Inflammasome Activation Via Circulating Metabolites (InflammoVIH)
Residual Immune Activation in HIV-infected Patients on Successful cART: Association Between Inflammasome Activation in Monocytes by Circulating Metabolites and Non AIDS Defining Comorbidities
The clinical challenges confronting patients with HIV has shifted over the past 10 years from acquired immunodeficiency syndrome to chronic diseases including atherosclerosis, neurocognitive disorders, and osteoporosis. Chronic low grade inflammation and monocyte activation have been consistently associated with comorbidities in HIV patients. Indeed, recent studies indicate that inflammatory mediators including IL-6, IL-1, sCD14 and s CD163 produced by monocytes, but not T-cell activation, predict Non-AIDS-related events in virologically suppressed HIV-infected persons treated with combined antiretroviral therapy (cART), highlighting the important role of monocyte activation in the occurrence of comorbidities in cART-treated HIV infected patients. Yet, the underlying molecular pathways of persistent monocyte activation in cART treated HIV-infected patients remains incompletely characterized. Our preliminary results: 1/ establish a link between the activation of the inflammasome, the increased of pyrimidine-derived metabolites and the cardiovascular risk in a cohort of elderly patients; 2/ show that treated HIV-patients are characterized by increased soluble IL-1b or IL-18 in their blood suggesting that the inflammasome pathway is activated.
Objectives: In this study we will characterize the molecular pathways underlying persistent monocyte activation in treated HIV patients, through the implication of the activation of the inflammasome machinery: 1. Characterization of NOD like Receptor (NLR) expression in monocytes for IL-1b and IL-18 secretion (inflammasome activation); 2. Characterization of circulating metabolites that active the inflammasome machinery; 3. Evaluation of the link between the activation of the inflammasome, the increased of circulating metabolites and the non-AIDS related comorbidities.
Studienübersicht
Status
Status
Bedingungen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Intervention / Behandlung
Studientyp
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Einschreibung
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
-
Bordeaux, Frankreich
- Service d'immunologie
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
HIV patients :
Inclusion Criteria:
- Aged 18 years and above
- HIV-1 infected patients
- Enrolled in the CIADIS substudy of the ANRS CO3 Aquitaine cohort
- Patients receiving antiretroviral therapy
- HIV-1 RNA load below the detection limit of 40 copies/mL
- With a written and signed informed consent
Exclusion Criteria:
- HIV-2 or HIV-1/HIV-2 co-infection
Control patients :
Inclusion Criteria:
- Aged 18 years and above
Exclusion Criteria:
- HIV-1, HIV-2 or HIV-1/HIV-2 infection
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Anzahl der Gruppen / Kohorten
Kohorten und Interventionen
Gruppe / KohorteGruppe / Kohorte |
Intervention / BehandlungIntervention / Behandlung |
|---|---|
|
HIV-Patienten
|
47ml blood (40 ml EDTA whole blood for Peripheral blood mononuclear cell (PBMC) and monocytes isolation and 7 ml for serum).
|
|
Patienten kontrollieren
|
47ml blood (40 ml EDTA whole blood for Peripheral blood mononuclear cell (PBMC) and monocytes isolation and 7 ml for serum).
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Characterization of NLR (s) implicated in IL-18 up-regulation (inflammasome activation) in HIV
Zeitfenster: At baseline (D0)
|
|
At baseline (D0)
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Characterization of circulating metabolites that active the inflammasome machinery
Zeitfenster: At baseline (D0)
|
|
At baseline (D0)
|
|
Non-AIDS related comorbidities
Zeitfenster: At baseline (D0)
|
metabolites of interest, inflammasome activation measured by IL-1b and IL-18
|
At baseline (D0)
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Sponsor
Mitarbeiter
Mitarbeiter
Ermittler
Ermittler
- Studienstuhl: Linda WITTKOP, MD, PhD, Université de Bordeaux - ISPED - Inserm 2129 - CHU de Bordeaux
- Hauptermittler: Isabelle PELLEGRIN, MD, PhD, University Hospital, Bordeaux
- Studienleiter: Benjamin FAUSTIN, PhD, Centre National de la Recherche Scientifique, France
Publikationen und hilfreiche Links
Allgemeine Veröffentlichungen
- Furman D, Chang J, Lartigue L, Bolen CR, Haddad F, Gaudilliere B, Ganio EA, Fragiadakis GK, Spitzer MH, Douchet I, Daburon S, Moreau JF, Nolan GP, Blanco P, Dechanet-Merville J, Dekker CL, Jojic V, Kuo CJ, Davis MM, Faustin B. Expression of specific inflammasome gene modules stratifies older individuals into two extreme clinical and immunological states. Nat Med. 2017 Feb;23(2):174-184. doi: 10.1038/nm.4267. Epub 2017 Jan 16.
