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Comparing Conservative Therapies for the Alleviation of Knee Pain in Knee Osteoarthritis

4. April 2018 aktualisiert von: Dr. Gavin Wood, Queen's University

Prospective Randomized Controlled Trial Comparing Conservative Therapies for the Alleviation of Knee Pain in Knee Osteoarthritis

Patients with chronic knee pain attributed to osteoarthritis and referred to orthopedics as potential candidates for a knee replacement will receive standard physiotherapy or myofascial-specific therapy over 8 weeks. Based on the investigators pilot investigation, the investigators expect those who receive myofascial-specific therapy to experience reduced pain (compared to the standard therapy group) and increased flexibility compared to baseline levels. This simple conservative therapy could postpone (or in some cases, eliminate) the need for a knee replacement since pain is the major indication for surgery. If successful, this treatment could improve the quality of life and increase productivity for thousands suffering from knee osteoarthritis and preserve valuable health care resources.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Approvals (Ethics Board and Health Canada) have already been obtained for the currently proposed prospective randomized, single-blinded, controlled clinical trial. The overall objective of the current investigation is to determine whether myofascial pain-specific therapy (which includes trigger-point injections and myofascial-specific physiotherapy) provides better pain relief and improves knee function compared to the standard-of-care physiotherapy in patients who are referred to orthopedics as potential surgical candidates. Specifically, the investigators hypotheses are that: Patients with knee osteoarthritis (OA) and who may be candidates for total knee arthroplasty 1) will have significantly reduced pain (compared to those who receive standard of care physiotherapy) and improved function (compared to baseline) with myofascial pain therapy and 2) those receiving myofascial therapy will have a delayed and/or reduced need for TKA compared to the standard-of-care physiotherapy group.

Patients with chronic knee pain attributed to osteoarthritis and referred to orthopedics as potential candidates for a knee replacement will receive standard physiotherapy or myofascial-specific therapy over 8 weeks.

The Primary outcome will be pain scores (10 point visual analogue scale (VAS)) in participants following standard-of-care physiotherapy versus myofascial pain-specific therapy for 8 weeks.

The Secondary outcomes will include:

(Comparisons between and/or within groups where appropriate):

  • Pain score biweekly up to 8 weeks, at 3 months and 6 months
  • Decision to proceed with surgery (yes/no)-to assess the alteration in the need for TKA
  • Decision to continue treatment-(yes/no) is treatment beneficial?
  • Function -Biodex, 6 min.walk test, Timed up and go- Measured at baseline and 3 months following last therapy session for standard vs. myofascial -is myofascial therapy better for function?
  • Brief Pain Interference (BPI) short form- Baseline, 2 weeks and 8 weeks- to assess pain interference
  • Oxford knee scores-Baseline, 2 and 8 weeks- reported functional disability (compare groups and to objective measures)
  • McGill SF pain questionnaire at Baseline, 2 weeks and 8 weeks-to assess pain quality
  • SF-12 at Baseline, 2 weeks and 8 weeks-to assess quality of life
  • Analgesics consumed at Baseline, 2 weeks, 8 weeks, 6 months-to assess pain levels
  • Compare the X-ray osteoarthritis (OA) grade with initial assessment of MTPs-Does presence of myofascial trigger points (MTPs) explain discordance between OA grade and pain?
  • Pain scores on a 10 cm visual analogue scale at Baseline, 2 weeks, 6 months- assess change in pain intensity
  • Surgery by 6 month follow-up? Yes/No, If so, when? - postponed or eliminated need for TKA?

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

50

Phase

  • Phase 4

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Ontario
      • Kingston, Ontario, Kanada
        • Hôtel Dieu Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • diagnosis of bi or unilateral knee OA
  • knee pain attributed to knee OA
  • referral to orthopedics as a potential candidate for knee total knee arthroplasty
  • ability to comprehend/sign consent, independent mobility without assistive devices

Exclusion Criteria:

  • allergy/contraindication to study medications (i.e., trigger point injections), previous knee replacement surgery
  • infections of clinical abnormalities other than knee OA that could cause the knee pain
  • other diagnosed chronic pain syndrome for which they are taking regular pain medications
  • pregnancy or breast-feeding

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: standard physiotherapy
Standard of care physiotherapy for knee osteoarthritis (OA) patients who have been diagnosed with knee OA and may be candidates for total knee replacement (TKA)
standard of care physiotherapy once every 2 weeks for 8 weeks
Experimental: Myofascial-specific therapy
Patient undergo myofascial pain-specific therapy which includes trigger point injections at the same time points as the comparator (1 session every 2 weeks for 8 weeks)
Once every 2 weeks for 8 weeks (includes trigger point injections if deemed 'necessary' by chronic pain physician)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Pain scores on visual analogue scale (VAS)
Zeitfenster: 8 weeks
8 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Brief pain inventory (BPI)
Zeitfenster: biweekly for 8 weeks, 3 months, 6 months
biweekly for 8 weeks, 3 months, 6 months
Oxford knee score
Zeitfenster: biweekly for 8 weeks, 3 months, 6 months
biweekly for 8 weeks, 3 months, 6 months
McGill short pain questionnaire
Zeitfenster: biweekly for 8 weeks, 3 months, 6 months
biweekly for 8 weeks, 3 months, 6 months
timed up and go (TUG)
Zeitfenster: Baseline, 3 months
Baseline, 3 months
6 minute walk test
Zeitfenster: Baseline, 3 months
Baseline, 3 months
Biodex functional tests
Zeitfenster: Baseline, 3 months
Baseline, 3 months
total knee arthroplasty? If so, when
Zeitfenster: 6 month
6 month
VAS pain scores
Zeitfenster: biweekly up to 8 weeks, then 3 months & 6 months
biweekly up to 8 weeks, then 3 months & 6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Richard Henry, MD, FRCPC, Queens University/Kingston General Hospital
  • Hauptermittler: Gavin Wood, MD, FRCSC, Queens University/Kingston General Hospital

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. September 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

2. Dezember 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

15. Dezember 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

19. Dezember 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

6. April 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. April 2018

Zuletzt verifiziert

1. April 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • ANAE-217-12
  • NOL 158909 (Andere Kennung: Health Canada)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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