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Beta-Cell Function and Sitagliptin Trial (BEST) (BEST)

28. Dezember 2011 aktualisiert von: Bernard Zinman, Samuel Lunenfeld Research Institute, Mount Sinai Hospital

A Randomized Controlled Pilot Study Assessing the Effect of Sitagliptin on the Preservation of Beta-Cell Function in Patients With Type 2 Diabetes

Type 2 diabetes mellitus (T2DM) is a chronic metabolic disorder characterized by progressive deterioration in the function of the pancreatic beta-cells, which are the cells that produce and secrete insulin (the hormone primarily responsible for the handling of glucose in the body). The investigators propose a double-blind, randomized controlled pilot study comparing the effect of sitagliptin (a novel anti-diabetic drug with beta-cell protective potential) versus placebo, on the preservation of beta-cell function over one year in patients with T2DM on metformin, the first-line agent for the treatment of T2DM (ie. the study groups will be (i) sitagliptin and metformin versus (ii) placebo and metformin). This study may demonstrate an important beta-cell protective capacity of sitagliptin.

Hypothesis: In patients with T2DM on metformin, treatment with the DPP-IV inhibitor sitagliptin will preserve pancreatic beta-cell function.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Medications currently used in the treatment of T2DM have not been shown to modify the progressive decline in beta-cell function that occurs over time. Recent evidence, however, suggests that a new class of anti-diabetic medications, called dipeptidyl peptidase-IV (DPP-IV) inhibitors, may be able to protect beta cells and hence alter the natural history of T2DM. We thus wish to study the effect of sitagliptin (a DPP-IV inhibitor) on the preservation of beta-cell function in patients with T2DM randomized to either (i) sitagliptin and metformin or (ii) placebo and metformin.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

21

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Ontario
      • Toronto, Ontario, Kanada, M5T 3L9
        • Leadership Sinai Centre for Diabetes

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

30 Jahre bis 75 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Men and women between the ages of 30 and 75 inclusive
  2. Physician-diagnosed type 2 diabetes on 0-2 oral hypoglycemic agents
  3. Negative for anti-glutamic acid decarboxylase (anti-GAD_ antibodies (to rule out Latent Autoimmune Diabetes of Adults (LADA)
  4. A1c at screening between 6.5% and 9% inclusive if on no oral hypoglycemic agents or 6.0% and 9.0% inclusive if on 1-2 oral hypoglycemic agents

Exclusion Criteria:

  1. Current insulin therapy
  2. Type 1 diabetes or secondary forms of diabetes
  3. Any major illness with a life expectancy of < 5 years or that may interfere with the patient's participation in the study
  4. Involvement in any other study requiring drug therapy
  5. Renal dysfunction as evidenced by serum creatinine >/= 136 umol/L for males or >/= 124 umol/L for females or abnormal creatinine clearance (< 60 ml/min by Modification of Diet in Renal Disease (MDRD) formula)
  6. Hepatic disease considered to be clinically significant (includes jaundice, chronic hepatitis, or previous liver transplant) or transaminases > 2.5 times the upper limit of normal
  7. Excessive alcohol consumption, defined as > 14 alcoholic drinks per week for males and > 9 alcoholic drinks per week for females
  8. Pregnancy or unwillingness to use reliable contraception. Women should not be planning pregnancy for the duration of the study. Reliable contraception includes: birth control pill, intra-uterine device, abstinence, tubal ligation, partner vasectomy, or condoms with spermicide. Any women who miss a menstrual period or think that they may be pregnant must have a pregnancy test as soon as possible
  9. History of serious arrhythmia or atrioventricular block on baseline electrocardiogram
  10. Uncontrolled hypertension (systolic blood pressure > 180 mm Hg or diastolic blood pressure > 110 mm Hg)
  11. Unwillingness to undergo multiple daily insulin injection therapy for 4 weeks
  12. Unwillingness to perform capillary blood glucose monitoring at least 4 times per day during intensive insulin therapy

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Vervierfachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Sitagliptin
Sitagliptin 100mg once a day (od) by mouth (po)
sitagliptin 100 mg once a day
Andere Namen:
  • januvia
metformin 1000 mg twice a day (bid) by mouth (po)
Andere Namen:
  • Glucophage
Placebo-Komparator: Placebo arm
Placebo once a day (od) by mouth (po)
metformin 1000 mg twice a day (bid) by mouth (po)
Andere Namen:
  • Glucophage
placebo once a day

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Preservation of Beta-cell Function Measured by Area-under-the-curve (C-peptide/Glucose)/HOMA-IR
Zeitfenster: 48 weeks
Area-under-the-C-peptide-curve (AUCCpep) and area-under-the-glucose-curve (AUCgluc) from 0 to 240 minutes during meal tests were calculated using the trapezoidal rule. Insulin resistance was assessed using the Homeostasis Model Assessment of Insulin Resistance (HOMA-IR). Beta-cell function was assessed using the ratio of total AUCCpep to AUCgluc divided by HOMA-IR (AUCCpep/gluc/HOMA-IR), a measure of insulin secretion in the context of ambient insulin sensitivity, analogous to the disposition index and adaptation index. Higher AUCCpep/gluc/HOMA-IR is indicative of better beta-cell function.
48 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Insulinogenic Index Divided by HOMA-IR at 48 Weeks
Zeitfenster: 48 weeks
Insulinogenic index was calculated as the incremental change in insulin from 0 to 30 minutes divided by the incremental change in glucose over the same period of time. Insulinogenic index divided by HOMA-IR provides an additional measure of beta-cell function. A higher value indicates better beta-cell function
48 weeks
Fasting Blood Glucose at 48 Weeks
Zeitfenster: 48 weeks
48 weeks
Area-under-the-glucose-curve (AUCglucose) on Meal Test at 1 Year
Zeitfenster: 1 year
1 year
Time to Loss of Glycemic Control
Zeitfenster: 1 year
1 year
Proportion of Patients Achieving Sustained Normoglycemia Off Medication at 1-week Post-insulin Therapy
Zeitfenster: 1 year
1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Bernard Zinman, MD, Leadership Sinai Centre for Diabetes, University of Toronto
  • Hauptermittler: Ravi Retnakaran, MD, Leadership Sinai Centre for Diabetes, University of Toronto

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2007

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. September 2009

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2009

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

10. Januar 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

10. Januar 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

11. Januar 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

2. Januar 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

28. Dezember 2011

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2011

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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