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Fat Gain and Cardiovascular Disease Mechanisms

1. November 2013 aktualisiert von: Virend Somers, Mayo Clinic

Understanding the mechanisms of obesity-induced hypertension is important both for prevention and therapy. Studies of patients with established obesity have provided valuable information on pathophysiologic links between obesity and both blood pressure and cardiovascular risk. However, these studies are necessarily limited by the heterogeneity of obesity-associated disease so that the relative contribution of obesity or hypertension or other co-existing diseases to specific regulatory abnormalities is often not clear. Clarification of whether any abnormalities associated with increased cardiovascular risk were present before or after the development of obesity has also been problematic.

We therefore propose a series of novel studies directed at establishing the effects of increased body fat in otherwise healthy individuals. We will determine the distribution patterns of increased body fat and how both increased body fat and fat distribution relate to changes in blood pressure, and in neural, endothelial and inflammatory mechanisms which have been implicated in the development and progression of cardiac and vascular disease.

We will study non-obese subjects with and without a family history of hypertension. These subjects will undergo an eight-week program of overfeeding with the objective of inducing a 4 kg fat gain. We will determine the nature of fat distribution in these individuals after the fat gain program and subsequently after an eight-week period of weight loss and restoration of normal body weight. Measurements will be compared to those obtained in a matched control group with and without a family history of hypertension, who will continue their normal diets. We will test the following hypotheses:

  • Individuals with a family history of hypertension will gain more visceral fat and upper body subcutaneous fat and will have greater blood pressure increases with overfeeding- compared with those without such a family history.
  • For all overfed subjects, increases in blood pressure and insulin resistance with fat gain will be most marked in those individuals with a predominantly upper body and visceral fat accumulation.
  • Upper body and visceral fat gain will also be associated with greater impairment in cardiovascular function, higher nocturnal blood pressures and an increased likelihood of sleep disordered breathing.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

69

Phase

  • Phase 3

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Minnesota
      • Rochester, Minnesota, Vereinigte Staaten, 55905
        • Mayo Clinic

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 40 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • We will enroll up to 180 subject in order to fulfill screening requirements and have complete studies in 120 total (60 with and 60 without family history hypertension).
  • Gender: Male and female.
  • Ages: 18 to 40 (inclusive).

Exclusion Criteria:

  • Body-mass index > 33 kg/m2
  • Tobacco smoking or chewing
  • Shift worker
  • Any diseases
  • Any prescription medications (except, oral contraceptives are permitted)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: 1
Subjects who are randomized to overfeed will visit with the General Clinical Research Center dieticians as often as necessary to gain 2 kg of fat (about 4 kg overall) over a period of 8 weeks.
Each subject received 1000 kcal/d in addition to weight maintenance requirements. The diet composition throughout the study was 40% carbohydrate, 40% fat, and 20% protein.
Kein Eingriff: 2
Subjects who are randomized to non-overfeeding will continue with their normal diet and activity levels for a period of 8 weeks.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Individuals with a family history of hypertension will gain more visceral fat and upper body subcutaneous fat and will have greater blood pressure increases with overfeeding- compared with those without such a family history.
Zeitfenster: conclude the 180 patients recruited
conclude the 180 patients recruited

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
* For all overfed subjects, increases in blood pressure and insulin resistance with fat gain will be most marked in those individuals with a predominantly upper body and visceral fat accumulation.
Zeitfenster: after recruiting at least 70 patients
after recruiting at least 70 patients
Upper body and visceral fat gain will also be associated with greater impairment in cardiovascular function, higher nocturnal blood pressures and an increased likelihood of sleep disordered breathing
Zeitfenster: Recruit at least 70 subjects
Recruit at least 70 subjects
Increased weight gain, particularly in the upper body and visceral regions, will be accompanied by enhanced production of inflammatory mediators linked to cardiovascular risk, including adhesion molecules and C-reactive protein.
Zeitfenster: Recruit at least 70 patients
Recruit at least 70 patients
These changes will resolve with subsequent loss of weight at the end of the overfeeding program and restoration of normal body fat and fat distribution.
Zeitfenster: Recruit at least 70 patients
Recruit at least 70 patients

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Dezember 2005

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2012

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

7. Januar 2008

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

7. Januar 2008

Zuerst gepostet (Schätzen)

9. Januar 2008

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

3. November 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. November 2013

Zuletzt verifiziert

1. November 2013

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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