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Randomized RT +/- Lapatinib for Advanced Solid Tumor Cancer Patients Receiving Radiation Therapy for Metastatic Disease

6. Juli 2015 aktualisiert von: Virginia Commonwealth University

A Randomized Study of Lapatinib With Radiation Versus Radiation Alone in Advanced Solid Tumor Cancer Patients Receiving Radiation Therapy for Metastatic Disease

Lapatinib will prevent radiation-induced increase in Transforming Growth Factor alpha (TGFα), an important growth factor in cancer cell recovery after ionizing irradiation.

Studienübersicht

Status

Beendet

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Lapatinib is an orally bioavailable small molecule inhibitor of ERBB1 and ERBB2 (HER2). It is currently indicated for use in patients with HER2 over-expressing metastatic breast cancer. Serum increases in TGFα can have growth potentiating effects on distant sites of metastatic disease. Palliative irradiation paradoxically may promote distant tumor growth; blocking shedding of TGFα from irradiated tumors may prevent this effect and improve the therapeutic index of radiation therapy.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

6

Phase

  • Frühphase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Virginia
      • Richmond, Virginia, Vereinigte Staaten, 23249
        • Hunter Holmes McGuire VA Medical Center
      • Richmond, Virginia, Vereinigte Staaten, 23298-0037
        • Massey Cancer Center, Virginia Commonwealth University

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • History of stage IV epithelial-derived cancer requiring palliative radiation. Patients with sarcoma, lymphoma, myeloma or neuroendocrin cancers are not eligible.
  • Evidence of metastatic disease
  • Recommendation by patient's radiation oncologist to receive palliative external beam radiation for metastases -- minimum fraction size of 3 Gy.
  • Age 18 years or older
  • Patients may be undergoing concurrent therapy with GNRH agonists or combined androgen blockade or anti-estrogen hormonal therapy for breast cancer, as these are standard care for advanced prostate and some breast cancers respectively.
  • Ability to understand and the willingness to sign a written informed consent document

Exclusion Criteria:

  • Any contraindication to lapatinib treatment.
  • Prior radiation therapy within 30 days of the start of the planned course of treatment.
  • Prior cytotoxic chemotherapy within 4-2 weeks of planned first dose of radiation. Persistent grade 2 or greater non-hematologic toxicity (other than neuropathy) from cytotoxic chemotherapy regardless of interval since last dose. Persistent grade 3 or greater hematologic toxicity (other than lymphopenia) reglardless of interval since last dose.
  • Prior administration of an ERBB1 or ERK1/2 inhibitor within 30 days of the start of the planned course of treatment.
  • Patients with a medical necessity to continue active therapy with CYP3A4 strong inhibitors or inducers. The concomitant use of strong CYP3A4 inhibitors should be avoided (e.g., ketoconazole, itraconazole, clarithromycin, atazanavir, indinavir, nefazodone, nelfinavir, ritonavir, saquinavir, telithromycin, voriconazole, aprepitant). Grapefruit may also increase plasma concentrations of lapatinib and should be avoided. Once the strong inhibitor or inducer is discontinued, a washout period of approximately 1 week should be allowed before the lapatinib administration. If a patient is unable to discontinue these medications, they are not eligible for enrollment.
  • Concurrent administration of any other investigational agents.
  • Uncontrolled concurrent illness including, but not limited to ongoing or active infection, symptomatic congestive heart failure, unstable angina pectoris, cardiac arrhythmia, active hepatic or biliary disease with a Child-Pugh class of B or C, or psychiatric illness/social situations that would limit compliance with study requirements or that would interfere with accomplishing the study objectives.
  • Pregnant or nursing. Women of childbearing potential must have a negative pregnancy test performed within 7 days prior to the start of treatment. Women of childbearing potential and men must agree to use a medically accepted form of birth control for the duration of study participation. Men must agree to use a medically accepted form of birth control for 4 months following completion of study treatment.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: lapatinib + radiation therapy
lapatinib given orally 2-4 hours prior to first fraction of radiation
given orally 2-4 hours before first fraction of radiation therapy
Andere Namen:
  • Tykerb
  • GW572016
Standard radiation therapy
Aktiver Komparator: No therapy prior to radiation
Radiation therapy alone
Standard radiation therapy

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
TGFalpha
Zeitfenster: 3 years
Blockade of the ERBB1 receptor will abrogate increases in TGFalpha in response to radiation therapy. We will compare serum changes in TGFalpha between the lapatinib and control groups for patients receiving radiotherapy for stage IV epithelial-derived cancer.
3 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Andrew S. Poklepovic, MD, Massey Cancer Center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Nützliche Links

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. September 2011

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2014

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

30. August 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

31. August 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

1. September 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

8. Juli 2015

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. Juli 2015

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2015

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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