Ta strona została przetłumaczona automatycznie i dokładność tłumaczenia nie jest gwarantowana. Proszę odnieść się do angielska wersja za tekst źródłowy.

Próba witaminy D i omega-3 w zapobieganiu i leczeniu cukrzycowej choroby nerek (VITAL-DKD)

15 czerwca 2022 zaktualizowane przez: Ian deBoer, University of Washington
VITamin D and OmegA-3 TriaL (VITAL; NCT 01169259) to randomizowane badanie kliniczne z udziałem 20 000 mężczyzn i kobiet ze Stanów Zjednoczonych, mające na celu zbadanie, czy codzienne przyjmowanie suplementów diety zawierających witaminę D3 (2000 j.m.) lub olej rybny (1 gram kwasów tłuszczowych omega-3) ) zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, choroby serca i udar mózgu u osób, które nie chorowały wcześniej na te choroby. To dodatkowe badanie jest prowadzone wśród uczestników VITAL z cukrzycą w wywiadzie i ma na celu zbadanie, czy witamina D lub olej rybi zapobiegają rozwojowi i postępowi cukrzycowej choroby nerek.

Przegląd badań

Szczegółowy opis

To dodatkowe badanie do badania VITAMIN D i OmegA-3 TriaL (VITAL) sprawdzi, czy witamina D3, kwasy tłuszczowe omega-3 lub oba zapobiegają rozwojowi i postępowi cukrzycowej choroby nerek (DKD). Osoby z cukrzycą są w grupie wysokiego ryzyka chorób nerek. W latach 2005-2008 częstość występowania DKD wśród osób z cukrzycą typu 2 w Stanach Zjednoczonych wynosiła 34,5%. Co więcej, w latach 1988-1994 do 2005-2008 częstość występowania DKD w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 34% do 6,9 mln osób. DKD jest zarówno główną przyczyną schyłkowej niewydolności nerek w krajach rozwiniętych, jak i silnym czynnikiem zwiększającym ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Witamina D i kwasy tłuszczowe omega-3 są obiecującymi interwencjami w profilaktyce i leczeniu DKD, w oparciu o wyniki modeli doświadczalnych na zwierzętach i wczesnych badań na ludziach. Ponieważ te interwencje są stosunkowo bezpieczne, niedrogie i powszechnie dostępne, mogą dać możliwość znacznego zmniejszenia obciążenia DKD w dużych populacjach. To dodatkowe badanie VITAL sprawdzi, czy witamina D3 i/lub kwasy tłuszczowe omega-3 zapobiegają progresji albuminurii i utracie współczynnika przesączania kłębuszkowego, dwóch uzupełniających się objawów DKD, w ciągu 3 lat leczenia.

W badaniu VITAL 20 000 uczestników zostanie losowo przydzielonych w schemacie czynnikowym 2x2 do grupy otrzymującej witaminę D3 (cholekalcyferol) w dawce 2000 IU dziennie w porównaniu z placebo oraz kwas eikozapentaenowy w dawce 465 mg plus kwas dokozaheksaenowy w dawce 375 mg dziennie w porównaniu z placebo, a następnie przez średnio 5 lat ocenić wpływ na choroby sercowo-naczyniowe i zdarzenia nowotworowe. To dodatkowe badanie zidentyfikuje i zrekrutuje podkohortę uczestników VITAL z cukrzycą na początku badania i ustali wpływ interwencji badawczych na albuminurię i współczynnik przesączania kłębuszkowego w tej grupie. Pierwsza poranna mikcja zostanie pobrana na początku badania iw 3. roku w celu pomiaru stosunku albuminy do kreatyniny w moczu. Równocześnie pobierane będą próbki krwi w celu pomiaru szacowanego wskaźnika przesączania kłębuszkowego (z użyciem kreatyniny i cystatyny C w surowicy) oraz innych odpowiednich biomarkerów. To dodatkowe badanie VITAL ma na celu ustalenie, czy witamina D3 i/lub kwasy tłuszczowe omega-3 mają przyczynowy i klinicznie istotny wpływ na rozwój i progresję DKD.

Typ studiów

Interwencyjne

Zapisy (Rzeczywisty)

1312

Faza

  • Nie dotyczy

Kontakty i lokalizacje

Ta sekcja zawiera dane kontaktowe osób prowadzących badanie oraz informacje o tym, gdzie badanie jest przeprowadzane.

Lokalizacje studiów

    • Massachusetts
      • Boston, Massachusetts, Stany Zjednoczone, 02115
        • Brigham Women's Hospital

Kryteria uczestnictwa

Badacze szukają osób, które pasują do określonego opisu, zwanego kryteriami kwalifikacyjnymi. Niektóre przykłady tych kryteriów to ogólny stan zdrowia danej osoby lub wcześniejsze leczenie.

Kryteria kwalifikacji

Wiek uprawniający do nauki

50 lat i starsze (DOROSŁY, STARSZY_DOROŚLI)

Akceptuje zdrowych ochotników

Nie

Płeć kwalifikująca się do nauki

Wszystko

Opis

Kryteria włączenia: Uczestnicy badania VITAL (NCT 01169259) z samodzielnie zdiagnozowaną przez lekarza diagnozą cukrzycy są uprawnieni do udziału w tym badaniu pomocniczym.

