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'Palliative-D' Vitamin D to Palliative Cancer Patients (Palliative-D)

9. September 2020 aktualisiert von: Linda Björkhem-Bergman, Region Stockholm

'Palliative-D' Vitamin D Supplementation to Palliative Cancer Patients - A Double Blind, Randomised Controlled Trial

To test the hypothesis that vitamin D treatment during 12 weeks to palliative cancer patients can decrease opioid consumption, fatigue and infectious burden and increase quality of life.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

PROTOCOL IDENTITY AND OBJECTIVES: EudraCT Number 2017-000268-14 Protocol Title: Vitamin D supplementation to palliative cancer patients - A double blind, randomised controlled trial. Acronym: "Palliative-D" Trial Objectives: To test the hypothesis that vitamin D treatment during 12 weeks to palliative cancer patients can decrease opioid consumption, fatigue and infectious burden and increase quality of life.

INVESTIGATIONAL MEDICINAL PRODUCTS (IMP): Test ProductDetremin, MA holder Renapharma; Pharmaceutical Form: Oil Route of Administration: Oral route

METHODOLOGY Trial Design: Double-blind, parallel randomised and placebo controlled trial Dose/Duration 4000 IU/day for 12 weeks

Primary Endpoint:

The decline of opioid-consumption during 12 weeks in the vitamin D group compared to the placebo group, based on 3 measurements with 4 weeks intervals.

Secondary end Points:

  1. Decline in antibiotic consumption
  2. Improvement in quality of life
  3. Improvement in fatigue
  4. Vitamin D levels in serum after 12 weeks
  5. Association between opioid dose and genetic polymorphism in genes involved in the effect and metabolism of vitamin D in the body.

Efficacy Parameters:

Opioid dose, translated to fentanyl per hour measured at baseline and at week 4,8 and 12.

Antibiotic consumption expressed as % of days with antibiotics during the last 4 weeks measured at baseline and at week 4, 8 and 12.

Quality of Life measured with EORTC-QLQ-C15-PAL at baseline and after 12 weeks. Fatigue measured with EORTC-QLQ-C15-PAL at baseline and after 12 weeks. 25-hydroxyvitamin D levels in blood at baseline and after 12 weeks. ESAS (Edmonton Symptom Assessment Scale ) measured at baseline and at week 4, 8 and 12.

Safety Parameters: S-calcium will be controlled in all subjects at baseline, at week 4, 8 and 12 and U-calcium in selected cases Power: The least clinically meaningful effect is estimated to be a 20% decline in opioid dose compared to the placebo. To obtain this result with 80% power the number of patients is estimated to be 127 in each arm i.e. 254 patients in total. This includes a drop-out of 25% per group.

Statistical Analyse plan: The primary endpoint will be analysed using linear regression, using bias corrected and accelerated bootstrap confidence intervals, while controlling for baseline measure of opioid dose (similar to ANCOVA). Adjustment for other background variables - such as vitamin D-level at baseline, gender and age - will be made in a secondary analysis to gain efficiency. The continuous secondary endpoints will be analysed using the same method as the primary endpoint .

POPULATION OF TRIAL SUBJECTS Number of Subjects: 254 (127 vitamin D and 127 placebo) Description of Trial Subjects: Palliative Cancer Patients (any cancer form) with a life expectancy of more than 3 months.

TRIAL TIMETABLE First Subject In Aug 2017 Last Subject In Sept 2019 (25 months to include participants) Last Subject Out Dec 2019 End of intervention Dec 2019 End of follow up Dec2019 End of Trial: Dec 2020

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

244

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Stockholm, Schweden, 11219
        • Stockholms Sjukhem ASIH
      • Älvsjö, Schweden, 12559
        • ASIH Stockholm Södra
    • Stockholm
      • Solna, Stockholm, Schweden, 171 54
        • ASIH Stockholm Norr

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Patients admitted to ASIH Stockholm Södra or Stockholms Sjukhem.
  2. Incurable cancer patients with any type of cancer. They could have ongoing oncological treatment but only with palliative intention. No patients with ongoing oncological treatment with curative intended treated will be included.
  3. The life expectancy should be at least 3 months according to the clinical assessment of the study physician at the screening visit.
  4. The patient should have no cognitive failure, being able to comprehend oral and written information about the study.
  5. 25 OHD < 50 nmol/L.
  6. Men and women aged ≥18
  7. Signed 'informed consent'

Exclusion Criteria:

  1. Ongoing vitamin D supplementation at the time for inclusion.
  2. Serum level of 25-OH vitamin D3 >50 nmol/L
  3. Known sarkoidosis
  4. Treatment with tiazides or digoxin or digitoxin
  5. Primary hyperparathyroidism
  6. Hypercalcaemia (verified by a laboratory result younger than 2 month)
  7. Plans to leave the Stockholm county within 12 weeks of inclusion
  8. History of kidney stones
  9. Taking part of another clinical study involving drugs
  10. Hypersensitivity to cholecalciferol and/or any of the excipients
  11. Other criteria that could jeopardize the study or its intention as judged by the investigator
  12. Not being able to perform EORTC-QLQ-C15-PAL or ESAS

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Vervierfachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Vitamin D
Cholecalciferol (Detremin) solved in MIGLYOL® 812
To test the hypothesis that vitamin D treatment during 12 weeks to palliative cancer patients is superior to placebo in decreasing opioid consumption, fatigue and infectious burden and increase quality of life.
Andere Namen:
  • Detremin
Placebo-Komparator: Placebo
MIGLYOL® 812
To test the hypothesis that placebo is inferior to vitamin D treatment during 12 weeks to palliative cancer patients in decreasing opioid consumption,
Andere Namen:
  • MIGLYOL® 812

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in opioid dose during 12 weeks
Zeitfenster: 12 weeks
The change in decline of opioid-consumption during 12 weeks in the vitamin D group compared to the placebo group, based on 4 measurements with 4 weeks intervals.
12 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Antibiotic Consumption during 12 weeks
Zeitfenster: 12weeks
Change in Antibiotic consumption expressed as % of days with antibiotics during the last 4 weeks measured at baseline and at week 4, 8 and 12.
12weeks
Change in Quality of life after 12 weeks
Zeitfenster: 12 weeks
Change in Quality of Life measured with EORTC-QLQ-C15-PAL at baseline and after 12 weeks.
12 weeks
Change in Fatigue after12 weeks
Zeitfenster: 12 weeks
Change in Fatigue measured with EORTC-QLQ-C15-PAL at baseline and after 12 weeks.
12 weeks
Change in 25-hydroxyvitamin D levels after 12 weeks
Zeitfenster: 12 weeks
Change in 25-hydroxyvitamin D levels in blood at baseline and after 12 weeks.
12 weeks
Change in Symptom burden during 12 weeks
Zeitfenster: 12 weeks
Change in Symptom burden measured with ESAS (Edmonton Symptom Assessment Scale) at baseline and at week 4, 8 and 12.
12 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Linda Björkhem-Bergman, Assoc Prof, Stockholm Läns Landsting

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. November 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

9. Juni 2020

Studienabschluss (Tatsächlich)

9. Juni 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

17. Januar 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

30. Januar 2017

Zuerst gepostet (Schätzen)

31. Januar 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

11. September 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

9. September 2020

Zuletzt verifiziert

1. September 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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