Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Annual MRI Versus Biannual US for Surveillance of Hepatocellular Carcinoma in Liver Cirrhosis (MAGNUS-HCC)

17. September 2019 aktualisiert von: JOON-IL CHOI

Comparison of Biannual Ultrasonography and Annual Unenhanced Magnetic Resonance Imaging as a Surveillance Test for Hepatocellular Carcinoma in Patients With Liver Cirrhosis

The investigators will investigate the usefulness of biannual ultrasonography versus annual non-contrast magnetic resonance imaging for surveillance of hepatocellular carcinoma in single arm patients.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Hepatocellular carcinoma (HCC) is one of the major complications in patients with chronic liver disease. The prognosis of HCC relies on the extent of disease at the time of diagnosis. Hence to detect cancer at an earlier stage, a regular surveillance test is important for the subjects with a high risk of developing cancer. Current guidelines recommend a regular surveillance using ultrasonography (US) at a 6 month-interval. Ultrasonography is a non-invasive and safe procedure, yet it is limited by the skills of the operator and it is often difficult to differentiate cancer from regenerating nodules especially in atrophied cirrhotic liver. According to a recent meta-analysis, the overall sensitivity and specificity of detecting liver cancer using ultrasonography were both over 90%, however the sensitivity was decreased to 60% in detecting early lesions in which surgery or liver transplantation is indicated. Of note, addition of alpha feto protein(AFP) to ultrasonography also failed to increase the sensitivity in detecting small cancers. Taken together, there is a need to develop a new surveillance test with an improved sensitivity and specificity.

Recently, a retrospective study reported that CT or MRI showed a better sensitivity than ultrasonography in detecting early liver cancer. However, performing CT as a surveillance test is limited by frequent exposure to radiation and contrast-dye agent. Although MRI does not have the risk of radiation-exposure, it is limited by the high cost and limited availability. On the contrast, non-contrast MRI offers a cost that is comparable to US and an absence of exposure to radiation or contrast-dye agent, which suggests non-contrast MRI as a good alternative surveillance tool for early detection of HCC. Therefore, in this prospective trial, the investigators will investigate the usefulness of biannual ultrasonography versus annual non-contrast magnetic resonance imaging for surveillance of hepatocellular carcinoma.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

211

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Seoul, Korea, Republik von
        • Seoul National University Hospital
      • Seoul, Korea, Republik von
        • Samsung Medical Center
      • Seoul, Korea, Republik von, 06591
        • Seoul St.Mary's Hospital
      • Seoul, Korea, Republik von
        • Korean University Guro Hospital
      • Suwon, Korea, Republik von
        • St.Vincent's Hospital
      • Uijeongbu, Korea, Republik von
        • Uijeongbu St.Mary's Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

40 Jahre bis 99 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Patients with the risk of annual HCC occurrence larger than 5%

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Male or female subject older than 40 years of age at the enrollment
  • Fulfill below conditions A and B

A. The evidence of cirrhosis of any etiology within 12 months prior to screening Definition of cirrhosis by any of following methods

  1. Histologically by liver biopsy;
  2. Non-histologically by evidence of portal hypertension in the presence of chronic liver disease;

    • Evidence of portal hypertension, including any of followings;

      • The identification of splenomegaly on ultrasonography, CT, or MRI examinations with typical features of cirrhosis
      • The identification of esophageal or gastric varices on endoscopic examination

B. Risk Index larger than 2.33; Risk Index = 1.65 (if the prothrombin activity is <=75%) + 1.41 (if the age is 50 years or older) + 0.92 (if the platelet count is <=100,000/mm3) + 0.74 (if the presence of HCV is positive).

Exclusion Criteria:

  • Presence of liver cancer or other intrahepatic malignancy
  • Has a history of malignancy within previous 5 years
  • Is pregnant or breast-feeding

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Study
Surveillance of HCC by biannual ultrasonography AND annual noncontrast MRI
liver MRI without contrast agents T2 weighted image, T1 in/out of phase, diffusion weighted images with b-values of 0, 500 mm2/s
liver ultrasonography for HCC screening performed by experienced sonologists

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
sensitivity for detecting HCC
Zeitfenster: 3 years
sensitivity for detecting HCC
3 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
survival of the patients who developed HCC on follow-up period
Zeitfenster: years
survival of the patients who developed HCC on follow-up period
years
false referral rate for HCC
Zeitfenster: 3 years
false referral rate for HCC
3 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. September 2015

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Dezember 2019

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Dezember 2019

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

15. September 2015

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

15. September 2015

Zuerst gepostet (Schätzen)

16. September 2015

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

18. September 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

17. September 2019

Zuletzt verifiziert

1. September 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur annual noncontrast MRI

3
Abonnieren