Kryteria wyłączenia:

  • Cukrzyca typu 1
  • Cukrzyca tylko w ciąży
  • Znana przyczyna choroby nerek inna niż cukrzyca
  • Historia przeszczepu nerki

Plan studiów

Ta sekcja zawiera szczegółowe informacje na temat planu badania, w tym sposób zaprojektowania badania i jego pomiary.

Jak projektuje się badanie?

Szczegóły projektu

  • Główny cel: ZAPOBIEGANIE
  • Przydział: LOSOWO
  • Model interwencyjny: SILNIA
  • Maskowanie: POTROIĆ

Broń i interwencje

Grupa uczestników / Arm
Interwencja / Leczenie
ACTIVE_COMPARATOR: Witamina D + olej rybi
Witamina D i kwasy tłuszczowe omega-3 (olej rybny)
Omacor, 1 kapsułka dziennie. Każda kapsułka Omacor zawiera 840 miligramów morskich kwasów tłuszczowych omega-3 (465 mg kwasu eikozapentaenowego [EPA] i 375 mg kwasu dokozaheksaenowego [DHA]).
Witamina D3 (cholekalcyferol), 2000 IU dziennie.
ACTIVE_COMPARATOR: Witamina D + olej z ryb placebo
Placebo z witaminą D i olejem rybim
Placebo z oleju rybiego
Witamina D3 (cholekalcyferol), 2000 IU dziennie.
ACTIVE_COMPARATOR: Placebo witaminy D + olej rybny
Witamina D placebo i kwasy tłuszczowe omega-3 (olej rybi)
Omacor, 1 kapsułka dziennie. Każda kapsułka Omacor zawiera 840 miligramów morskich kwasów tłuszczowych omega-3 (465 mg kwasu eikozapentaenowego [EPA] i 375 mg kwasu dokozaheksaenowego [DHA]).
Placebo witaminy D3
PLACEBO_COMPARATOR: Placebo z witaminą D + placebo z oleju rybiego
Placebo z witaminą D i olej z ryb
Placebo z oleju rybiego
Placebo witaminy D3

Co mierzy badanie?

Podstawowe miary wyniku

Miara wyniku
Opis środka
Ramy czasowe
Zmiana szacowanej szybkości przesączania kłębuszkowego
Ramy czasowe: podstawowa do 5 lat
GFR oszacowano na podstawie stężenia kreatyniny w surowicy i cystatyny C
podstawowa do 5 lat

Miary wyników drugorzędnych

Miara wyniku
Opis środka
Ramy czasowe
Zmiana wydalania albumin z moczem
Ramy czasowe: podstawowa do 5 lat
Zmiana stosunku albuminy do kreatyniny w moczu.
podstawowa do 5 lat
Zmiana białka C-reaktywnego
Ramy czasowe: podstawowa do 5 lat
Zmiany stężenia CRP w surowicy
podstawowa do 5 lat
Zmiana w interleukinie-6
Ramy czasowe: podstawowa do 5 lat
Zmiany stężenia IL-6 w surowicy
podstawowa do 5 lat
Zmiana w NT-proBNP
Ramy czasowe: podstawowa do 5 lat
Zmiany stężenia NT-proBNP w surowicy
podstawowa do 5 lat

Współpracownicy i badacze

Tutaj znajdziesz osoby i organizacje zaangażowane w to badanie.

Publikacje i pomocne linki

Osoba odpowiedzialna za wprowadzenie informacji o badaniu dobrowolnie udostępnia te publikacje. Mogą one dotyczyć wszystkiego, co jest związane z badaniem.

Daty zapisu na studia

Daty te śledzą postęp w przesyłaniu rekordów badań i podsumowań wyników do ClinicalTrials.gov. Zapisy badań i zgłoszone wyniki są przeglądane przez National Library of Medicine (NLM), aby upewnić się, że spełniają określone standardy kontroli jakości, zanim zostaną opublikowane na publicznej stronie internetowej.

Główne daty studiów

Rozpoczęcie studiów (RZECZYWISTY)

1 lipca 2010

Zakończenie podstawowe (RZECZYWISTY)

8 listopada 2019

Ukończenie studiów (RZECZYWISTY)

8 listopada 2019

Daty rejestracji na studia

Pierwszy przesłany

6 września 2012

Pierwszy przesłany, który spełnia kryteria kontroli jakości

10 września 2012

Pierwszy wysłany (OSZACOWAĆ)

13 września 2012

Aktualizacje rekordów badań

Ostatnia wysłana aktualizacja (RZECZYWISTY)

21 czerwca 2022

Ostatnia przesłana aktualizacja, która spełniała kryteria kontroli jakości

15 czerwca 2022

Ostatnia weryfikacja

1 czerwca 2022

Więcej informacji

Te informacje zostały pobrane bezpośrednio ze strony internetowej clinicaltrials.gov bez żadnych zmian. Jeśli chcesz zmienić, usunąć lub zaktualizować dane swojego badania, skontaktuj się z register@clinicaltrials.gov. Gdy tylko zmiana zostanie wprowadzona na stronie clinicaltrials.gov, zostanie ona automatycznie zaktualizowana również na naszej stronie internetowej .

Badania kliniczne na Cukrzyca

Badania kliniczne na Placebo z oleju rybiego

Subskrybuj