- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00121303
Cytarabine and Daunorubicin With or Without Gemtuzumab Ozogamicin in Treating Older Patients With Acute Myeloid Leukemia or Myelodysplastic Syndromes
Randomised Induction and Post Induction Therapy in Older Patients (≥61 Years of Age) With Acute Myeloid Leukemia (AML) and Refractory Anemia With Excess Blasts (RAEB, RAEB-t)
RATIONALE: Drugs used in chemotherapy, such as cytarabine and daunorubicin, work in different ways to stop the growth of cancer cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. Monoclonal antibodies, such as gemtuzumab ozogamicin, can block cancer growth in different ways. Some block the ability of cancer cells to grow and spread. Others find cancer cells and help kill them or carry cancer-killing substances to them. It is not yet known whether cytarabine and daunorubicin followed by gemtuzumab ozogamicin is more effective than cytarabine and daunorubicin in treating acute myeloid leukemia or myelodysplastic syndromes.
PURPOSE: This randomized phase III trial is studying cytarabine and two different doses of daunorubicin to see how well they work compared to cytarabine and daunorubicin followed by gemtuzumab ozogamicin in treating older patients with acute myeloid leukemia or myelodysplastic syndromes.
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
OBJECTIVES:
Primary
- Compare the event-free and disease-free survival of older patients with acute myeloid leukemia, refractory anemia with excess blasts (RAEB), or RAEB in transformation treated with induction therapy comprising cytarabine in combination with two different doses of daunorubicin followed by cytarabine alone with or without post-induction therapy comprising gemtuzumab ozogamicin.
Secondary
- Compare the complete remission rate in patients treated with these regimens.
- Compare the overall survival of patients treated with these regimens.
- Compare the toxicity of these regimens in these patients.
- Determine the probability of relapse and death during first complete remission in patients treated with post-induction gemtuzumab ozogamicin.
- Correlate prognostic factors (e.g., CD33 positivity, multidrug resistance phenotype, or cytogenetics) with probability of complete remission and overall, event-free, and disease-free survival of patients treated with these regimens.
OUTLINE: This is a randomized, multicenter study. Patients are stratified according to participating center and diagnosis (acute myeloid leukemia [AML] vs myelodysplastic syndromes [MDS]) for induction therapy. Patients are stratified according to participating center, diagnosis (AML vs MDS), induction treatment arm (I vs II), and response to induction therapy (complete remission [CR] vs no CR) for post-induction therapy.
Induction therapy (course 1): Patients are randomized to 1 of 2 induction treatment arms.
- Arm I: Patients receive cytarabine IV continuously on days 1-7 and daunorubicin IV over 3 hours on days 1-3.
- Arm II: Patients receive cytarabine as in arm I and daunorubicin as in arm I but at a higher dose.
Approximately 28-35 days after the start of course 1 (or sooner if the bone marrow shows evidence of resistant disease), patients in both arms proceed to course 2 of induction therapy.
- Induction therapy (course 2): All patients receive cytarabine IV over 6 hours twice daily on days 1-6.
After completion of course 2, patients undergo assessment of remission status. Patients who do not achieve CR are removed from the study. Patients achieving CR proceed to post-induction therapy and undergo a second randomization.
Post-induction therapy: Patients are randomized to 1 of 2 post-induction treatment arms.
- Arm I: Patients receive no further chemotherapy.
- Arm II: Patients receive gemtuzumab ozogamicin IV over 2 hours on days 1, 29, and 57 in the absence of disease relapse or unacceptable toxicity.
After completion of study treatment, patients are followed monthly for 1 year, every 3 months for 2 years, every 4-6 months for 2 years, and then periodically thereafter.
PROJECTED ACCRUAL: A total of 600 patients will be accrued for this study within 4-5 years.
