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Effect of Genetic Polymorphism on the Clinical Outcome of Patients With Heart Failure (SNPs)

25. Juni 2018 aktualisiert von: Neven Sarhan, Ain Shams University

Effect of Genetic Polymorphism on the Clinical Outcome, Echocardiographic Parameters and Cardiac Biomarkers of Patients With Heart Failure

Heart failure (HF) is one the most common cause of hospitalization and represents the end stage of a variety of heart conditions; it is associated with significant morbidity and mortality.The pathophysiology of HF is centered on increased activity in the adrenergic and renin-angiotensin-aldosterone systems (RAAS), which leads to vasoconstriction and fluid restriction with further deleterious effect on cardiac function. Β-blockers, angiotensin converting enzyme inhibitors (ACEIs)/angiotensin II receptor blockers (ARBs) and aldosterone antagonists reduce activity in these pathways and have shown prognostic benefit, thus are the foundation of HF therapy.There is a growing body of evidence that variation in proteins within the sympathetic axis and RAAS influence drug response thus increasingly pharmacogenetics of HF research is being sought as a way to optimize HF treatment and advance new drug development in this area.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

In the past decade there has been considerable progress in cardiovascular pharmacogenetics and pharmacogenomics. Although drug response variation in Heart Failure is likely multifactorial, pharmacogenetic variation may partially account for therapeutic failure contributing to the remaining high mortality in HF. Identifying novel gene variants affecting treatment response may reveal unrecognized pathways and new potential therapeutic targets. Few studies to date have attempted to assess the extent to which variation in drug response was exclusively due to genetic factors and therefore expounding the likely clinical benefit of using pharmacogenetics to guide HF therapy. One of the prerequisites to bridging this gap is to consider likely trial designs and criteria that will lead to a consensus upon using pharmacogenetics-based variants to guide therapy in clinical practice.

Another area gaining momentum is tailoring medication in response to biomarker levels as there is considerable evidence for the relationship between remodeling and fibrosis markers levels and worse prognosis in those with HF. Moreover,investigation into the proteomics of HF may also reveal variation that can be used to guide HF therapy hand-in-hand with biomarkers and pharmacogenomics, which would facilitate bridging the gap of genotype and phenotype. Disparity between genotype and phenotype may also account for the inconsistent results with current SNPs, further appreciation of this relationship would be a significant step forward.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

157

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Cairo, Ägypten
        • Ain Shams University

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

N/A

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Heart Failure Patients with reduced Ejection Fraction

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Heart failure patients NYHA class II to IV.
  • Left ventricular ejection fraction (LVEF) < 45%
  • Written informed consent of the subject to participate in the study.
  • Newly diagnosed patients who will be treated with BBs and ACEIs/or ARBs.
  • Patients who are candidate for add-on treatment with Spironolactone / Eplerenone.
  • Age of 18 years to 80 years.

Exclusion Criteria:

  • Contraindication to BBsor ACEIs.
  • Contraindication to Spironolactone / Eplerenone.
  • Patients who received previous treatment with Spironolactone / Eplerenone.
  • Sig CAD, CABG, PCI, or valve surgery within 3 months.
  • Mild-to-severe valvular stenosis or severe (grade III/IV) valvular regurgitation
  • Pregnant or nursing women.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Cohort A
Newly diagnosed Heart Failure patients who will be treated with beta blockers (BB) and Angiotensin converting enzyme inhibitors (ACEIs)/or Angiotensin receptor blockers (ARBs) for the first time.
Cohort B
Heart Failure patients who are candidate for add-on treatment with Spironolactone / Eplerenone.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
RAAS genes and Clinical Outcome
Zeitfenster: 6 months
Association between RAAS genetic polymorphism and clinical response, Cardiac remodeling and Fibrosis biomarkers and echocardiographic outcome of patients with heart failure.
6 months
Adrenergic receptors genes and Clinical Outcome
Zeitfenster: 6 months
Association between Adrenergic receptors genetic polymorphism and clinical response, Cardiac remodeling and Fibrosis biomarkers and echocardiographic outcome of patients with heart failure.
6 months
Cardiac Fibrosis genes and Clinical Outcome
Zeitfenster: 6 months
Association between Cardiac Fibrosis genes genetic polymorphism and clinical response, Cardiac remodeling and Fibrosis biomarkers and echocardiographic outcome of patients with heart failure.
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Overall patients' clinical outcome
Zeitfenster: 12 months
Potential interaction between these target genes polymorphism and the overall patients' clinical outcome, mortality and response to treatment of heart failure.
12 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Neven M. Sarhan, MSc, Misr International University
  • Studienstuhl: Nagwa A. Sabri, PhD, Ain Shams University
  • Studienleiter: Mona F. Schaalan, PhD, Misr International University
  • Studienleiter: Lamiaa M. Elwakeel, PhD, Ain Shams University
  • Studienleiter: Hazem M. Khorshid, MD, Ain Shams University
  • Studienleiter: Mohamed H. Solyaman, PhD, Ain Shams University

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

15. April 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

10. April 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

14. Juni 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. April 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. April 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

21. April 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

26. Juni 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. Juni 2018

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • ASUPhd45

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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