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Telemedicine or Standard Care in Treating Patients With Depression and/or Pain Caused By Cancer

19. September 2013 aktualisiert von: Indiana University Melvin and Bren Simon Cancer Center

TeleCare Management of Pain and Depression in Cancer

RATIONALE: Telemedicine may help in the treatment of depression and/or pain caused by cancer. It is not yet known whether telemedicine is more effective than standard care in treating depression and/or pain caused by cancer.

PURPOSE: This phase III randomized clinical trial is studying telemedicine to see how well it works compared to standard care in treating patients with depression and/or pain caused by cancer.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • Compare the effectiveness of a state-wide, telemedicine intervention with standard care in cancer patients with clinical depression and/or cancer-related pain.
  • Compare improvement in clinical depression and/or cancer-related pain in patients undergoing these interventions.

Secondary

  • Compare health-related quality of life, functional status, and patient satisfaction with treatment in patients undergoing these interventions.
  • Compare the economic benefits of these interventions in these patients.

OUTLINE: This is a randomized, longitudinal, multicenter study. Patients are stratified according to study site and type of symptom (pain only vs depression only vs pain and depression). Patients are randomized to 1 of 2 treatment arms.

  • Arm I (standard care): Patients receive treatment for pain, depression, and other symptoms from their oncologist.
  • Arm II (telemedicine intervention): Patients undergo automated, home-based symptom monitoring either by telephone or the Internet, depending on preference, coupled with telephonic care management by a clinical specialist. Patients complete questionnaires via the Internet or undergo standardized interviews via telephone measuring depression, pain, quality of life, and other patient-reported variables twice weekly for approximately 1 month, once weekly for 2 months, twice a month for 3 months, and then once a month for 6 months. A clinical specialist trained in treating the symptoms of pain and depression also contacts the patient by phone to assess symptom severity and initiate treatment. A follow-up call is made at 1-2 weeks to assess symptom severity, adherence, and adverse effects. Patients with depression receive 2 additional follow-up calls in the first 12 weeks. The clinical specialist also calls the patient when automated monitoring indicates inadequate symptom improvement or side effects, or the patient requests to be contacted. The clinical specialist works with the patient's regular doctor in adjusting medicines and treatment for symptoms as needed. Patients who do not complete their scheduled assessments receive an automated call or e-mail message reminding them to complete the symptoms questionnaires. Patients who do not respond to this reminder within 24 hours are contacted by the clinical specialist.

In both arms, patients are interviewed at baseline, 1, 3, 6, and 12 months. Patients are asked questions about pain, depression, other physical and emotional symptoms, work activities, quality of life, and satisfaction with treatment.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 480 patients will be accrued for this study.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

480

Phase

  • Phase 3

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Indiana
      • Anderson, Indiana, Vereinigte Staaten, 46011
        • Community Cancer Center at Community Hospital of Anderson
      • Bedford, Indiana, Vereinigte Staaten, 47421
        • Community Cancer Care at Bedford Oncology Specialty Clinic
      • Columbus, Indiana, Vereinigte Staaten, 47201
        • Columbus Regional Hospital Cancer Center
      • Greencastle, Indiana, Vereinigte Staaten, 46135
        • Community Cancer Care at Putnam County Hospital
      • Greensburg, Indiana, Vereinigte Staaten, 47240
        • Community Cancer Care at Decatur County Hospital
      • Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46202
        • William N. Wishard Memorial Hospital
      • Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46206-1367
        • Methodist Cancer Center at Methodist Hospital
      • Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46219
        • Community Regional Cancer Care at Community Hospital East
      • Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46256
        • Community Regional Cancer Care at Community Hospital North
      • Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46202
        • Veterans Affairs Medical Center - Indianapolis
      • Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46202-2872
        • Regenstrief Institute, Incorporated
      • Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46202
        • Community Cancer Care
      • Kokomo, Indiana, Vereinigte Staaten, 46902
        • Community Cancer Care at Howard Regional Health System
      • Madison, Indiana, Vereinigte Staaten, 47250
        • Community Cancer Care at King's Daughters' Hospital
      • Seymour, Indiana, Vereinigte Staaten, 47274
        • Schneck Medical Center
      • Tell City, Indiana, Vereinigte Staaten, 47586
        • Community Cancer Care at Perry County Hospital
      • Tipton, Indiana, Vereinigte Staaten, 46072
        • Community Cancer Care at Tipton County Memorial Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Diagnosis of cancer AND 1 or both of the following:

    • Clinical depression

      • Depression must be of at least moderate severity (PHQ-9 score ≥ 10)

        • Depressed mood and/or anhedonia endorsed
      • No depression directly precipitated by cancer therapy for which depression is a well known side effect (e.g., interferon, corticosteroids)
    • Cancer-related pain

      • Pain must be at least moderate in severity (Brief Pain Inventory score ≥ 6), persisted despite using ≥ 2 analgesics, and cancer-related
      • If the only pain is due to a pre-existing condition (e.g., migraine, headache, arthritis, etc), the patient may not be eligible

PATIENT CHARACTERISTICS:

  • Life expectancy ≥ 6 months
  • Must speak English
  • Not pregnant
  • Fertile patients must use effective contraception
  • No moderately severe cognitive impairment
  • No schizophrenia or other psychosis
  • No disability claim currently being adjudicated for pain

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

  • See Disease Characteristics
  • Not in hospice care

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Zuteilung: Zufällig

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Compare efficacy of 3-component model telemedicine intervention to standard care in terms of depression and pain at baseline and 1, 3, 6, and 12 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Health-related quality of life at baseline and 1, 3, 6, and 12 months
Cost-effectiveness of care at baseline and 1, 3, 6, and 12 months
Treatment satisfaction at baseline and 1, 3, 6, and 12 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Kurt Kroenke, MD, Regenstrief Institute, Incorporated

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Februar 2006

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Januar 2010

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. April 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

11. April 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

12. April 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

20. September 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. September 2013

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2009

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • CDR0000466348
  • IUMC-051009

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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