Studientyp
Einschreibung (Voraussichtlich)
Phase
- Phase 3
Kontakte und Standorte
Studienorte
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England
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Basingstoke, England, Vereinigtes Königreich, RG24 9NA
- North Hampshire Hospital
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Canterbury, England, Vereinigtes Königreich, CT2 7NR
- Kent and Canterbury Hospital
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Gillingham Kent, England, Vereinigtes Königreich, ME7 5NY
- Medway Maritime Hospital
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Maidstone, England, Vereinigtes Königreich, ME16 9QQ
- Maidstone Hospital
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Truro, Cornwall, England, Vereinigtes Königreich, TR1 3LJ
- Royal Cornwall Hospital
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Wales
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Cardiff, Wales, Vereinigtes Königreich, CF14 4XW
- University Hospital of Wales
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
DISEASE CHARACTERISTICS:
Histologically or cytologically confirmed diagnosis of 1 of the following:
Acute myeloid leukemia (AML)
M0-M2 or M4-M7 FAB subtype
- No AML with cytogenetic abnormality t(15;17) (M3)
- Patients with secondary AML progressing from prior myelodysplasia* or biphenotypic leukemia are eligible
Refractory anemia with excess blasts (RAEB) or RAEB in transformation
- International Prognostic Scoring System score ≥ 1.5 NOTE: *Any prior hematological disease of ≥ 4 months duration
- No chronic myelogenous leukemia in blastic crisis
- No prior polycythemia rubra vera
- No primary myelofibrosis
PATIENT CHARACTERISTICS:
Age
- 61 and over
Performance status
- WHO 0-2
Life expectancy
- Not specified
Hematopoietic
- Not specified
Hepatic
- ALT and/or AST ≤ 2.5 times upper limit of normal (ULN)*
- Bilirubin ≤ 2 times ULN* NOTE: *Unless elevation is caused by organ infiltration by AML
Renal
- Creatinine ≤ 2 times ULN* NOTE: *Unless elevation is caused by organ infiltration by AML
Cardiovascular
- No myocardial infarction within the past 6 months
- LVEF > 50% by MUGA, echocardiogram, or other methods
- No unstable angina
- No unstable cardiac arrhythmia
- No severe and/or uncontrolled hypertension
Other
- No uncontrolled diabetes
- No severe and/or uncontrolled infection
- No other severe and/or uncontrolled medical condition
PRIOR CONCURRENT THERAPY:
Biologic therapy
- Not specified
Chemotherapy
- More than 6 months since prior chemotherapy
Endocrine therapy
- Not specified
Radiotherapy
- Not specified
Surgery
- Not specified
Other
- No prior induction therapy for AML or myelodysplastic syndromes
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Aktiver Komparator: Arm A low dose Dauno
Induction 45 mg Dauno
|
|
Experimental: ARM B high dose Dauno
Induction 90 mg Dauno
|
|
Kein Eingriff: Arm 1 no further treatment
|
|
Experimental: Arm 2 Mylotarg
Post induction treatment with Mylotarg
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
---|
Event-free survival after induction therapy
|
Disease-free survival after maintenance therapy
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
---|
Complete remission (CR) rate after induction therapy
|
Overall survival after induction therapy
|
Toxicity after induction therapy
|
Toxicity after maintenance therapy
|
Probability of relapse and death in first CR after maintenance therapy
|
Overall survival after maintenance therapy
|
Mitarbeiter und Ermittler
Ermittler
- Studienstuhl: Jonathan Kell, MRCPath, University Hospital of Wales
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
- refraktäre Anämie mit übermäßigen Blasten
- refraktäre Anämie mit übermäßigen Blasten in der Transformation
- de novo myelodysplastische Syndrome
- sekundäre myelodysplastische Syndrome
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit 11q23 (MLL)-Anomalien
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit inv(16)(p13;q22)
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit t(16;16)(p13;q22)
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit t(8;21)(q22;q22)
- sekundäre akute myeloische Leukämie
- unbehandelte akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen
- akute megakaryoblastische Leukämie des Erwachsenen (M7)
- akute minimal differenzierte myeloische Leukämie des Erwachsenen (M0)
- akute monoblastische Leukämie bei Erwachsenen (M5a)
- Akute Monozytenleukämie bei Erwachsenen (M5b)
- akute myeloblastische Leukämie bei Erwachsenen mit Reifung (M2)
- Akute myeloische Leukämie des Erwachsenen ohne Reifung (M1)
- Akute myelomonozytäre Leukämie des Erwachsenen (M4)
- Erythroleukämie bei Erwachsenen (M6a)
- reine erythroide Leukämie des Erwachsenen (M6b)
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Pathologische Prozesse
- Neubildungen nach histologischem Typ
- Neubildungen
- Erkrankung
- Erkrankungen des Knochenmarks
- Hämatologische Erkrankungen
- Anämie
- Krebsvorstufen
- Anämie, refraktär
- Syndrom
- Myelodysplastische Syndrome
- Leukämie
- Leukämie, Myeloid
- Leukämie, myeloisch, akut
- Präleukämie
- Anämie, refraktär, mit Exzess von Blasten
- Physiologische Wirkungen von Arzneimitteln
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Antiinfektiva
- Antivirale Mittel
- Enzym-Inhibitoren
- Antimetaboliten, antineoplastisch
- Antimetaboliten
- Antineoplastische Mittel
- Immunsuppressive Mittel
- Immunologische Faktoren
- Topoisomerase-II-Inhibitoren
- Topoisomerase-Inhibitoren
- Antineoplastische Mittel, immunologische
- Antibiotika, antineoplastische
- Cytarabin
- Daunorubicin
- Gemtuzumab
Andere Studien-ID-Nummern
- CDR0000433422
- SAKK-AML-43
- EU-20514
- HOVON-AML-43
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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