Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Effects of Pioglitazone on Insulin and Glucose Metabolism in Women With Polycystic Ovary Syndrome (PCOS) (PCOS)

2. Mai 2016 aktualisiert von: Virginia Commonwealth University

Determination if Indirectly Reducing Circulating Insulin by Improving Insulin Sensitivity With Pioglitazone Reduces Renal Clearance of D-chiro-inositol (DCI) Increases the Circulating Concentration of DCI and Enhances Insulin-stimulated Release of the D-chiro-inositol-containing Inositolphosphoglycan (DCI-IPG) Mediator in Obese Women With PCOS

Our hypothesis is that hyperinsulinemia increases the renal clearance of D-chiro-inositol (DCI) in women with polycystic ovary syndrome (PCOS) and that this leads to a reduction in circulating insulin-stimulated D-chiro-inositol-containing inositol phosphoglycan (DCI-IPG) release. To assess the effects of a chronic reduction in circulating insulin on DCI metabolism, we propose to reduce circulating insulin in obese women with PCOS by improving insulin sensitivity with the drug pioglitazone. Pioglitazone is a thiazolidinedione that improves peripheral insulin sensitivity, presumably by activation of the peroxisome proliferator-activated receptor gamma (PPARγ) receptor. Administration of pioglitazone to women with PCOS has been shown to improve insulin sensitivity, reduce insulin secretion, and decrease both fasting and post-prandial serum insulin concentrations.

Studienübersicht

Status

Beendet

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

This protocol focuses on the hypothesis that a deficiency in a putative inositolphosphoglycan (IPG) mediator of insulin action, namely a D-chiro-inositol-containing IPG (DCI-IPG), contributes to the insulin resistance of some women with PCOS. Our interest in this area stems directly from our previous studies, which demonstrated that administration of the precursor, D-chiro-inositol (DCI), to both obese and lean women with PCOS improved glucose intolerance while reducing circulating insulin, and simultaneously improved ovulatory function and decreased serum androgens. These findings were recently confirmed in a large-scale study by an independent group. The findings of these three studies suggested that administration of DCI improved insulin sensitivity in PCOS, which then resulted in an improved hormonal and metabolic milieu.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

51

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Caracas, Venezuela, 1071
        • Hospital de Clinical Caracas
    • Virginia
      • Richmond, Virginia, Vereinigte Staaten, 23298
        • Virginia Commonwealth University General Clinical Research Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 40 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Obese (Body Mass Index or BMI greater than or equal to 30 kg/m2) women with PCOS between 18-40 years of age:

    • oligomenorrhea (less than 8 menstrual periods annually)
    • biochemical hyperandrogenemia (elevated total or free testosterone)
    • normal thyroid function tests and serum prolactin; AND
    • exclusion of 21a-hydroxylase deficiency by a fasting 17a-hydroxyprogesterone less than 200 ng/dl.51,
  2. acceptable health on the basis of interview, medical history, physical examination, and laboratory tests (Complete Blood Chemistry or CBC, Comprehensive Metabolic Panel denoted SMA20, urinalysis, negative pregnancy test).
  3. Signed, witnessed informed consent.
  4. Ability to comply with study requirements.

Exclusion Criteria:

  1. Diabetes mellitus by fasting glucose or oral glucose tolerance test (OGTT), or clinically significant pulmonary, cardiac, renal, hepatic, neurologic, psychiatric, infectious, neoplastic and malignant disease (other than non-melanoma skin cancer).
  2. Current use of oral contraceptives.
  3. Documented or suspected recent (within one year) history of drug abuse or alcoholism.
  4. Ingestion of any investigational drug within two months prior to study onset.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Versorgungsforschung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: 1/Pioglitazone
Pioglitazone in pill form at 45mg twice per day for 6 months
pioglitazone 45 mg
Placebo-Komparator: 2/Placebo
Placebo control to arm 1 in pill form identical to treatment form also twice per day for 6 months
Placebo täglich

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
AUC DCI-IPG (%/Min)
Zeitfenster: Baseline
Change in the Area Under the Curve DCI-IPG measurements in blood samples taken at 15 minute intervals during the 2 hour OGTT before treatment with pioglitazone or placebo. Values reported as a percentage of bioactivity measured at time 0. Negative values indicate a decrease relative to the time 0 measurement.
Baseline
AUC DCI-IPG (%/Min)
Zeitfenster: 6 months
Change in the Area Under the Curve DCI-IPG measurements in blood samples taken at 15 minute intervals during the 2 hour OGTT following 6 months of treatment with pioglitazone or placebo. Values reported as a percentage of bioactivity measured at time 0. Negative values indicate a decrease relative to the time 0 measurement.
6 months
Fasting Serum Insulin
Zeitfenster: baseline
Fasting serum insulin (uIU.min/ml) measured at 0, 60 and 120 minutes of a 2 hour OGTT before treatment with either pioglitazone or placebo
baseline
Fasting Serum Insulin (uIU/ml)
Zeitfenster: 6 months
Fasting serum insulin (uIU.min/ml) measured at 0, 60 and 120 minutes of a 2 hour OGTT following 6 months treatment with either pioglitazone or placebo
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Matsuda Index
Zeitfenster: Baseline

Whole body insulin sensitivity as determined by the Matsuda Index as calculated using the following formula:

10,000 divided by the square root of (FPI* FPG) * (xGPC* xIPC) Where FPI is fasting plasma insulin expressed as uU/ml, FPG is fasting plasma glucose expressed as mg/dL, xGPC is mean plasma glucose concentration after the load and xIPC is the mean insulin concentration after the load.

Values calculated on samples taken at 0, 30, 60, 90 and 120 minutes of a 2 hour OGTT. Values typically range from 0 to 12 units with higher scores indicating better insulin sensitivity. A value of 2.5 or less is indicative of insulin resistance.

Baseline
Matsuda Index
Zeitfenster: 6 months
Whole body insulin sensitivity as determined by the Matsuda Index
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: John E. Nestler, M.D., Virginia Commonwealth University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Februar 2009

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2011

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. August 2011

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

22. März 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

23. März 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

24. März 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

10. Juni 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

2. Mai 2016

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Beschreibung des IPD-Plans

individual data kept confidential, secured and not shared beyond authorized study staff

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur PCO-Syndrom

Klinische Studien zur Placebo

3
Abonnieren