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Effect of Resisted Deep Breathing and Myofascial Release in Postmastectomy

4. Mai 2026 aktualisiert von: Riphah International University

Combined Effect of Resisted Deep Breathing and Myofascial Release on Pain, Respiratory Efficiency, Chest Mobility and Lymph Edema in Postmastectomy

This study aims to determine the combined effect of resisted deep breathing and Myofascial release on pain, respiratory efficiency, chest mobility and lymph edema in Postmastectomy.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

The study will be randomized controlled trial and will conducted in Shokat Khanam hospital and Anmol cancer hospital. Non-probability convenience sampling technique will be used and 48 participants will be recruited in study after randomization. The subjects will be divided into two group. Group A will receive myofascial release. Group B will receive myofascial release with resisted deep breathing. Both Group will receive Baseline treatment which is including transcutaneous electrical nerve stimulation. The total duration of treatment will be 12 weeks and there will be 2 sessions each week. The tools that will be used are Numeric Pain Rating Scale (NPRS) for pain, Circumferential limb measurements for chest mobility or lymph edema and Spirometer for respiratory efficiency. After data collection will be analyzed by using SPSS version 21.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

48

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

    • Punjab Province
      • Lahore, Punjab Province, Pakistan, 6400
        • Rekrutierung
        • Riphah medical center
        • Kontakt:
        • Hauptermittler:
          • amara eman, MSPT(WH)

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Radiation therapy and chemotherapy was finished at least three months
  • 6 months after mastectomy for breast cancer being diagnosed without lymphedema or with stage 1 lymphedema
  • Complete unilateral Mastectomy
  • pain and having one or more of the following symptoms: heaviness, numbness, oppression, stiffness, alterations in the function, or mobility of the limited shoulder range of motion.

Exclusion Criteria:

  • Presence of shoulder pathologies for which surgical indications exist
  • Musculoskeletal injury in adjacent areas (shoulder or neck etc.)
  • bilateral surgery for the treatment of breast cancer
  • Bilateral lymphadenectomy
  • Open wounds on upper limbs
  • Circulatory disorders
  • History of shoulder surgery for reasons other than breast cancer.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Resisted Deep Breathing & Myofascial release
Myofascial release is a hands-on therapy aimed at relieving pain and tightness in the fascia, the connective tissue surrounding muscles, by targeting trigger points and stiff areas and Resisted Deep Breathing (RDB) is a physiotherapy breathing technique used to improve respiratory muscle strength, lung expansion, and ventilation efficiency
The total duration of treatment will be 12 weeks and there will be 2 sessions each week
The total duration of treatment will be 12 weeks and there will be 2 sessions each week
Aktiver Komparator: Myofascial release
Myofascial release is a hands-on therapy aimed at relieving pain and tightness in the fascia, the connective tissue surrounding muscles, by targeting trigger points and stiff areas
The total duration of treatment will be 12 weeks and there will be 2 sessions each week

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Spirometer
Zeitfenster: 12th week
The evaluation of pulmonary function will be performed using conventional spirometry with a Spirobank USB spirometer (Medical International Research, Rome, Italy). The directly measured parameters will include lung volumes, capacities, and flow rates, assessed through the procedures of slow vital capacity (SVC), forced vital capacity (FVC), and maximal voluntary ventilation (MVV), performed in this order
12th week
Circumferential limb measurements
Zeitfenster: 12th week
In the proposed study, upper limb volume will be measured using circumference measurements. The anatomical positions of the arm will be selected at 7 cm intervals, including the wrist (the slenderest part), 7 cm above the wrist (lower arm), 7 cm below the elbow (lower arm), at the elbow, 7 cm above the elbow (upper arm), and at the same level as the axilla (upper arm). To minimize measurement error, all measurements will be taken at a constant pressure, with participants seated in a position where the hips and knees are bent at 90 degrees.
12th week
Numerical pain rating scale (NPRS)
Zeitfenster: 12th week
Subjective pain will be measured using the Numerical pain Rating Scale (NPRS), which is the simplest and most commonly used pain assessment tool. Patients will be asked to mark a point on a line ranging from 0 (no pain) to 10 (worst imaginable pain) to indicate their pain intensity.
12th week
Chest Mobility
Zeitfenster: 12th week
Chest circumference at maximal voluntary inspiration (insp) and maximal voluntary expiration (expir), as well as chest expansion (CE) calculated as the difference between insp and expir will be measured in a sitting position using a tape marked in 0.1 cm increments at the level of the fourth intercostal space. Participants will be instructed about the procedure and asked to exhale fully and hold for expir, and inhale deeply and hold for insp. The highest insp and lowest expir values from three attempts will be recorded, and their difference will represent chest expansion
12th week

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: hina gul, PhD*, Riphah International University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

  • Vijayakumar C, Jain A, Kalaranjani M, Kumbhar US, Kumar AN, Sreenath GJSQUMJ. Effectiveness of Myofascial Release Compared to Manual Lymphatic Drainage in Reducing Post-Treatment Shoulder Pain and Stiffness Among Patients Who Underwent Breast Cancer Surgery and Adjuvant Radiotherapy: Randomised controlled trial. 2025;25(1):328-35.
  • Sun R, Liao Y. The impact of combined Gua Sha and myofascial release techniques on upper limb dysfunction in patients with breast cancer and axillary web syndrome: a prospective case series study. Supportive Care in Cancer. 2025;33(4):270
  • Lara-Palomo IC, Castro-Sánchez AM, Córdoba-Peláez MM, Albornoz-Cabello M, Ortiz-Comino LJIJoER, Health P. Effect of myofascial therapy on pain and functionality of the upper extremities in breast cancer survivors: A systematic review and meta-analysis. 2021;18(9):4420.
  • Yena K, Eun YP, Haneul LJEJop, Medicine r. The effect of myofascial release in patients with breast cancer-related lymphedema: a cross-over randomized controlled trial. 2023;59(1):85.
  • AMANY RAW, FATMA SA, NANCY HA, ASHRAF EEJTMJoCU. Effect of Resisted Deep Breathing on Post Mastectomy Lymphedema. 2024;91(12):1443-8.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Oktober 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Juni 2026

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Juli 2026

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

4. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

8. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

8. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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