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Inflammasome Activation Via Circulating Metabolites (InflammoVIH)

27. September 2018 aktualisiert von: University Hospital, Bordeaux

Residual Immune Activation in HIV-infected Patients on Successful cART: Association Between Inflammasome Activation in Monocytes by Circulating Metabolites and Non AIDS Defining Comorbidities

The clinical challenges confronting patients with HIV has shifted over the past 10 years from acquired immunodeficiency syndrome to chronic diseases including atherosclerosis, neurocognitive disorders, and osteoporosis. Chronic low grade inflammation and monocyte activation have been consistently associated with comorbidities in HIV patients. Indeed, recent studies indicate that inflammatory mediators including IL-6, IL-1, sCD14 and s CD163 produced by monocytes, but not T-cell activation, predict Non-AIDS-related events in virologically suppressed HIV-infected persons treated with combined antiretroviral therapy (cART), highlighting the important role of monocyte activation in the occurrence of comorbidities in cART-treated HIV infected patients. Yet, the underlying molecular pathways of persistent monocyte activation in cART treated HIV-infected patients remains incompletely characterized. Our preliminary results: 1/ establish a link between the activation of the inflammasome, the increased of pyrimidine-derived metabolites and the cardiovascular risk in a cohort of elderly patients; 2/ show that treated HIV-patients are characterized by increased soluble IL-1b or IL-18 in their blood suggesting that the inflammasome pathway is activated.

Objectives: In this study we will characterize the molecular pathways underlying persistent monocyte activation in treated HIV patients, through the implication of the activation of the inflammasome machinery: 1. Characterization of NOD like Receptor (NLR) expression in monocytes for IL-1b and IL-18 secretion (inflammasome activation); 2. Characterization of circulating metabolites that active the inflammasome machinery; 3. Evaluation of the link between the activation of the inflammasome, the increased of circulating metabolites and the non-AIDS related comorbidities.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

55

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Bordeaux, Frankreich
        • Service d'immunologie

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

HIV-infected patients with long-term suppressed viral load on cART

Beschreibung

HIV patients :

Inclusion Criteria:

  • Aged 18 years and above
  • HIV-1 infected patients
  • Enrolled in the CIADIS substudy of the ANRS CO3 Aquitaine cohort
  • Patients receiving antiretroviral therapy
  • HIV-1 RNA load below the detection limit of 40 copies/mL
  • With a written and signed informed consent

Exclusion Criteria:

  • HIV-2 or HIV-1/HIV-2 co-infection

Control patients :

Inclusion Criteria:

  • Aged 18 years and above

Exclusion Criteria:

  • HIV-1, HIV-2 or HIV-1/HIV-2 infection

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
HIV-Patienten
47ml blood (40 ml EDTA whole blood for Peripheral blood mononuclear cell (PBMC) and monocytes isolation and 7 ml for serum).
Patienten kontrollieren
47ml blood (40 ml EDTA whole blood for Peripheral blood mononuclear cell (PBMC) and monocytes isolation and 7 ml for serum).

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Characterization of NLR (s) implicated in IL-18 up-regulation (inflammasome activation) in HIV
Zeitfenster: At baseline (D0)
  • The metabolic profile in purified monocytes from HIV patients through label-free proteomics and assignment of metabolic targets
  • The expression of NLR genes by quantitative Polymerase Chain Reaction (qPCR) in purified monocytes from HIV patients.
At baseline (D0)

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Characterization of circulating metabolites that active the inflammasome machinery
Zeitfenster: At baseline (D0)
  • analysis of the ability of sera from HIV patients to activate inflammasome in HIV negative monocytes, and to induce IL-1, IL-18, or both secretion.
  • metabolomic profile
  • analysis of the ability of predominant metabolites in HIV patients to activate inflammasome.
At baseline (D0)
Non-AIDS related comorbidities
Zeitfenster: At baseline (D0)
metabolites of interest, inflammasome activation measured by IL-1b and IL-18
At baseline (D0)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Mitarbeiter

Ermittler

  • Studienstuhl: Linda WITTKOP, MD, PhD, Université de Bordeaux - ISPED - Inserm 2129 - CHU de Bordeaux
  • Hauptermittler: Isabelle PELLEGRIN, MD, PhD, University Hospital, Bordeaux
  • Studienleiter: Benjamin FAUSTIN, PhD, Centre National de la Recherche Scientifique, France

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

3. Juli 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

20. Dezember 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

20. Dezember 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. Juni 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

14. Juni 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

19. Juni 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

28. September 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

27. September 2018

Zuletzt verifiziert

1. September 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Schlüsselwörter

Andere Studien-ID-Nummern

  • CHUBX 2016/14

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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