insulin resistance)
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Change in parameters of beta cell function (first and second phase insulin secretion)
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Change in HbA1c
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Change in lipid profile
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Change in mean 24h blood pressure
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Change in hepatic fat content measured by magnetic resonance spectroscopy (MRI)
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Change in fat content/distribution in the abdominal region measured by MRI
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Change in total body fat content measured by air displacement phlethysmography
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Change in homeostatic indexes of insulin sensitivity assessed by Homeostasis Model Assessment for Insulin Sensitivity (HOMA-IS)
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Change in markers of cardiovascular risk (high sensitivity C-reactive protein, adiponectin, free fatty acid)
Zeitfenster: from baseline to Week 16
from baseline to Week 16
Safety: Incidence of adverse events
Zeitfenster: 22 weeks
22 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Dezember 2012

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. September 2013

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2013

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. November 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

14. November 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

20. November 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

2. November 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. November 2016

Zuletzt verifiziert

1. November 2016

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Diabetes mellitus Typ 2

Klinische Studien zur aleglitazar

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