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CLEAC (Comparison of Late Versus Early Antiretroviral Therapy in HIV-infected Children) (CLEAC)

17. Januar 2019 aktualisiert von: ANRS, Emerging Infectious Diseases

ANRS EP59 CLEAC : Physiopathological Study of Immunovirological Evolution of Perinatally HIV-1 Infected Children Depending on Early (Before 6 Months) or Late (After 2 Years) Antiretroviral Therapy Introduction.

The study aims to define and compare the immunological characteristics (lymphocyte subpopulations, specific immunity against HIV, lymphocyte activation, inflammatory parameters) and the virological characteristics (study of viral reservoir) between 2 groups of vertically-HIV-1-infected children, between 5 and 17-year-of-age, who started cART before 6 months-of-age ("early treatment" group) or after 24 months-of-age ("late treatment" group) with an initial virologic success (HIV-1 RNA <400 copies / mL reached no later than 24 months after the start of cART), whatever the later evolution of the viremia.

Moreover, the viral reservoir will be deeply characterized in 10 children (5 patients in each group) with sustained control of the HIV-1 viremia under cART (≥ 90% of HIV-1 RNA measures <400 copies /mL): quantification of the reservoir in the lymphocyte subpopulations and study of the inductibility of the viral reservoir.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

This is a cross-sectional study, multicenter, without direct benefit, among vertically HIV-1 infected children, aged 5 to 17 years, followed in centers participating in the ANRS CO10 EPF cohort located in Ile-de-France. Eligible children are not necessarily included in the cohort. The sample will consist of two age groups of equal size (5-12 years and 13-17 years).

Patient recruitment will be conducted in the centers of the ANRS CO10 EPF cohort located in Ile de France (Paris area). 80 children will be included, previously included or not in the ANRS CO10 EPF cohort. Our investigations will involve two blood samples, taken during two successive visits of the children in the hospitals where they are usually followed. Finally, a third blood sample will be taken during a third visit only for the 10 children participating in the substudy of the viral reservoir. All medical data since birth will be prospectively collected for children included in the ANRS CO10 EPF cohort, and retrospectively collected in the other cases.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

80

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Bondy, Frankreich
        • Hôpital Jean Verdier
      • Colombes, Frankreich
        • Hopital Louis Mourier
      • Créteil, Frankreich
        • Centre Hospitalier Intercommunal
      • Evry, Frankreich
        • Centre hospitalier Francilien Sud
      • Le Kremlin Bicêtre, Frankreich
        • Hopital Bicetre
      • Paris, Frankreich
        • Hôpital Trousseau
      • Paris, Frankreich
        • Hopital Robert Debre
      • Paris, Frankreich
        • Groupe Hospitalier Necker
      • Paris, Frankreich
        • Groupe hospitalier Cochin Port Royal
      • Saint Denis, Frankreich
        • Centre Hospitalier Général- Hôpital Delafontaine
      • Villeneuve Saint Georges, Frankreich
        • Centre Hospitalier General

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

5 Jahre bis 18 Jahre (Kind, Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • 5 to 17 years old
  • Vertically HIV-1 infected, not HIV-2 co-infected
  • Diagnosed < 13 years old
  • Usually followed in a center participating in the ANRS CO10 EPF cohort located in Ile de France
  • Have received cART treatment:

    • started later than 6 months-of-age ("early treatment" group) or after 24 months-of-age ("late treatment" group)
    • with an initial virologic success (HIV-1 RNA <400 copies / mL reached no later than 24 months after the start of cART),
  • Affiliated person or beneficiary of a social security system (Article L1121-11 of the Code of Public Health) (medical aid of state or AME is not a social security system)
  • Participant agreement if in age to give an opinion
  • Free, informed and written consent, signed by at least one parent and the investigator

Exclusion Criteria:

  • < 5 years old or ≥ 18 years old at first sample for the study
  • Obviously HIV-1 infected after the perinatal period
  • HIV-2 co-infected
  • Diagnosed ≥ 13 years old
  • Started cART treatment between 7 and 23 months
  • No HIV-1 RNA <400 copies / mL within 24 months after initiation of treatment (considered as a failure of the first line therapy)
  • Not affiliated to the French social security, or beneficiary of a social security system
  • Refusal to participation of parent(s) (or the holders(s) of parental authority)
  • Refusal to participation if in age to give an opinion.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Early treatment group
Vertically-HIV-1-infected children, between 5 and 17-year-of-age, who started cART before 6 months-of-age ("early treatment" group) with an initial virologic success (HIV-1 RNA <400 copies / mL reached no later than 24 months after the start of cART), whatever the later evolution of the viremia.
Sonstiges: Late treatment group
Vertically-HIV-1-infected children, between 5 and 17-year-of-age, who started cART after 24 months-of-age ("late treatment" group) with an initial virologic success (HIV-1 RNA <400 copies / mL reached no later than 24 months after the start of cART), whatever the later evolution of the viremia.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Immune status
Zeitfenster: Baseline
The immune status will be defined by T lymphocyte subpopulations
Baseline
Virological status
Zeitfenster: Baseline
Peripheral blood HIV DNA levels
Baseline
Immune status
Zeitfenster: 6 months after baseline
The immune status will be defined by inflammatory parameters : cytokines and chemokines
6 months after baseline
Immune status
Zeitfenster: Baseline
The immune status will be defined by HIV-specific T cell response
Baseline
Immune status
Zeitfenster: Baseline
The immune status will be defined by lymphocyte activation (HLA-DR)
Baseline

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Comparison of immune and virological statuses of early and late treatment groups
Zeitfenster: Baseline
Two groups of vertically-HIV-1-infected children, between 5 and 18-year-of-age, will be compared: the "early treatment" group that comprises children who started HAART before 6 months-of-age, and the late treatment" group those who started HAART after 24 months-of-age.
Baseline
Viral reservoir : lymphocyte subpopulation
Zeitfenster: One year after baseline
Total HIV- DNA will be quantified by ultrasensitive PCR in CD4 T cell subsets sorted according their differenciation status for 10 children (5 patients in each group) with sustained control of the HIV-1 viremia under HAART ( ≥ 90% of HIV-1 RNA measures <400 copies / ml).
One year after baseline
Viral reservoir : inductibility
Zeitfenster: One year after baseline
Inductibility of the viral reservoir will be quantified by ultrasensitive HIV-RNA RT- PCR in supernatants after coculture of CD4 T cells.
One year after baseline

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juni 2016

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Juni 2019

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Juni 2019

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. Januar 2016

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

2. Februar 2016

Zuerst gepostet (Schätzen)

5. Februar 2016

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

18. Januar 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

17. Januar 2019

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2019

Mehr Informationen

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