Denne siden ble automatisk oversatt og nøyaktigheten av oversettelsen er ikke garantert. Vennligst referer til engelsk versjon for en kildetekst.

Avstivende og hypotensive effekter av helmelk og fullfete meieriprodukter

30. januar 2018 oppdatert av: Stephen J. Roy, University of Texas at Austin
Det spesifikke målet med den foreslåtte studien er å adressere effekten av konvensjonelle fullfete meieriprodukter som en del av den normale rutinedietten for å forbedre vaskulær funksjon og redusere blodtrykket hos middelaldrende og eldre voksne med forhøyet blodtrykk. Etterforskerne antar at diettintervensjon inkludert helmelk og fullfete melkeprodukter vil indusere betydelige reduksjoner i systolisk blodtrykk og arteriell stivhet. Forskerne tester også hypotesen om at reduksjonen i blodtrykk vil være assosiert med tilsvarende reduksjoner i arteriell stivhet og/eller økning i endotelial vasodilatatorisk funksjon samt forbedringer i arteriell barorefleksfølsomhet. Dersom våre hypoteser støttes av resultatene, vil informasjonen kunne brukes som grunnlag for anbefalinger for bruk av helmelk og fullfete melkeprodukter i sekundærforebygging av forhøyet blodtrykk og vaskulær dysfunksjon.

Studieoversikt

Studietype

Intervensjonell

Registrering (Faktiske)

60

Fase

  • Ikke aktuelt

Kontakter og plasseringer

Denne delen inneholder kontaktinformasjon for de som utfører studien, og informasjon om hvor denne studien blir utført.

Studiesteder

    • Texas
      • Austin, Texas, Forente stater, 78712
        • The University of Texas at Austin

Deltakelseskriterier

Forskere ser etter personer som passer til en bestemt beskrivelse, kalt kvalifikasjonskriterier. Noen eksempler på disse kriteriene er en persons generelle helsetilstand eller tidligere behandlinger.

Kvalifikasjonskriterier

Alder som er kvalifisert for studier

20 år til 80 år (Voksen, Eldre voksen)

Tar imot friske frivillige

Nei

Kjønn som er kvalifisert for studier

Alle

Beskrivelse

Inklusjonskriterier:

  • Prehypertensjon eller stadium 1 hypertensjon

Ekskluderingskriterier:

  • Spis > 3 porsjoner meieri eller frukt per dag
  • Anstrengende fysisk aktivitet > 3 ganger i uken
  • Laktoseintoleranse, graviditet, amming og/eller alkoholmisbruk
  • Tar kardiovaskulært virkende legemidler
  • Åpenbar hjerte- og karsykdom, stoffskiftesykdom, GI-lidelser og/eller nyresykdom

Studieplan

Denne delen gir detaljer om studieplanen, inkludert hvordan studien er utformet og hva studien måler.

Hvordan er studiet utformet?

Designdetaljer

  • Primært formål: Behandling
  • Tildeling: Randomisert
  • Intervensjonsmodell: Crossover-oppdrag
  • Masking: Enkelt

Våpen og intervensjoner

Deltakergruppe / Arm
Intervensjon / Behandling
Eksperimentell: Meieri
Legg til 4 daglige porsjoner med meieriprodukter med høyt fettinnhold i kostholdet i en periode på 4 uker
Tilsett 4 daglige porsjoner per dag med meieriprodukter med høyt fettinnhold (yoghurt, melk, ost) i en periode på 4 uker
Aktiv komparator: Plantebasert
Tilsett 4 daglige porsjoner frukt til dietten og/eller plantebasert melk, fjern alt meieri fra kosten i en periode på 4 uker
Tilsett 4 daglige porsjoner frukt (fruktkopp, eplemos) og/eller plantebasert melk, fjern alt meieri i en periode på 4 uker

Hva måler studien?

Primære resultatmål

Resultatmål
Tidsramme
Sittende blodtrykk
Tidsramme: 4 uker
4 uker

Sekundære resultatmål

Resultatmål
Tidsramme
24-timers ambulant blodtrykk
Tidsramme: 4 uker
4 uker
Carotis arteriell etterlevelse målt ved arterielt trykk og tilsvarende tverrsnittsareal ved ultralyd
Tidsramme: 4 uker
4 uker
Arteriell stivhet målt ved pulsbølgehastighet mellom aortabuen og lårarterien
Tidsramme: 4 uker
4 uker
Strømningsmediert dilatasjon
Tidsramme: 4 uker
4 uker

Samarbeidspartnere og etterforskere

Det er her du vil finne personer og organisasjoner som er involvert i denne studien.

Samarbeidspartnere

Etterforskere

  • Hovedetterforsker: Tanaka Hirofumi, PhD, The University of Texas at Austin
  • Hovedetterforsker: Stephen J Roy, MS, The University of Texas at Austin

Studierekorddatoer

Disse datoene sporer fremdriften for innsending av studieposter og sammendragsresultater til ClinicalTrials.gov. Studieposter og rapporterte resultater gjennomgås av National Library of Medicine (NLM) for å sikre at de oppfyller spesifikke kvalitetskontrollstandarder før de legges ut på det offentlige nettstedet.

Studer hoveddatoer

Studiestart

1. mars 2015

Primær fullføring (Faktiske)

30. januar 2018

Studiet fullført (Faktiske)

30. januar 2018

Datoer for studieregistrering

Først innsendt

16. mars 2015

Først innsendt som oppfylte QC-kriteriene

19. mars 2015

Først lagt ut (Anslag)

25. mars 2015

Oppdateringer av studieposter

Sist oppdatering lagt ut (Faktiske)

1. februar 2018

Siste oppdatering sendt inn som oppfylte QC-kriteriene

30. januar 2018

Sist bekreftet

1. januar 2018

Mer informasjon

Begreper knyttet til denne studien

Andre studie-ID-numre

  • UTexasAustin

Denne informasjonen ble hentet direkte fra nettstedet clinicaltrials.gov uten noen endringer. Hvis du har noen forespørsler om å endre, fjerne eller oppdatere studiedetaljene dine, vennligst kontakt register@clinicaltrials.gov. Så snart en endring er implementert på clinicaltrials.gov, vil denne også bli oppdatert automatisk på nettstedet vårt. .

Kliniske studier på Hypertensjon

Kliniske studier på Meieriprodukter med høyt fettinnhold

Abonnere