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Positive Therapy for Autonomic Function & Mood in ICD Patients (PAM-ICD)

29. September 2017 aktualisiert von: Medical University of South Carolina

Positive Psychotherapy to Improve Autonomic Function and Mood in ICD Patients

The purpose of this 2-group randomized clinical trial is to: 1) examine the feasibility and acceptability of a 3-month positive-emotion focused therapy (Quality of Life Therapy) modified specifically for patients with implantable cardioverter defibrillator (ICD); and 2) obtain estimates of effect size for QOLT compared to Heart Healthy Education on the changes in arrhythmia frequency and biomarkers of autonomic function, as well as changes in emotion, mood, and well-being across time (baseline, 3 & 9-months). It is hypothesized that the QOLT will promote improvements in autonomic function, reduced arrhythmia frequency, and improved psychological well-being.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

29

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • South Carolina
      • Charleston, South Carolina, Vereinigte Staaten, 29425
        • Medical University of South Carolina, Dept of Psychiatry, Division of Bio-Behavioral Medicine

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Adult men and women (≥18 years of age) who have received an ICD for primary or secondary prevention of sudden cardiac death. All patients will have systolic left ventricular dysfunction due to coronary disease or nonischemic cardiomyopathy. There is no requirement for time since implant;
  2. Score ≥5 on the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) anxiety or depression scales;
  3. Able to read and write English
  4. Able to commit to the 3-month QOLT/HHE program and 3 assessments over a 9-month duration.

Exclusion Criteria:

  1. >5% atrial or ventricular pacing;
  2. Sinus node dysfunction;
  3. Persistent and permanent atrial fibrillation (AF) (h/o of paroxysmal AF will be allowed).
  4. Long QT syndrome; and other channelopathies such as Brugada syndrome;
  5. Hypertrophic cardiomyopathy;
  6. Neurocognitive or cognitive impairments;
  7. Severe psychopathology that warrants intensive treatment;
  8. Participation in another research trial; and
  9. Currently in psychological or psychiatric treatment.
  10. Current psychotropic and cardiac medication prescriptions and usage need to be stable (i.e., no change in type or dosage) for 3-months prior to study enrollment.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Quality of Life Therapy (QOLT)
Positive emotion-focused cognitive behavioral psychotherapy
Aktiver Komparator: Heart Healthy Education (HHE)
Heart healthy education program

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Frequency of arrhythmias between baseline and 3-months
Zeitfenster: 3-months
Total arrhythmia frequencies between baseline and 3-months will be the sum of non-sustained ventricular tachycardia (NSVT) detected on the Holter ( ≥6 beats, at >120 beats per minute [BPM] ) plus arrhythmias detected by the ICD
3-months
Frequency of arrhythmias between 3-months and 9-months
Zeitfenster: 9-months
Total arrhythmia frequencies between 3-months and 9-months will be the sum of non-sustained ventricular tachycardia (NSVT) detected on the Holter ( ≥6 beats, at >120 BPM ) plus arrhythmias detected by the ICD
9-months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Frequency of ICD therapies between baseline and 3-months
Zeitfenster: 3-months
Obtained from ICD interrogation reports from recording between baseline and 3-months
3-months
Change in High Frequency heart rate variability (HF-HRV) between baseline and 3-months
Zeitfenster: 3-months
Index of parasympathetic activity; obtained from 24-hour Holter recording
3-months
Frequency of ICD therapies between 3-months and 9-months
Zeitfenster: 9-months
Obtained from ICD interrogation reports between 3- and 9-months
9-months
Change in High Frequency heart rate variability (HF-HRV) between 3- and 9-months
Zeitfenster: 9-months
Index of parasympathetic activity; obtained from 24-hour Holter recording
9-months

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Florida Shock Anxiety Scale
Zeitfenster: 3 months
3 months
Florida Patient Acceptance Scale
Zeitfenster: 3-months
3-months
Emotions Questionnaire
Zeitfenster: 3-months
3-months
Center for Epidemiologic Studies - Depression Scale (CES-D)
Zeitfenster: 3-months
3-months
State Trait Anxiety Inventory (STAI)
Zeitfenster: 3-months
3-months
Life Orientation Test - Revised (LOT-R)
Zeitfenster: 3-months
3-months
Positive and Negative Affect Schedule (PANAS)
Zeitfenster: 3-months
3-months
Satisfaction with Life Scale (SWLS)
Zeitfenster: 3-months
3-months
Quality of Life Inventory (QOLI)
Zeitfenster: 3-months
3-months
Short-Form Health Survey-36 (SF-36)
Zeitfenster: 3-months
3-months
Minnesota Living with Heart Failure Questionnaire (MLHFQ)
Zeitfenster: 3-months
3-months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Eva R Serber, PhD, Medical University of South Carolina

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

  • Frisch M. Quality of Life Therapy; Applying a Life Satisfaction Approach to Positive Psychology and Cognitive Therapy. Hobokon, NJ: John Wiley & Sons, Inc.; 2006.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Juli 2014

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

18. Februar 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. März 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

17. März 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

2. Oktober 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. September 2017

Zuletzt verifiziert

1. September 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • Pro00028869
  • 1R34HL107733-01A1 (US NIH Stipendium/Vertrag)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Ventrikuläre Arrhythmie

Klinische Studien zur Quality of Life Therapy (QOLT)

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