- Ozanne A, Duffau P, Dauchy FA, Rigothier C, Terrien C, Lazaro E, Cazanave C, Lawson-Ayayi S, Bonnet F, Blanco P, Wittkop L, Pellegrin I; CIADIS sub-study in the ANRS CO3 Aquitaine cohort study group. Activation, senescence and inflammation markers in HIV patients: association with renal function. AIDS. 2017 May 15;31(8):1119-1128. doi: 10.1097/QAD.0000000000001461.
- Duffau P, Wittkop L, Lazaro E, le Marec F, Cognet C, Blanco P, Moreau JF, Dauchy FA, Cazanave C, Vandenhende MA, Bonnet F, Thiebaut R, Pellegrin I; ANRS CO3 Aquitaine Cohort Study Group. Association of immune-activation and senescence markers with non-AIDS-defining comorbidities in HIV-suppressed patients. AIDS. 2015 Oct 23;29(16):2099-108. doi: 10.1097/QAD.0000000000000807.
- Wittkop L, Bitard J, Lazaro E, Neau D, Bonnet F, Mercie P, Dupon M, Hessamfar M, Ventura M, Malvy D, Dabis F, Pellegrin JL, Moreau JF, Thiebaut R, Pellegrin I; Groupe d'Epidemiologie Clinique du SIDA en Aquitaine. Effect of cytomegalovirus-induced immune response, self antigen-induced immune response, and microbial translocation on chronic immune activation in successfully treated HIV type 1-infected patients: the ANRS CO3 Aquitaine Cohort. J Infect Dis. 2013 Feb 15;207(4):622-7. doi: 10.1093/infdis/jis732. Epub 2012 Nov 29.
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Primärer Abschluss
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
Zuerst gepostet
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
Letztes Update gepostet
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- RNA-Virusinfektionen
- Viruserkrankungen
- Infektionen
- Durch Blut übertragene Infektionen
- Übertragbare Krankheiten
- Sexuell übertragbare Krankheiten, viral
- Sexuell übertragbare Krankheiten
- Lentivirus-Infektionen
- Retroviridae-Infektionen
- Immunologische Mangelsyndrome
- Erkrankungen des Immunsystems
- Langsame Viruserkrankungen
- HIV-Infektionen
- Erworbenes Immunschwächesyndrom
Andere Studien-ID-Nummern
Andere Studien-ID-Nummern
- CHUBX 2016/14
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Menschlicher Immunschwächevirus
-
NCT01448707AbgeschlossenInfektionen mit dem Human Immunodeficiency Virus (HIV). | Erworbenes Immunschwächesyndrom (AIDS)-Virus
-
NCT05130086ZurückgezogenInfektionen mit dem Human Immunodeficiency Virus (HIV).
-
NCT00245531AbgeschlossenHuman Immunodeficiency Virus Positiv oder Negativ
-
NCT07530198RekrutierungMenschlicher Immunschwächevirus | Human Immunodeficiency Virus I-Infektion
-
NCT04303156AbgeschlossenInfektion mit dem Human Immunodeficiency Virus (HIV).
-
NCT00197145BeendetInfektion, Human Immunodeficiency Virus I
-
NCT01205243AbgeschlossenInfektion, Human Immunodeficiency Virus I
-
NCT01263015AbgeschlossenInfektion, Human Immunodeficiency Virus I
-
NCT00717067AbgeschlossenInfektion mit dem Human Immunodeficiency Virus (HIV).
-
NCT05219916BeendetHuman Immunodeficiency Virus I-Infektion
Klinische Studien zur blood sample
-
NCT03871452AbgeschlossenBlutgerinnungsstörung
-
NCT06854419Abgeschlossen
-
NCT05390424RekrutierungHepatitis B | Hepatitis C | AIDS
-
NCT03301779AbgeschlossenVollblutspende und Leukoreduktion
-
NCT02676245Abgeschlossen
-
NCT06962683AbgeschlossenPostoperative Schmerzen | Muskelatrophie | Spondylolisthese | Spondylodiskitis
-
NCT04990505AbgeschlossenSARS-CoV-2-Infektion
-
NCT04596020UnbekanntMuskelschwäche | Kann eine Therapie zur Einschränkung des Blutflusses den Kraftzuwachs in der Rotatorenmanschette steigern?
-
NCT05257343Abgeschlossen