- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT03121157
Detroit Young Adult Asthma Project (DYAAP)
5. Mai 2022 aktualisiert von: Karen MacDonell, PhD, Wayne State University
Multi-component Technology Intervention for African American Emerging Adults With Asthma
The purpose of the Detroit Young Adult Asthma Project is to test a technology based program to help African American young adults learn to better manage their asthma.
Participants will be randomized to a multi-component technology-based intervention (MCTI) targeting asthma medication adherence or to a comparison control condition.
Studienübersicht
Status
Aktiv, nicht rekrutierend
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Racial and ethnic minority youth have poorer asthma status than Caucasian youth, even after controlling for socioeconomic variables.
Proper use of asthma controller medications is critical in reducing asthma mortality and morbidity.
The clinical consequences of poor asthma management include increased illness complications, excessive functional morbidity, and fatal asthma attacks.
There are significant limitations in research on interventions to improve asthma management in racial minority populations, particularly minority adolescents and young adults, though illness management tends to deteriorate after adolescence during emerging adulthood, the unique developmental period beyond adolescence but before adulthood.
All elements of the proposed study protocol were piloted in an NHLBI-funded pilot study (1R34HL107664-01A1 MacDonell).
Results suggested feasibility and acceptability of the study protocol as well as proof of concept.
The intervention is now being tested in a larger randomized clinical trial.
The proposed study will include 192 African American emerging adults with moderate to severe persistent asthma and low controller medication adherence recruited from clinic and emergency department settings.
Half of the sample will be randomized to receive a multi-component technology-based intervention (MCTI) targeting adherence to daily controller medication.
The MCTI consists of two components: 1) 2 sessions of computer-delivered motivational interviewing targeting medication adherence, and 2) individualized text messaging focused on medication adherence between the sessions.
Text messages will be individualized based on Ecological Momentary Assessment (EMA).
The remaining half of participants will complete a series of computer-delivered asthma education modules matched for length, location, and method of delivery of the intervention session.
Control participants will also receive text messages between intervention sessions.
Message content will be the same for all control participants and contain general facts about asthma (not tailored).
Youth will be recruited from the Detroit Medical Center, the only university affiliated medical center in Detroit, Michigan.
It is hypothesized that youth randomized to MCTI will show improvements in adherence to medication (primary outcome) and asthma control (secondary outcome) compared to the comparison condition at all post-intervention follow ups (3, 6, 9, and 12 months).
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Voraussichtlich)
192
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
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Michigan
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Detroit, Michigan, Vereinigte Staaten, 48201
- Detroit Medical Center/Wayne State University School of Medicine
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 29 Jahre (Erwachsene)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- African American, moderate to severe persistent asthma requiring daily controller medications, live within 30 miles of study site (Detroit area), be able to complete questionnaires in English, must own or have access to a cell for phone for study duration.
Exclusion Criteria:
- Thought disorder (i.e. schizophrenia, autism), suicidality, or mental retardation, youth with other chronic health conditions or pregnancy requiring ongoing medical intervention (e.g., HIV, Type II Diabetes).
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Verhütung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: Intervention
The intervention group will receive two sessions of computer-delivered motivational interviewing via CIAS software programmed to target adherence to medications.
The intervention group will also receive text messaged adherence reminders between sessions.
Both the computer-delivered sessions and text messages will be tailored to the participant using ecological momentary assessment.
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The intervention group receives two sessions of computer-delivered MI via software programmed to target adherence to medications and text messaged adherence reminders between sessions.
Sessions are provided by an avatar.
The intervention engages the youth with the avatar's communication of empathy, optimism, and autonomy support.
The intervention focuses the youth on adherence and relevant health behaviors with feedback on adherence, asthma symptoms, and tailored education.
Participants are guided in the planning process through goal setting activities.
The length of the intervention sessions are about 30 minutes each, with the total duration of the visit (assessment and intervention) lasting about 1.5 hours.
Andere Namen:
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Kein Eingriff: Control
Control participants complete CIAS-delivered asthma education modules matched for length, location, and method of delivery of the intervention session.
Control participants complete each module at their own pace and then complete a short quiz to assess their knowledge.
Control participants also receive text messages between intervention sessions.
Message content is the same for all control participants and contains general facts about asthma (not tailored).
Message timing is not tailored and is sent at the same time every day (4:00 PM--time chosen to avoid AM and PM medication times but to not interfere with sleep and school activities).
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Medication Adherence
Zeitfenster: Change from baseline at 3, 6, and 12 months
|
Daily text messaging, Doser, and self-report
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Change from baseline at 3, 6, and 12 months
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Asthma Control
Zeitfenster: Change from baseline at 3, 6, and 12 months
|
Frequency of asthma symptoms based on self-report
|
Change from baseline at 3, 6, and 12 months
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Asthma Control
Zeitfenster: Change from baseline at 3, 6, and 12 months
|
Lung functioning as measured by portable spirometer
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Change from baseline at 3, 6, and 12 months
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
10. April 2017
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
16. Februar 2022
Studienabschluss (Voraussichtlich)
30. Juni 2022
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
6. März 2017
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
13. April 2017
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
20. April 2017
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
9. Mai 2022
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
5. Mai 2022
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2022
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 1R01HL133506-01 (US NIH Stipendium/Vertrag)
- R01HL133506 (US NIH Stipendium/Vertrag)
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
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