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The Role of Endogenous Lactate in Brain Preservation and Counterregulatory Defenses Against Hypoglycemia

23. November 2016 aktualisiert von: Radboud University Medical Center

The Effect of Exercise-induced Hyperlacticacidemia on Counterregulatory Responses, Symptoms, Cognitive Function and Brain Lactate Accumulation During Hypoglycemia in (Hypoglycemic Unaware)Type I Diabetes Patients and Normal Controls

Iatrogenic hypoglycemia is the most frequent acute complication of insulin therapy in people with type 1 diabetes (T1DM). Recurrent hypoglycemic events initiate a process of habituation, characterized by suppression of hypoglycemic symptoms, eventually leading to hypoglycemia unawareness, which creates a particularly high risk of severe hypoglycemia. Recent evidence suggest a pivotal role for (brain) lactate in the pathogenesis of hypoglycemia unawareness. Indeed, exogenous lactate administration may preserve brain function and attenuate counterregulatory responses to and symptomatic awareness of hypoglycemia. It is unknown whether endogenous elevation of plasma lactate produces the same effects and whether such effects differ between patients with T1DM with and without hypoglycemia unawareness and healthy controls.

Objective: To investigate the effect of elevated levels of endogenous lactate on brain lactate accumulation and on counterregulatory responses to, symptomatic awareness of and cognitive function during hypoglycemia in patients with T1DM with and without hypoglycemia unawareness and normal controls.

Hypothesis: The investigators hypothesize first that endogenous lactate, when raised through high intensity exercise, preserves neuronal metabolism during subsequent hypoglycemia, which in turn will attenuate counterregulatory hormone responses, appearance of symptoms and deterioration of cognitive function. Second, the investigators posit that these effects will be augmented in patients with hypoglycemia unawareness compared to healthy subjects and T1DM patients with normal awareness as a consequence of greater transport capacity of lactate into the brain.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

30

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 40 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion criteria for healthy subjects

  • Age: 18-40 years
  • Body-Mass Index: 18-30 kg/m2
  • Blood pressure: <160/90 mmHg
  • Recreationally active: i.e. taking part in competitive sport or regular exercise training, of a non-professional nature, once or more a week.

Inclusion criteria T1DM patients with normal hypoglycemic awareness

  • Diabetes duration ≥ 1 year
  • Age: 18-40 years
  • Body-Mass Index: 18-30 kg/m2
  • HbA1c: 42-75 mmol/mol (6-9%)
  • Outcome Clarke questionnaire: 0-1
  • Blood pressure: <160/90 mmHg
  • Recreationally active: i.e. taking part in competitive sport or regular exercise training, of a non-professional nature, once or more a week

Inclusion criteria T1DM patients with hypoglycemia unawareness

  • Diabetes duration ≥ 1 year
  • Age: 18-40 years
  • Body-Mass Index: 18-30 kg/m2
  • HbA1c: 42-75 mmol/mol (6-9%)
  • Outcome Clarke questionnaire: =>3
  • Blood pressure: <160/90 mmHg
  • Recreationally active

Exclusion criteria:

  • Inability to provide informed consent
  • Presence of any medical condition that might interfere with the study protocol, such as brain injuries, epilepsy, a major cardiovascular disease event or anxiety disorders
  • Use of any medication, except for oral contraceptives
  • MR(I) contraindications (pregnancy, severe claustrophobia, metal parts in body)
  • Orthopedic and/or neurological diseases that impair exercise
  • Cardiopulmonary disease as stated in the 2001 American heart association and 2002 American college of cardiology/American heart association guidelines

Additional exclusion criteria for all T1DM patients:

  • Use of any other medication than insulin, except for oral contraceptives or stable thyroxine supplementation therapy
  • complications of T1DM, including proliferative retinopathy, neuropathy or nephropathy

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: High intensity exercise
Subjects will preform a high intensity training exercise (3* 30 seconds all out sprint on a cycle ergometer) to raise plasma lactate levels
3x30 seconds 'all out' sprints
Schein-Komparator: Lay down comfortably
As a control conditions, subjects wil lay down comfortably and rest
rest

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Plasma level of adrenaline in response to hypoglycemia (Adrenaline, measured in arterial plasma)
Zeitfenster: during 60 m of hypoglycemia
during 60 m of hypoglycemia

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Plasma levels of other counter-regulatory hormones (Levels of counter-regulatory hormones measured in arterial plasma)
Zeitfenster: During 60 min hypoglycemia
Levels of counter-regulatory hormones measured in arterial plasma
During 60 min hypoglycemia
Glucose infusion rate (Amount of glucose 20% necessary to maintain plasma glucose at steady state values)
Zeitfenster: During 60 min hypoglycemia
Amount of glucose 20% necessary to maintain plasma glucose at steady state values
During 60 min hypoglycemia
Plasma lactate levels (Lactate levels measured in arterial plasma)
Zeitfenster: During 60 min hypoglycemia
Lactate levels measured in arterial plasma
During 60 min hypoglycemia
Cognitive functioning, as measured by cognitive tests
Zeitfenster: During 60 min hypoglycemia
Cognitive test will be: Dutch State Trait Anxiety Inventory, Digit Span, Stroop color word test, word fluency test, trail making test and Pasat
During 60 min hypoglycemia
Plasma levels of inflammatory markers (levels of cytokines)
Zeitfenster: During 60 min hypoglycemia
levels of cytokines
During 60 min hypoglycemia
Brain perfusion measured with ASL-MRI
Zeitfenster: During 60 min hypoglycemia
Brain perfusion measured with ASL-MRI
During 60 min hypoglycemia
Brain lactate accumulation measured with 1H-MRS
Zeitfenster: During 60 min of hypoglycemia
Brain lactate levels measured with 1H-MRS
During 60 min of hypoglycemia

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Plasma glucose concentration
Zeitfenster: During 60 min hypoglycemia
Plasma glucose concentration, necessary to adjust glucose infusion rate
During 60 min hypoglycemia
Plasma insulin concentration (Insulin levels, measured in arterial plasma)
Zeitfenster: During 60 min hypoglycemia
Insulin levels, measured in arterial plasma
During 60 min hypoglycemia

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Mitarbeiter

Ermittler

  • Hauptermittler: Bastiaan de Galan, Dr., Radboud University Medical Center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2015

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. November 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

3. Dezember 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

4. Dezember 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

25. November 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

23. November 2016

Zuletzt verifiziert

1. April 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • End_lac_sympt

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